Lääkäri sanoi etten sovellu enää hoitoalalle
Olen tehnyt sairaanhoitajan sijaisuuksia jo pidemmän aikaa, mutta sairastan masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä. Lääkitys löytyy. Lääkärini kuitenkin sanoi, että hänen mielestään en sovellu enää hoitoalalle ja minun tulisi miettiä uudelle, vähemmän kuormittavalle ja vastuuta vaativalle alalle työllistymistä. Kai minun on oltava samaa mieltä, koska en jaksa enää. Ongelmani eivät ole työperäisiä, mutta ne hankaloittavat työtä ja työstä selviämistä. Se on uskomattoman vaikeaa, nykyään miltei mahdotonta ja olenkin ollut sairauslomalla useasti. Olen kuitenkin työhaluinen, mutta tästä työstä en vaan selviä.
Tehdäänkö näissä joku arvio vai miten? Kelako sen tekee? Tällä hetkellä en ole missään töissä, vaan sairaslomalla.
Kommentit (23)
Pyydä lääkäriä, että hän tekee lähetteen kuntoutusyksikköön. Siellä on paras tietämys asiassa.
Voithan sä hoitsuna hakeutua vaikka kauneuskirurgian puolelle. Ei ole stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lääkäriä, että hän tekee lähetteen kuntoutusyksikköön. Siellä on paras tietämys asiassa.
Osaatko kertoa siitä prosessista yhtään?
Millä alalla on vähemmän kuormitusta ja vastuuta?
Ei millään pahalla hoitsut, mutta tervetuloa yksityisen sektorin töihin. Se on tulos tai ulos. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla on vähemmän kuormitusta ja vastuuta?
Ei millään pahalla hoitsut, mutta tervetuloa yksityisen sektorin töihin. Se on tulos tai ulos. Simple as that.
Hoitsuja on yksityisillä vaikka kuinka paljon ja jokainen tietää, että se on tulos tai ulos.
Joka alalla on nykyään kiire ja stressiä. Itse olin tehtaalla duunarina mutta myös masennuksen takia sairaslomalla. Nyt olen päässyt kuntoutusarvioon lääkärin lähetteellä ja mietinnässä on uusi säännöllisen työajan ja stressitön ammatti - sellaista ei vain taida olla enää olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kuinka niin siellä ei olisi stressiä. Eiköhän kauneuskirurgialta löydy ne vaativimmat asiakkaat ja joka tapauksessa, se on asiakastyötä. Yksityisillä klinikoilla henkilöstö on mietitty hyvin tarkkaan, löysät on takuulla otettu pois.
Stressaako ap sinua ihmisten kanssa oleminen vai suoriutuminen vaativista tehtävistä? kyselee toinen sh
5 jatkaa. En tarkoittanut millään pahalla. Ap.lle neuvoisin että niitä vähemmän stressaavia töitä on melko hankala löytää. Yksityisellä kytätään että oletko firmalle tuottava työntekijä vai kuluerä. Jos homma ei pelaa niin se on voi voi.
Itse keski-iässä jäin yt-neuvotteluiden seurauksena työttömäksi media-alalta ja te-keskuksen ehdotuksesta kouluttauduin lähihoitajaksi. Ala ei ole itselleni sopiva.Koulu oli mukavaa, mutta työharjoittelut eivät. Pari lyhyttä sijaisuutta tehnyt ja nyt olen työtön. En sovi alalle, en ole tarpeeksi nöyrä enkä voi hyväksyä vanhusten huonoa hoitoa enkä järkyttävää säästämispolitiikkaa. En kestä liian vähäistä henkilöstömitoitusta sekä sitä, että kaikesta on säästettävä. Turhaan meni sekin "koulutus".
jännä että sulle sanottiin noin. Itse olen ollut monesti sairaslomilla ja pitkiäkin ja silti tarvinnut palata aina töihin. Olen ollut sairaalassakin parikn otteeseen. Psykoottinen masennus diagnoosina ja siihen lääkitys mitä syön. Koskaan ei ole sanottu etten sovi alalle vaikka samoja oireita kuin sinulla. Teen nykyään osa-aika työtä mikä hävettää etten pysty kokonaiseen työaikaan nyt. En ole edes sukulaisille kertonut. Tosin mitä se heille kuuluisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ajan ensin kuntoutussuunnittelijalle, jonka luona olin juttelemassa parin tunnin ajan. Siinä käytiin kaikki mahdollinen läpi. Viikkoa myöhemmin oli parin tunnin tapaaminen kuntoutuslääkärin kanssa, jossa keskityttiin enemmän lääketieteelliseen puoleen. Kumpikin heistä suositteli minulle työkyvyttömyyseläkettä. Lääkäri kirjoitti tosi hyvän B-lausunnon ja minä tein hakemuksen eläkeyhtiölle ja sain eläkkeen. Sitä en tiedä, miten asia etenee, jos lääkäri suosittelee ammatinvaihtoa, mutta ymmärtääkseni sekin hoidetaan eläkevakuutusyhtiön kautta.
Onko toi ollut kuitenkin liian hätäinen johtopäätös. Tottakai jos on stressiä ja ahdistusta niin se vaikuttaa myös työhön. Tuskin monikaan työ on lähtökohtaisesti sellainen, että ahdistusta ja masennusta sairastava ei kokisi sitä niin kuormittavaksi. Tuntuu oudolta, että sinut on diagnosoitu alalle sopimattomaksi siinä kohtaa, kun voit huonosti. Eri asia tietysti, jos olet jo alkujaan ollut väärällä alalla. Totta tietysti, että hoitoala ei ole se kaikkein stressittömin. Miten nämä oireet näkyivät sinulla työssäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kuinka niin siellä ei olisi stressiä. Eiköhän kauneuskirurgialta löydy ne vaativimmat asiakkaat ja joka tapauksessa, se on asiakastyötä. Yksityisillä klinikoilla henkilöstö on mietitty hyvin tarkkaan, löysät on takuulla otettu pois.
Stressaako ap sinua ihmisten kanssa oleminen vai suoriutuminen vaativista tehtävistä? kyselee toinen sh
Suoriutuminen vaativista tehtävistä on kuormittavinta. Ahdistuneisuushäiriö tekee siitä yhtä helvettiä. Pelkään, panikoin, hermoilen ja varmistelen. Ihmisten kanssa oleminen on myös haastavaa, varsinkin nykyään, kun masennus puhkesi. Olen sosiaalisesti rajoittuneempi enkä jaksa oikein keskustella mitään. Oireita oli jo aloittaessani hoitoalalla, mutta sain ne pidettyä pitkään kurissa ja alkuun pärjäsin, tosin ensimmäisenä oireena oli jo silloin huonunisuus, ilmeisesti juuri piilevän stressin vuoksi. Vaikka sittemmin olen saanut kokemusta, tilanne on vaan pahentunut.
Luuletko ap, että tilanteesi olisi parempi, jos saisit vakipaikan? Sijaistaminen ja jatkuva uuteen työryhmään menokin on raskasta. Onko elämäntilanteesi muuten kuormittava, esim pienet lapset tai muita huolia? Oletko miettinyt, mikä masennuksesi laukaisee? Käytkö keskustelemassa jossain hoitopaikassa säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ajan ensin kuntoutussuunnittelijalle, jonka luona olin juttelemassa parin tunnin ajan. Siinä käytiin kaikki mahdollinen läpi. Viikkoa myöhemmin oli parin tunnin tapaaminen kuntoutuslääkärin kanssa, jossa keskityttiin enemmän lääketieteelliseen puoleen. Kumpikin heistä suositteli minulle työkyvyttömyyseläkettä. Lääkäri kirjoitti tosi hyvän B-lausunnon ja minä tein hakemuksen eläkeyhtiölle ja sain eläkkeen. Sitä en tiedä, miten asia etenee, jos lääkäri suosittelee ammatinvaihtoa, mutta ymmärtääkseni sekin hoidetaan eläkevakuutusyhtiön kautta.
Kiitos ystävällisestä vastauksesta ja voimia sinullekin!
Ihmeellistä että lääkäri suostuu kirjoittamaan todistuksen että et sovellu työhösi. Ei taida olla ihan tk-lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ystävällisestä vastauksesta ja voimia sinullekin!
Voi kiitos, kaikkea hyvää sinulle :) minulla ei ole hätää, mikäs tässä eläkkeellä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä että lääkäri suostuu kirjoittamaan todistuksen että et sovellu työhösi. Ei taida olla ihan tk-lääkäri?
Ei se mitään todistusta ole vielä kirjoittanut, vaan otti asian puheeksi. Psykiatri on.
Hoida itseäsi. Se tuskin tapahtuu sairaslomalla.