Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelpaako siistit, mutta haisevat vaatteet hyväntekeväisyyteen?

16.06.2017 |

Sukulaisnaisen kuolinpesää ollaan tyhjentämässä ja mietin, mitä tehdä hänen vaatteilleen. Sukulaisen kodissa on pistävä ja tunkkainen maakellarin haju (olisiko hometta?) ja tämä haju on tietenkin tarttunut kaikkiin vaatteisiin. Sukulainen oli muotitietoinen himoshoppaaja ja hän jätti jälkeensä valtavan määrän siistiä ja muuten hyväkuntoista, mutta haisevaa vaatetta. Suuri osa vaatteista ovat kalliita ja vähänkäytettyjä merkkivaatteita ja osassa roikkuu jopa hintalaputkin vielä päällä. Olisi sääli polttaa kaikki vaatteet, mutta kelpaavatko nämä hyväntekeväisyysvaatekeräyksiin? Sen tiedän että lahjoitettavien vaatteiden tulee olla ehjiä ja puhtaita, mutta miten on hajun kanssa? Päätyvätkö epäilyttävän hajuiset vaatteet poltettavaksi vai voiko niistä olla vielä jotain hyötyä jollekin? Onko täällä hyväntekeväisyysihmisiä, jotka osaisivat kertoa?

Tiedän että haju lähtee pesussa tai parissa, koska olen ottanut muutama vaatekappaletta itselleni talteen ja niistä lähti haju parin pesukerran jälkeen. Minulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta pestä kaikkia sukulaisen vaatteita, koska niitä on tosiaan satoja.

Kirpparille en ainakaan vaatteita vie, koska ei kai kukaan haisevista vaatteista maksa? Itse ainakin kierrän kaukaa kaikki epäillyttävälle haisevat kirppispöydät, enkä edes katso mitä siellä olisi myytävänä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet haisee ja itse inhoat haisevia vaatteita kirpparilla, joten mietihän hieman, ennen kuin kirjoitat tänne..

Vierailija
2/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu kuin sinä ei haista sitä hajua, joten laita SPR:n laatikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mieluummin jonnekin ilmoitus (tori, facebook), että annat haisevia vaatteita pois ilmaiseksi. Ei hyväntekeväisyysjärjestöilläkään ole aikaa tai halua pestä niitä, joten he joutuvat tekemään turhaa työtä ja heittämään vaatteet roskiin.

Vierailija
4/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lahjoittaa mitään sellaista, joka on siinä kunnossa että et itse sitä ostaisi. Hyväntekeväisyyskirppiksilläkään ei lahjoitusvaatteita pestä vaan ne menevät suoraan myyntiin.

Vierailija
5/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet haisee ja itse inhoat haisevia vaatteita kirpparilla, joten mietihän hieman, ennen kuin kirjoitat tänne..

No unohdin laittaa aloitukseen lisäkysymyksen, eli onko vaatekerääjillä mahdollisuutta pestä vaatteita vai vievätkö haisevat vaatteet suoraan poltettavaksi? Nämä vaatteet olisivat siis hyväkuntoisia ja täysin käyttökelpoisia, jos joku pesisi ne ensin, ENNEN KUIN ne lahjoitettaisiin eteenpäin tarvitseville. En siis tarkoita että kenenkään pitäisi laittaa haisevia vaatteita päälleen suoraan haisevasta talosta. Ääh, menipä monimutkaiseksi...

Vierailija
6/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haisevat vaatteet siistejä...

Vierailija
7/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot on, laita roskiin tai pese, vähitellen.

Vierailija
8/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lahjoittaa mitään sellaista, joka on siinä kunnossa että et itse sitä ostaisi. Hyväntekeväisyyskirppiksilläkään ei lahjoitusvaatteita pestä vaan ne menevät suoraan myyntiin.

Juuri näin. Viisaasti sanottu.

Vierailija
9/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot on, laita roskiin tai pese, vähitellen.

Mielelläni pesisin, mutta talo on tyhjennettävä nopeasti, eikä minulla ole mahdollisuutta säilyttää kaikkia vaatteita pienessä kämpässäni.

Aikaisemmista vastauksista selvisikin jo, ettei vaatekerääjät siis pese vaatteita.

Sääli, mutta ei kai voi muuta kuin pistää vaatekasa tuleen :(

Kiitos vastauksista

Ap

Vierailija
10/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ovat oikeasti merkkivaatteita, niin joku käytettyjen vaatteiden vintagepaikka voisi olla ainoa, jolla olisi intressiä puhdistaa niitä. Ja silloinkin, jos saa tarpeeksi ison erän ilmaiseksi. Hyväntekeväisyysjärjestöille tulee valtavasti tekstiilejä, eivätkä he voi tietää, että haju lähtee pesemällä, joten todennäköisesti tavarat menevät roskiin.

Tai toinen mahdollisuus on tosiaan ilmoittaa netissä, että annat haisevia vaatteita. Kyllä niille jälleenmyyjät löytyvät.

Tai sitten valkkaa ihan parhaimmisto vaatteista, pese ne itse ja loput roskiin? Ymmärrän, että kaikkea ei voi pestä, mutta esim, koneellinen arvokkaimpia.

Vierailija
11/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saa polttaa vaatteita? Ei missään taajamassa ainakaan eikä edes maaseudulla, joten kiltisti pakkaat ne laatikkoihin ja viet lumppukeräykseen. Kai ymmärrät, että poltamalla levität homeitiöt laajalle alueelle ja saastutat koko lähitienoon. Kieluummin homeisian kierrätyskuituja kuin hometta ympäriinsä metsissä.

Vierailija
12/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisikö haju tuulettamalla? Vaattet ulos rekkiin roikkumaan muutamaksi päiväksi.

Vierailija
13/13 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyyskirppikset ovat mediassakin puhuneet siitä, ettei heille pidä mitä tahansa kierrättää, koska heille tulee huonosta kamasta vain kustannuksia (jätemaksut etc.) Joten pliis, älä nyt ainakaan hyväntekeväisyyskirppikselle laita niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä