Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotiäitinä ei ole aikaa lapsille

Vierailija
14.06.2017 |

Koko päivä kuluu kotitöissä. Illat menee usein siihen kun tuunaan jotain kirppikseltä ostettua vaatetta tai kalustetta lapsille sopiviksi.
Myyn tavaroita saadakseni rahaa. Tai etsin netistä tarvitsemiamme asioita käytettyinä tai alesta.

Harmittaa että ei ole ikinä aikaa lapsille.
Vietän aikaa lasten kanssa ehkä keskimäärin tunnin viikossa. Lapsia on kolme. Omaa aikaa ei ole koskaan enkä sitä edes usein kaipaa.

Mites muilla?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua.

Minä opiskelen täysipäiväisesti ja lisäksi minulla on paljon työtunteja vaativa yritys. Niin, ja kotitöistä ja ruuanlaitostakin olen kutakuinkin yksin vastuussa. Silti ehdin olla lapsen kanssa ainakin kymmenen kertaa enemmän. Sinulla taitaa olla jotain elämänhallintaongelmia. 

Vierailija
22/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just joo. Vähemmällä puunaamisella ja tuunaamisella pärjää vallan mainiosti kun vähän hellittää pääkoppaansa.

Luuletko että puunaan ja tuunaan silkasta ilosta. Tiedätkö kuinka paljon tiskiä, pyykkiä ja sotkua tulee 3 kotihoidossa olevasta lapsesta?

Aamupala 3x lautanen, ruoka 3x lautanen ja 3x muki, kattila ja paistinpannu, pastinlastat, leikkuulauta, muruset pöydillä, kaatuneet mehut, pissat pöntön vieressä, lasagne rinnuksilla, kerran päivässä pyykinpesukone, kuivuneet viikkaukseen ja kaappiin. Hammaspesut, tukan kampaamiset, lelujen siivous... Minkä jätän tekemättä?

Sitten on ne pienten vaatteiden myymiset, kausivaateiden lajittelu, polvipaikkojen tekemiset, vetskojen ompelut.. Vaatisi rahaa jotta voisi vaan ostella ja säästää tuunausaikaa.

Lapset leikkii keskenään päivät, tietenkin niitä samalla kasvatan ja vahdin. Yritän ottaa mukaan kaikkeen mihin voi.

Minä tiedän! Kolme alle kouluikäistä yhtaikaa kotona ja mies matkatöissä.

MUTTA: minullapa on hyvin aikaa ulkoilla lasten kanssa, tehdä eväsretkiä metsään, kuljettaa heitä kerhoon ja muskariin, käydä heidän kanssaan kylässä toisen kotiäidin luona.

Koti on aina ihan siisti periaatteella vie mennessäs, tuo tullessas.Lapset on opetettu korjaamaan kelut paikoilleen iltaisin leikkien loputtua.

Pyykit aamulla koneeseen, ruoka uuniin ulkoilun ajaksi, sisälle syömään, astiat tiskikoneeseen ja pyykit kuivumaan. Sitten on minun kahvihetkeni ja lapset saavat tulla hetken toimeen ilman minua. Iltapäivällä ulkoillaan uudelleen. Illalla lapset saavat katsoa lastenohjelmia, minä voin ommella. Iltapuuhat, lelujen korjaaminen, tiskit koneeseen, iotasatu ja taas minulla on aikaa itselkeni.

Minä luulen, että tuunaat ihan liikaa vaatteita ja kannat roinaa kirpparilta kotiin. Kun kaikki paikat on täynnä, on aina epäsiistiä.

Ompelen paljon vaatteita lapsille ja itselleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kolme vuotta kolmen lapsen kanssa kotona ja ei meillä ollut kyllä tuollaista. Oli ihan reilusti aikaa olla lasten kanssa.

Tässä muutamia ajatuksia:

-Jokaista murua pöydän alta tai päältä on turha siivota joka ruokailun jälkeen!

-Tiskejä voi kerätä pinoon ja täyttää tiskikoneen kerran päivässä, se riittää ihan hyvin.

-Vaatteita voi korjailla sitten kun mies on kotona ja vahtii lapsia.

-Pissat voi pyyhkiä vessasta samalla kun käy siellä itse ja huomaa jotain, ei mene aikaa rätin kanssa päivystämiseen.

-Lounaaksi voi syödä jotain puolivalmista/eilistä/pakastettua aiemmin ylimääräiseksi jäänyttä, jotta aamupäivän ruuanlaittoon ei mene niin kauaa aikaa.

No kyllä nämä on nyt on aika selviöitä ja käytössä ajan säästämiseksi.

Kolme alle kouluikäistä on todellasotkuista porukkaa, kun laitan pyykit on sillä aikaa pystytetty teltta. Kun viikkaan teltan on sillä aikaa levitetty legot, barbit ja palapelit.

Pienin on 1v. Keittiön pöytä on tahmainen ja pyyhittävä aina. 3 v. Pissat siivoan samalla kun pissaan itse ja pesen hampaita ja harjaan tukkaa. Tiskejä laitan kun lapset syö, itse syön samalla kun laitan tiskejä......

Oijoi, kumarran syvään sinun edessäsi! Tai sitten en.

Teillä on liikaa tavaraa, lapsille ei ole järjestetty ilmeisesti minkäänlaisia päivärytmiä ja ohjeistettu korjaamaan vanhoja leikkejä pois ennen kuin uudet aloittaa ja teillä on koko ajan järkyttävä huutoshow kun homma ei ole yhtään sinulla hyppysissä. Onkohan mikään muukaan homma ollut koskaan? Olet varmaan kireä touhottaja, joka ei osaa saada mitään valmiiksi koskaan, ei osaa priorisoida pätkääkään ja joka ei osaa varsinkaan rauhoittua, vaan on kuin maaninen.

Mitä tapahtuisi jos pysähtyisit? Jos lasten kanssa keräisit 2/3 tavaroista varastoon niin itseltäsi kuin lapsiltakin ja tekisit teille hieman suunnitelmaa ajankäytölle? Olisit hyvä ja nauravainen äiti edes joskus.

Vierailija
24/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tuntuvat ajattelevan, että se kotiäitinä oleminen merkitsee kodin äitinä olemista lapsista  ei niin väliä.

Vierailija
25/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetko koko ajan lasten perässä siivoamassa leluja? Vaihtoehdot: opeta lapset itse siivoamaan jälkensä tai siivoatte yhdessä 1-2 kertaa päivässä, esim. ennen päikkäreitä ja illalla ennen iltatouhuja.

Vierailija
26/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päivärutiinit on kutakuinkin tälläiset:

7.00 lapset heräävät, käydään aamupisuilla ja pesuilla. Laitan hetkeksi piirretyt pyörimään, että saan lapsille puurot pöytään ja itselle aamupalan tehtyä. Tyhjennän samalla tiskikoneen. 

7.30 syödään aamupala yhdessä, pienintä vielä avustan syömisessä. Aamupalan jälkeen viskaan astiat suoraan koneeseen ja pyyhin pöydän. Lapset laitan pukemaan ja pienin odottelee syöttötuolissa lelu kädessä/ juo maitoaan pullosta. 

8.00 maissa aloitetaan leikit, piirrämme, askartelemme, laulamme, leikimme autoilla, rakennamme majan, pienin harjoittelee konttausta ja nakertelee lelujaan. Lopuksi jätän hetkeksi lapset keskenään leikkimään ja valmistelen ruuan uuniin. Leikit siivotaan lopuksi.

10.00 lähdetään ulos. Olemme omalla pihalla, lapset pyöräilee,  on trampalla ja pienin ihmettelee maailmaa. Välillä pienin on mulla kantorepussa, välillä torkkuu hetken rattaissa. 

11.00 isommat lapset jäävät kahdestaan aidatulle, pienelle, lapsiturvalliselle takapihalle leikkimään ja otan pienimmän sisään sitteriin. Jos ruoka on vielä uunissa, otan sen pois ja katan pöydän, leikkaan salaatin ja kuikuilen ikkunasta takapihalle (meillä on koko seinä ikkunaa, joten lapsien touhuja pystyy seuraamaan hyvin). 

Kun kaikki on valmista, otan lapset sisälle, pesulle ja syömään. Tiskit suoraan koneeseen. Pakkaan miehelle eväät seuraavaksi päiväksi. Pyyhin pöydän. 

Klo 12.00 isken pienimmän pullon kanssa pinnasänkyyn ja nukahtaa sinne. Isommille luen sadun, halin ja nukahtavat. 

Klo 12.30-14/15 välillä mulla on omaa aikaa. Isken pyykkikoneen päälle, ompelen, katson telkkaria, mitä milloinkin. 

Lasten herättyä syödään välipala ja jatketaan leikkejä, lähdetään ulos, puistoon, pyöräillään, käydään kaupassa jos tarve, kerran viikossa muskarissa, sunnuntaisin mummolassa ja joka toinen viikko hoplopissa. Päivälliseksi syödään yleensä edellisen päivän lounasta, tai mies tekee jotain. Tiskit taas suoraan koneeseen. Pyykit laitetaan yhdessä lapsien kanssa. Pyykkitelineet tyhjennän saunan lauteille pinoihin, josta minä vien lasten pyykit omiin kaappeihin ja omani toki, mies vie omansa. Joka toinen päivä imuroidaan.

Päivän päätteeksi käydään yhdessä pesulla, pienin on sitterissä katselemassa ja hänet pesen lopuksi, isommilla kylpyammeet, ja minä saan siinä rauhassa pestä hiukset ja tehdä ihonhoito/karvanpoistorutiinit. 

Iltapalan jälkeen isken loput tiskit koneeseen ja koneen päälle. Valitsen lasten seuraavan päivän vaatteet ja viikkaan ne penkille odottamaan. Lapset nukahtaa kahdeksan jälkeen ja alan puuhailla taas omiani. Välillä mies leikkii illat lasten kanssa ja käyn salilla/lenkillä/kahvilla. 

Meillä siis kolme, alle 5-vuotiasta lasta. Eikä meillä koskaan ole kova sotku. 

Vierailija
27/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta todeta kuin että olet toivottoman HIDAS! ja muista ,parempi paskaa nurkis ku puhdas helvetti!! Haluatko että lapses muistaa sut vaan kotitöistä?

Vierailija
28/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme lasta, siistihkö koti ja itse tekemiäni leluja ja silti minulla on myös omaa aikaa.

Vierailija
29/31 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka menisit töihin niin saisit rahaa? Kotiäitiys on oma valinta.

Tämä onkin mun oma valinta, kysyin vaan kuis muilla.

Mutta tiesinhän minä että minkälaisia vastauksia saan, ootte te palstalaiset sellasia pätijöitä ja aina parempia kuin muut.

Se täytyy sanoa että organisointia ja ajanhallintaa sun pitää vielä opetella. Sä puuhastelet omiasi etkä ole lasten kanssa. Se on se asia jonka he muistavat.Ettei äidillä ollut aikaa heille kun äiti toteutti itseään tuunaamalla ja kierrättämällä. Ei kuulosta lasten kannalta kovin kivalta.

Vierailija
30/31 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh en ehdi minäkään leikkiä lasten kanssa, juuri tota rumbaa että aamulla aamupala, sitten sen siivous, lasten pukeminen, hammaspesut, hiukset, sitten ulos puistoon tai lapset keskenään leikkii, ruuan teko, syönti, siivous, pienten päikkärit, ehkä omatkin tai siivousta yleisesti ja pyykkien laittoa, sitten ulos tai leikkiä, välipala ja siivous, kauppa reissu, iltapala, siivous, ilta pesu ja nukkumaan... Joskus leivotaan yhdessä ja tais tuossa olla noi ulkoilut yhdessä tekemistä mutta huh mitä pyöritystä tää on :D omaa aikaa ei ole silleen ellei nyt jotain päikkäreitä lasketa... Vauva 4kk ja yötkin valvotaan :)

Vierailija
31/31 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin organisointikyvytön kotitöissä niin kannattaa tosiaan pysyäkin kotona pois työntekoa haittaamasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan