Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi kiva, mua luullaan koko ajan lestadiolaiseksi!

Vierailija
18.06.2017 |

Viimeksi tänään, kun kävin viemässä lapsen kerhokaverille leikkimään. Lasta viedessä kaverin äiti sitten tiedusteli, että saakos tämä teidän lapsi katsoa TV:tä. Vähän kysyvänä vastasin, että no toki, ilman muuta, josta äiti vuorostaan vähän hämmentyi ja totesi että aijaa, no hyvä, mä varmistin vaan...

Ja ei ole tosiaan ainut kerta kun tällaista on tullut esiin. En ymmärrä mistä tämä lestaolettamus kumpuaa, paikkakuntamme kun ei edes ole mitenkään lestavaltainen. Lestadiolaisissa ei sinänsä ole minusta mitään vikaa, mutta ärsyttää vaan ihmisten oletukset.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään, kun kävin viemässä lapsen kerhokaverille leikkimään. Lasta viedessä kaverin äiti sitten tiedusteli, että saakos tämä teidän lapsi katsoa TV:tä. Vähän kysyvänä vastasin, että no toki, ilman muuta, josta äiti vuorostaan vähän hämmentyi ja totesi että aijaa, no hyvä, mä varmistin vaan...

Ja ei ole tosiaan ainut kerta kun tällaista on tullut esiin. En ymmärrä mistä tämä lestaolettamus kumpuaa, paikkakuntamme kun ei edes ole mitenkään lestavaltainen. Lestadiolaisissa ei sinänsä ole minusta mitään vikaa, mutta ärsyttää vaan ihmisten oletukset.

Onko teillä monta lasta?

Vierailija
2/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on niitä lapsia hiukan normaalia enemmän niin joo, minäkin luulisin lestaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan puhu mitään mistään tulimerestä.

Vierailija
4/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kysyä noin, enkä ole eläissäni tietääkseni tavannut yhtään lestadiolaista, kun ei niitä (kai) täällä asu. Koska Mimosa-Petterillä voi olla ties mitä erikoistarpeita vaikkka sähköyliherkkyydestä lähtien, kyselisin tuollaiset asiat varmuuden vuoksi vanhemmalta.

Vierailija
5/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on paljon lapsia etkä käyttäisi meikkiä niin saattaisin hieman itsekin niin luulla.

Vierailija
6/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt kovin vakavalta kuulosta. Jotenkin tuntuu, ettei asia nyt kovin monta kertaa päivässä voi edes nousta esille, sillä tavalla riesaksi asti. (Ja kyllä, minä olen hyvin lestavaltaiselta paikkakunnalta, ja minuakin on usein luultu lestaksi.) Sitäpaitsi joillain voi olla esim. lapsille aika tiukkoja sääntöjä television katseluun liittyen ihan muutenkin. Ehkä hän ei edes ajatellut mitään uskontoon liittyvää vaan se oli omassa päässäsi.

Ja leimasta on aika helppo päästä eroonkin, jos se sinun elämääsi oikeasti häiritsee. Värjää hiuksesi vaikka hennalla räiskyvän punaiseksi ja käytä saman sävyistä huulipunaa. Huulipunan laittoon ei mene kuin 1 min ennen lähtöä ja luomumerkkejä löytyy, jos vaikkapa kemikaalit pelottaa.

Vierailija
7/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro jotain itsestäsi, ap. Onko teillä paljon lapsia ja et käytä meikkiä sekä olet kuitenkin hoikka?

Vierailija
8/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro jotain itsestäsi, ap. Onko teillä paljon lapsia ja et käytä meikkiä sekä olet kuitenkin hoikka?

Ne anorektiset suurperheiden äidit ovat koivuniemeläisiä, ei lestadiolaisia

Vierailija
9/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tekee tällaisia ihan huolella kirjoitettuja aloituksia, mutta sen jälkeen kaikkoavat paikalta? Eipä tässä oikein keskustelua saa aikaan ilman ap:tä, ja se on ilmeisesti kuitenkin tämän palstan tarkoitus.

Ohis.

Vierailija
10/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on kolme, eli ihan tavallinen määrä. Pieniä ja pienellä ikäerolla tosin, mutta itse en ole kovin nuori enää kuten lestadiolaiset pienten lasten äidit usein tapaavat olla. Meikkiä en käytä juuri koskaan, mutta korvikset mulla on aina välillä. Hoikka, joo, mutta en tiedä onko se kovinkaan pätevä lestatuntomerkki? :D

Voihan olla, että kaverin äiti kysyi muuten vaan, mutta jotenkin kysymyksen asettelusta tuli heti sellainen olo että ajatteli meitä lestadiolaisiksi. En muista enää tarkalleen, miten hän sen ilmaisi.

Kiitos vinkistä, koitan olla ottamatta tulimerta esille puolituttujen kanssa keskustellessani. 

ap

Vierailija
11/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tekee tällaisia ihan huolella kirjoitettuja aloituksia, mutta sen jälkeen kaikkoavat paikalta? Eipä tässä oikein keskustelua saa aikaan ilman ap:tä, ja se on ilmeisesti kuitenkin tämän palstan tarkoitus.

Ohis.

Olet ihan oikeassa, nuo katoamistemput ovat kovin ärsyttäviä. Ne eivät tavallisesti kuulu tapoihini, mutta nyt täytyi käydä laittamassa lapset nukkumaan tässä välissä.

ap

Vierailija
12/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi, missä muissa tilanteissa tämä on sulla tullut ilmi? Siis, että luullaan lestaksi. Kun kuitenkin otsikossa annat ymmärtää, ettei ollut ihan eka kerta.

Vierailija
13/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle tulisi mieleenkään lestadiolaisuus, jos joku vaikka mainitsisikin, että lapsensa ei saa katsoa tv:tä. En yksinkertaisesti arjessa edes muistaisi, että sellainenkin vähemmistö on olemassa. Ehkä sitten tulisi vaihtoehto mieleen, jos lapsia olisi yli 6. Asun Etelä-Suomen kaupungissa, yhtä eksoottista lestadiolaisuus on minulle kuin että tuttava olisi vaikka amissi.

Vierailija
14/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukunimenne ehkä sellainen tai sinne päin mitä lestasuvuilla on yleisesti tai teidän paikkakunnalla olevilla lestoilla josta päättelevät että kuulutte ehkä samaan sukuun?

Vierailija
15/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää itseänikin tämmöset jotka ajattelee ulkonäön perusteella. Valitettavasti usein naisia jotka eivät meikkaa, hiukset luonnollisen väriset ja lapsia useampi luullaan lestadiolaisiksi.

Vierailija
16/16 |
18.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan minuakin sitten luullaan lestaksi, koska en ole ikinä meikannut... Lapsia tosin on vain yksi.

Minä olen jotenkin kömpelö luulemaan ihmisistä jotain. Kerran kysyin yhdeltä tutulta, onko hänessä jotain italialaista verta, kun hän on sellainen tummapintainen suklaasilmä. Hän katsoi vähän aikaa suu auki ja sanoi että ei, hän on romani. En ollut tajunnut edes nimestä, itse kun olen sellaiselta paikkakunnalta kotoisin, jossa ruotsalaistyyppiset sukunimet ovat ihan niitä ruotsalaisperäisiä. Hänellä oli ihan tavalliset vaatteetkin. Toisen kerran eräs äiti kertoi, että hänellä on kuusi lasta, ja lisäsi heti perään, että he eivät ole kyllä mitään lestoja. Ei ollut tullut mieleenkään sellainen asia, minä kun olen aina ajatellut, että jotkut eivät halua lapsia ollenkaan ja jotkut haluavat kymmenen ja jotkut sitten siltä väliltä, siis ihan muuten vaan. Meillä päin ei ollut niitä lestojakaan.

Jos joku kysyisi minulta, saako kyläilevä lapseni katsoa telkkua, olettaisin kysymyksen kuuluvan samaan sarjaan, kuin saako lapselle antaa karkkia tai saako hän syödä maitotuotteita. Siis ihan tavallisia kasvatuksellisia kysymyksiä. En heti olettaisi, että meitä luullaan joiksikin lahkolaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän