Puolison lihominen
Voiko puolisolle sanoa suoraan, että oma kiinnostus häntä kohtaan on nollissa lihomisen vuoksi? Kumppani näyttää lähinnä gorillalta, lihonut stressin takia reilussa vuodessa n.30kg. Seksi on suorittamista, kun ei enää pääse kuin tiettyihin asentoihin, että hommat onnistuu ja siinäkin hengästyy jo esileikissä puolikuolleeksi.
Kommentit (23)
No auttaakohan se siihen stressinhallintaan, että valitat vielä tuosta lihomisestakin? Eiköhän se stressivatsa lähde sulamaan puoli-itsekseen sillä, että elämä asettuisi takaisin uomaansa eli puutu stressin syyhyn, älä missään tapauksessa ekana lihomiseen. Tietysti voi ottaa asian puheeksi, jos on muodostunut jotain uudenlaista mässytystä, että kannattaako jatkaa alkamallaan tiellä, koska seuraukset jo näkyvät.
Voihan asian jotenkin nätisti ilmaista, mutta paras olisi varmaan ehdottaa yhteistä kuntokuuria, ja terveellisemmän ruoan tekoa.
Voithan sen sanoa mutta saattaa se vähäinenkin seksi loppua kokonaan. Jos minun kumppani mainitsisi haluttomuutensa syyksi lihavuuteni menisi jalat ristiin välittömästi.
Olen reilusti ylipainoinen mutta onneksi se ei omaa kumppania haittaa ja seksi on yhtä ihanaa kuin ennenkin.
Noin nopea lihominen voi olla merkki jostain vakavammasta sairaudesta.
Ei nyt ruokavaliomuutoksilla tuohon painonnousuun tule muutosta, ei siitä tietenkään terveydelle ole haittaa. Ulkoiluvaatteet päälle ja lähdette yhdessä ulos liikkumaan. Liikkuminen voi auttaa stressiinkin. Ei painosta kannata puhua, vaan keksiä syitä miksi mennä jonnekin yhdessä ja päättää vaan, että liikutte auton sijaan jalan tai pyörillä vaikka ihan sen vuoksi, että on niin hyvä sää. Motivointiin kannattaa käyttää mielikuvitusta.
Tuollainen stressi on kyllä ihan tk:n kautta terapiakeskukseen yhteydenoton aihe, jos painokin on lähtenyt noin vahvaan nousuun.
Suoraan sanominen ei ole tökeröä möläyttämistä (kts. avauksen sanavalinnat). Sanansa voi valita.
Varsinkin kun tiedät lihomisen syyn voidaan olettaa, että ymmärrät kumppaniasi. Hän kyllä varmaan itsekin tietää sekä stressin että lihomisen. Suhteenne ei toivottavasti ole pelkän seksin ja vaa'an varassa, joten teillä saattaa olla mahdollisuudet päästä tämänhetkisen kriisin yli.
Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Riippuu ihan ihmisestä. Esimerkiksi me olemme puolison kanssa sopineet ihan suhteemme alussa, että toiselle sanotaan suoraan, jos ulkomuoto pääsee painon osalta liiaksi rupsahtamaan. Ylipaino on kuitenkin myös terveysriski, johon voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa. Kummankaan ei tosin ole vielä kertaakaan tarvinnut avata suutaan, sillä molemmat ovat tajunneet itsekin tilanteen jo ennen kuin mitään ongelmaa on varsinaisesti päässyt edes syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ruokavaliomuutoksilla tuohon painonnousuun tule muutosta, ei siitä tietenkään terveydelle ole haittaa.
Höpöhöpö, sehän se tehokkain keino on. Liikunnan lisääminen on hyväksi terveydelle, mutta vaikuttaa painoon vähemmän kuin luulisi.
Toki, stressin lievittämiseen voi liikunta auttaa, ja tätä kautta stressin aiheuttama lihoaminen helpottaa.
Stressin takia 30kg? Miten on mahdollista? Ymmärtäisin ehkä kilon tai kaksi mutta 30 on jo todella paljon ja tottakai saat niistä huomauttaa.
30 kg lisää lyhyessä ajassa. Huhhahhei. Ja joidenkin mielestä tuosta ei voi sanoa? Ei toki mielestäni noin kuten totesit, että seksihalut ovat kuolleet puolison painon vuoksi. Tuo on tahditonta ja loukkaavaa, ja missaa sen tärkeimmän pointin, eli miksi ne kilot ovat kertyneet.
Sulamaanhan tuollaista ylipainoa ei valitettavasti saa samaan tahtiin, kuin missä se on kerrytetty. Suosittelisin, että juttelet puolison kanssa myös siitä, saako hän riittävästi lepoa, sekä esim. liikunnan kautta ajatustentuulettelua, mikä myös edistäisi tuota stressinhallintaa, ja myös painonhallintaa.
Sohvalle jumittuessa tulee syötyä enemmän, ja tätä noidankehää ruokkii väsymys.
Monet on sitä jo sanonutkin mutta minä vielä toistan itse lihottuani lomalla 10kg stressin tuomasta lohtusyönnistä: miehelläsi ei ole kaikki nyt hyvin. Hän tarvitsee emotionaalista tukea eikä liikuntaohjeita. Hänen lihavuutensa vaikuttaa nimenomaan seuraukselta ongelmasta eikä itse syyltä. Ja koska et maininnut muuta kuin stressin, oletan ettei miehesi ole kertonut ihan oikeasti mikä häntä niin ahdistaa ja saa hakemaan lohtua läheistensä ja sinun sijaan ruoasta. Mikä saattaa myös tarkoittaa ettei hän näe ongelmaa eikä suostu hakemaan tahi vastaanottamaan apua. Mutta kannattaa yrittää silti saada hänet puhumaan edes jollekkin ahdistuksestansa (mieluiten terapeutille), lohtusyönti ei ole tunteiden käsittelyä vaan niiden syrjään asettamista, ja miehesi tarvitsee kunnolllisia stressinhallintakeinoja joita opettaa parhaiten ammattilaiset. Kun hän ei enää lohtusyö, paino lähtee taas putoamaan ja voit ruveta kannustamaan häntä lenkille ja terveellisempään syöntiin ilman että hän kokee olonsa hyökätyksi.
Mitäköhän se sanominen auttaa? Vai meinaayteko että ihminen itse ei ole huomannut lihomistaan, ja nyt kun se hänelle kerrotaan, hän laihtuu pikavauhtia?
Jos ap tiedät että lihominen johtuu stressistä (stressi muuten aiheuttaa oikeasti lihomista ja estää/hidastaa laihtumista), niin eikö kannattaisi yrittää auttaa sen syyn eli stressin poistamisessa/hallinnassa? Tai muuten kannustaa pitämään huolta terveydestään (ruokavalio, uni, liikunta) jotta jaksaisi paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ruokavaliomuutoksilla tuohon painonnousuun tule muutosta, ei siitä tietenkään terveydelle ole haittaa. Ulkoiluvaatteet päälle ja lähdette yhdessä ulos liikkumaan. Liikkuminen voi auttaa stressiinkin. Ei painosta kannata puhua, vaan keksiä syitä miksi mennä jonnekin yhdessä ja päättää vaan, että liikutte auton sijaan jalan tai pyörillä vaikka ihan sen vuoksi, että on niin hyvä sää. Motivointiin kannattaa käyttää mielikuvitusta.
Tuollainen stressi on kyllä ihan tk:n kautta terapiakeskukseen yhteydenoton aihe, jos painokin on lähtenyt noin vahvaan nousuun.
Tässä kommentissa on kaikki niin väärin. Ruokavalio on kylläkin todistetusti ainoa asia, jolla saa painoa hilattua alas, liikunta tukee laihdutusta mutta ei laihduta. Olen tämän kokenut itse ja samaa sanovat kaikki asiantuntijat. Ulkoilu ei todellakaan laihduta. Ja stressi on vaikea, monipolvinen vaiva, johon ei noin vain löydy apua ottamalla yhteyttä terveyskeskukseen. Ihmettelen suuresti, miksi joku edes vaivautuu kirjoittamaan yllä olevan kommentin kaltaista tuubaa. Vähähiilarinen ruokavalio on helpoin tapa laihduttaa, ja myös terveellisin. Tutustu alan kirjallisuuteen. Tämän ovat oikeasti kokeneet sadat ihmiset, joilla on todellista kokemusta laihduttamisesta.
On syytä ottaa asia puheeksi kokonaisvaltaisesti, ei laihdutuksen takia. Kyse on isosta stressistä, jonka takia ihminen on reagoinut syömällä liikaa. Nyt on havahduttava ja poistettava stressin syyt.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sen sanoa mutta saattaa se vähäinenkin seksi loppua kokonaan. Jos minun kumppani mainitsisi haluttomuutensa syyksi lihavuuteni menisi jalat ristiin välittömästi.
Olen reilusti ylipainoinen mutta onneksi se ei omaa kumppania haittaa ja seksi on yhtä ihanaa kuin ennenkin.
Niin. Jos ei sitä kumppaniaan halua muutenkaan, niin tuskin haittaisi sitten se selibaattikaan, vai mitä?
Kysy voitko auttaa painon pudottamisessa mitenkään. Kyllä lihonut tietää lihoneensa.
Ja kyllä, puolison lihominen on iso juttu. Älkää herranen aika luulkokaan että se on ihan fine. Oletteko ajatelleen miten iso juttu se oikeasti on? Te väitätte että ihminen on sama lihavana tai laihana, ei ole. En tarkoita sitä mitä kilot tekee ulkomuodolle, yleensä puolisoita se haittaa vähiten. Siinä vaiheessa kun te puristelette makkaroitanne peilin edessä, itkette kun vaatteet Ei mahdu päälle, ette halua lähteä rannalle, ette kehtaa sitä sun tätä, se vaikuttaa parisuhteeseen. Ei puoliso jaksa kuunnella vaan huutaa pään sisällä että no tee sitten asialle jotain kun kerta häiritsee.
Jokainen voi guuglettaa mitä lihavuus tekee. Jokainen toki sanoo että olen ihan sama ihminen lihavana kuin laihanakin. Ei ne laihdutuksessa onnistuneet väärässä ole hehkuttaessaan miten erilaista elämä sen jälkeen on.
Monessa parisuhteessa ylipaino on musta möykky josta joko puhutaan liikaa tai ei ollenkaan. Ketään ei haittaa oma ylipaino jos puhutaan terveydestä mutta puolison kohdalla vedotaan terveyssyihin.
Minä olen lihonut parisuhteessa kuten miehenikin, tottakai se on vaikuttanut ja asioistaan puhuttu suoraan. Mies ei jaksa paljoakaan, syö liikaa, kuorsaa, hikoaa, huohottaa, iho huononi, mieliala oli matala jne. Tottakai tuollainen vaikuttaa parisuhteeseen! Itse kun lihoin, olotila muistutti masennusta ja olin aikaansaamaton. Mies ei meinannut jaksaa katsoa kun vätystelin ja surkuttelin itseäni.
Yhdessä sieltä suosta noustiin toisen tukemana. Olisi aika kamalaa jos kumppani ei sen vertaa välittäisi.
Mieheni on lihonut 2-vuotta kestäneen suhteemme aikana, minä taas hoikistunut hyvällä tavalla. Minua ei ällötä miehen lihominen eikä maha, minusta mahakas mies on ihan seksikäs. Mutta mutta. Lihomisen mukana on tullut väsymystä, kunto ei hänellä riitä enää niin hyvin seksiin ja kaikki asennot ei ole enää niin miellyttäviä, ja hän ei ole enää niin itsevarma kehostaan. Ne on iso ongelma.
Aitoa rakkautta parhaimillaan.