kotiäitinä ei ole aikaa lapsille
Koko päivä kuluu kotitöissä. Illat menee usein siihen kun tuunaan jotain kirppikseltä ostettua vaatetta tai kalustetta lapsille sopiviksi.
Myyn tavaroita saadakseni rahaa. Tai etsin netistä tarvitsemiamme asioita käytettyinä tai alesta.
Harmittaa että ei ole ikinä aikaa lapsille.
Vietän aikaa lasten kanssa ehkä keskimäärin tunnin viikossa. Lapsia on kolme. Omaa aikaa ei ole koskaan enkä sitä edes usein kaipaa.
Mites muilla?
Kommentit (31)
Pitäisikö niitä kotitöitä tai tuunaamisia vähentää?
No just joo. Vähemmällä puunaamisella ja tuunaamisella pärjää vallan mainiosti kun vähän hellittää pääkoppaansa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö niitä kotitöitä tai tuunaamisia vähentää?
Joo kun kotitöitä jättää tekemättä tarkoittaa se seuraavana päivänä tuplakotityötä ja kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia niin ei oikein onnistu.
Tuunaamista voisi vähentää, joka tarkottaisi sitä ettei lapsella olisi ehjiä vaatteita tai esim. Verhoja jotka itse ommeltuna 6e kankaasta on halvempaa.
Tässä pikkulapsivaiheessa lapset tarvitsevat jatkuvasti uusia vaatteita kenkiä sekä myös Kalusteita: pinnasängyn vaihto, koulupöydän osto, isojen lakanat.. Jatkuvaa hankintojen tekemustä ja vanhoista tavaroista luopumista.
torifiissä ja muuallakin annetaan kamaa ilmatteex. taidat käydä vähän kierroksilla?
Vierailija kirjoitti:
No just joo. Vähemmällä puunaamisella ja tuunaamisella pärjää vallan mainiosti kun vähän hellittää pääkoppaansa.
Luuletko että puunaan ja tuunaan silkasta ilosta. Tiedätkö kuinka paljon tiskiä, pyykkiä ja sotkua tulee 3 kotihoidossa olevasta lapsesta?
Aamupala 3x lautanen, ruoka 3x lautanen ja 3x muki, kattila ja paistinpannu, pastinlastat, leikkuulauta, muruset pöydillä, kaatuneet mehut, pissat pöntön vieressä, lasagne rinnuksilla, kerran päivässä pyykinpesukone, kuivuneet viikkaukseen ja kaappiin. Hammaspesut, tukan kampaamiset, lelujen siivous... Minkä jätän tekemättä?
Sitten on ne pienten vaatteiden myymiset, kausivaateiden lajittelu, polvipaikkojen tekemiset, vetskojen ompelut.. Vaatisi rahaa jotta voisi vaan ostella ja säästää tuunausaikaa.
Lapset leikkii keskenään päivät, tietenkin niitä samalla kasvatan ja vahdin. Yritän ottaa mukaan kaikkeen mihin voi.
Vierailija kirjoitti:
torifiissä ja muuallakin annetaan kamaa ilmatteex. taidat käydä vähän kierroksilla?
Niin annetaan, juuri hain ilmaisen koulupöydän joka vaati liimausta ja ruuvien kiristelyä, maalin paikkailu jne. Oli ilmainen mutta vei kaksi iltaa tuunata siitä tukeva, ehjä ja kaunis. Mitään romuvarastoa en kodistamme halua vaikka rahat olisikin tiukassa.
Siis kellä menee oikeasti noin paljon aikaa kotitöihin.. kuinka paljon te oikein sotkette? Ja tottakai kotiäitinä ollessa suurin osa ajasta käytetään lapsiin.
Jos vaikka menisit töihin niin saisit rahaa? Kotiäitiys on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että puunaan ja tuunaan silkasta ilosta. Tiedätkö kuinka paljon tiskiä, pyykkiä ja sotkua tulee 3 kotihoidossa olevasta lapsesta?
Aamupala 3x lautanen, ruoka 3x lautanen ja 3x muki, kattila ja paistinpannu, pastinlastat, leikkuulauta, muruset pöydillä, kaatuneet mehut, pissat pöntön vieressä, lasagne rinnuksilla, kerran päivässä pyykinpesukone, kuivuneet viikkaukseen ja kaappiin. Hammaspesut, tukan kampaamiset, lelujen siivous... Minkä jätän tekemättä?Sitten on ne pienten vaatteiden myymiset, kausivaateiden lajittelu, polvipaikkojen tekemiset, vetskojen ompelut.. Vaatisi rahaa jotta voisi vaan ostella ja säästää tuunausaikaa.
Lapset leikkii keskenään päivät, tietenkin niitä samalla kasvatan ja vahdin. Yritän ottaa mukaan kaikkeen mihin voi.
Kyllä sulla on jonkunlainen ajanhallinnan ongelma.. Mun lapset kulkee myös tuunatuissa, usein ihan alusta asti itse ommelluissa vaatteissa, kalusteet on kirppiksiltä, pyykkikone pyörii vähintään sen kerran päivässä ja mulla kuitenkin on kokopäivätyö..
Vierailija kirjoitti:
Mitään romuvarastoa en kodistamme halua vaikka rahat olisikin tiukassa.
Mutta halusit lapset joita et tunne..? Lapset on meillä lainassa. Kohta he kasvavat ja muuttavat pois kauniista kodistasi. Ehkä puunaavat ja tuunaavat omia kotejaan niin, että eivät luoksesi ehdi vierailuille. Toimivat juuri niin kuin olet heille opettanut. No, kotisi on sitten siisti pienellä vaivalla ja sulla sitä "omaa aikaa".
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka menisit töihin niin saisit rahaa? Kotiäitiys on oma valinta.
Tämä onkin mun oma valinta, kysyin vaan kuis muilla.
Mutta tiesinhän minä että minkälaisia vastauksia saan, ootte te palstalaiset sellasia pätijöitä ja aina parempia kuin muut.
Minkälaisen toiminnan luokittelet lasten kanssa olemiseksi? Etkö ole lasten kanssa silloin, kun vaikkapa täytät tiskikonetta tai tiskaat ja lapset ovat keittiössä jaloissasi pyörimässä? Entäs kun käytte ostoksilla?
Olin kolme vuotta kolmen lapsen kanssa kotona ja ei meillä ollut kyllä tuollaista. Oli ihan reilusti aikaa olla lasten kanssa.
Tässä muutamia ajatuksia:
-Jokaista murua pöydän alta tai päältä on turha siivota joka ruokailun jälkeen!
-Tiskejä voi kerätä pinoon ja täyttää tiskikoneen kerran päivässä, se riittää ihan hyvin.
-Vaatteita voi korjailla sitten kun mies on kotona ja vahtii lapsia.
-Pissat voi pyyhkiä vessasta samalla kun käy siellä itse ja huomaa jotain, ei mene aikaa rätin kanssa päivystämiseen.
-Lounaaksi voi syödä jotain puolivalmista/eilistä/pakastettua aiemmin ylimääräiseksi jäänyttä, jotta aamupäivän ruuanlaittoon ei mene niin kauaa aikaa.
Meillä on kolme lasta (kaksi kotihoidossa eli alle 6v. ) ja yksi koululainen (11v). Pyykkiä ei tule kuin maksimissaan pari koneellista per päivä. Vartti menee kun laittaa pyykit kuivumaan.
Itse asiassa kotitöihin menee ehkä tunti, maksimissaan puolitoista tuntia per päivä. Loppuajan voin olla muksujen kanssa. Vaatteet haen pääsääntöisesti kirpparilta (muksut mukana).
Minulla on neljä lasta, eikä noin vaikeaa ole ollut ikinä, ei kotona eikä töissä. Siis ajan suhteen.
Luultavasti teet kotitöitä tehottomasti tai ihan liikaa. Kai teillä on tiskikone? Laske vähän siivousstandardeja, ja lopeta se vaatteiden lajittelu. Pari kertaa vuodessa riittää vanhojen pois vienti, ei sitä joka päivä kuulu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kolme vuotta kolmen lapsen kanssa kotona ja ei meillä ollut kyllä tuollaista. Oli ihan reilusti aikaa olla lasten kanssa.
Tässä muutamia ajatuksia:
-Jokaista murua pöydän alta tai päältä on turha siivota joka ruokailun jälkeen!
-Tiskejä voi kerätä pinoon ja täyttää tiskikoneen kerran päivässä, se riittää ihan hyvin.
-Vaatteita voi korjailla sitten kun mies on kotona ja vahtii lapsia.
-Pissat voi pyyhkiä vessasta samalla kun käy siellä itse ja huomaa jotain, ei mene aikaa rätin kanssa päivystämiseen.
-Lounaaksi voi syödä jotain puolivalmista/eilistä/pakastettua aiemmin ylimääräiseksi jäänyttä, jotta aamupäivän ruuanlaittoon ei mene niin kauaa aikaa.
No kyllä nämä on nyt on aika selviöitä ja käytössä ajan säästämiseksi.
Kolme alle kouluikäistä on todellasotkuista porukkaa, kun laitan pyykit on sillä aikaa pystytetty teltta. Kun viikkaan teltan on sillä aikaa levitetty legot, barbit ja palapelit.
Pienin on 1v. Keittiön pöytä on tahmainen ja pyyhittävä aina. 3 v. Pissat siivoan samalla kun pissaan itse ja pesen hampaita ja harjaan tukkaa. Tiskejä laitan kun lapset syö, itse syön samalla kun laitan tiskejä......
Neljän lapsen kotiäitinä en voi kuin ihmetellä miten ei aika muka lapsille riitä! Ruuan ja kotityöt voi sitä paitsi tehdä myös lasten kanssa ;) Tai tee itse tuunailuita samalla kun lapset vieressä askartelevat tms.
Olin kahdeksan vuotta kotona kolmen lapseni kanssa. Asumme isohkossa omakotitalossa, jossa on iso piha ja autoa ei ollut käytössämme, joten kaupassa kävimme bussilla kerran pari viikossa. Ja minulla oli aikaa olla lasten kanssa, mitään ongelmaa ei ollut koskaan. En luuhannut tuntikausia netissä niin kuin ap ilmeisesti kaikkien muiden "kiireidensä" lisäksi tekee (missä lapset nyt ovat kun täällä av:lla aikaasi vietät?) ja kodin pidin ihan mallikkaasti järjestyksessä lasten kanssa. Leivoimme, teimme ruokaa, lueskelimme kirjoja, ulkoilimme kerran pari ainakin päivässä, pesimme pyykkiä ja siivosimme yhdessä päivällä. Iltasella kun mies tuli kotiin, oli meillä ollut mukava päivä ja vietimme koko perheen hyvää aikaa yhdessä ilman ihmeempiä kotitöitä. Samoin meni viikonloput.
Ulkona talvella tein lasten kanssa lumityöt ja saunapuita kärräsimme myös yhdessä lasten kanssa. Kotona meillä on tavaroilla paikkansa, roinaa ei ole liikaa ja en ole koskaan ollut mikään ylikireä nipottaja. Lapsetkin ovat oppineet samanlaisiksi ja nyt teineinä he osaavat tehdä mitä vain kun ovat olleet aina kaikessa mukana.
Asennekysymys tämä on. Teet elämäsi tuolla tavoin vaikeaksi ja kukaan sinua ei "vaivannäöstäsi" kiittele, päinvastoin, joten karsi turhuudet pois ja keskity olennaiseen. Jos osaat.
Tunnin viikossa? Onko ne lapset muun ajan keskenään?