Kyllä kiehahti kaupan pihassa, kun joku nainen tuli lässyttämään tyttärelleni "eikö äiti osannut pistää sinulle raukka pitkää housua päälle"..
Täällä siis aurinko paistaa, mutta ilma on hyytävän kylmä (+9c). Silti 4v tytär halusi päälle sortsit ja t-paidan, legginsejä ei huolinut millään ,hupparia piti hetken mutta tahtoi sen sitten pois. Tyttö on todella lämminverinen, tullut isäänsä! anoppi on kertonut naureskellen, miten mies lapsena kulki pitkälle syksyyn t-paidassa ja paljain jaloin...
En ala tapella vaatteista, koska tiedän että tyttö pärjää. Onhan se tietysti hassunnäköistä, kun minulla nahkatakki sekä huivi kaulassa ja lapsi taas täysissä kesävarusteissa!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös tällaisten lämminveristen äiti. Olen usein pukenut vaatteet lapselle ja sitten katsonut, kun lapsi vähentää ihan omatoimisesti vaatetta, kun on kuuma. Koulussakin mukulat ottivat sukat pois, kun ei voi edes ajatella, kun on liian kuuma. T-paita oli päällä kesät talvet ja on muuten edelleen. Eivät edes sairastaneet mokomat. Ikävä tosiasia, että lapselle pitää antaa oikeus päättää vaatetuksesta jos hän kokee, että tulee kuuma. Meillä oli toki aina kampetta mukana ja koulussakin repussa vielä puhtaat sukat, jos on tarvetta. Aika harvoin oli.
Yksi lapsista kärsii atooppisesta läiskäihottumasta ja hänelle tuo kuumuus on todella tuskastuttava olotila eli mieluummin kylmä kuin kuuma.
Koululaiset ovat kyllä isompia päättämään kuin 4-vuotiaat, eikö?
Kyllä meillä on näitä vaatesotia käyty jo kolmivuotiaan kanssa ja annoin lopulta periksi. En ole koskaan kyllä pukenut enää kouluikäistä, eli kyllä tässä nyt ikäjärjestyksessä mentiin.
Lisukkeena vielä tuokin, että meillä on aina ollut kotona sisälämpötila 15-17 astetta kesät talvet, eikä mitään ongelmia ole ollut, mutta ongelmien takia jouduttiin tuo sisälämpö laskemaan, kun silloin vauvaikäisellä alkoivat valekuristustauti sairastelut. Siihen ei oikein muuta hoitoa ollut, joten raittiissa sitten. Ja se jäi vain päälle, nyt kaikki kulkevat t-paidat päällä kestä talvet.
Ja täten annetaan lapselle kuva, että he ovat itseään heikompien vanhempien lapsia. Se on vaan vanhemman loputon tehtävä jaksaa näitä sotia ollakseen lapsensa puolella. Lapsen kanssa ei saisi ottaa sitä asennetta ettei voi tehdä mitään.
En ymmärrä yhtään teitä. Mitä väliä on sillä että jos lapsi haluaa olla vähemmissä vaatteissa kun itse olette? Ja nyt ei puhuta siitä että lähtee paljainjaloin lumihankeen, sillä siinä on vakavien paleltumien ja hypotermian riski. Vaan sitä että onko t- paita vai huppari ulkona viileänä kesäpäivänä. Kyllä jo nelivuotias osaa kertoa jos paleltaa.
Jos lapsi kokee pärjäävänsä vähemmillä vaatteilla, niin lähteköön sitten niissä. Mukaan toki lämpimämpää, jos sitten tuleekin kylmä. Kyllä siitä oppii. Ei kai lapselle voi vaatetta väkisin laittaa päälle, jos niillä oikeasti onkin kuuma..
Itellä on täysin päinvastoin, olen hirveän kylmäverinen, aina on kylmä. Ainoastaan, jos helleraja menee, niin on lämmin, paitsi silloinkin kylmä tuuli, joten taas on kylmä.
Toteat itse, että ilma on hyytävän kylmää ja et pärjää siellä ilman nahkatakkia. Siitä huolimatta 4-vuotias lapsesi kulkee shortseissa ja t-paidassa, kun itse halusi? Hei haloo, järki käteen. Sinä olet vanhempi ja päätät, miten lapsi pukeutuu. Meidän 4-vuotias tyttö puki päälle aamulla bikinit ja kuvitteli, että hän saa niiden kanssa mennä ulos. Ilmoitin topakasti, ettei todellakaan ja komensin vaihtamaan kunnon vaatteet päälle. Laittoi pitkät housut ja pitkähihaisen paidan, äsken kävi kaikessa hiljaisuudessa hakemassa takin, koska ulkona tuulee. Täällä asteita on siis 15, mutta kova ja kylmä tuuli.
Siis mikä tässä nyt oli ongelma? Lapsella oli päällä shortsit, huppari ja t-paita ja lapsi oma-aloitteisesti kevensi hupparin pois, koska tuli kuuma. Ja osa huutelee, että kuumissaan olevalle lapselle olisi pitänyt pakottaa vielä enemmän vaatetta päälle. Olisiko vai pitänyt kieltää hikoilevaa lasta ottamasta huppari pois? Musta kuulostaa paljon huonommalta vanhemmuudelta, että lasta hikoilutetaan ja pakotetaan epämukavuuteen jonkun hölmön "yleispätevän" vaatesäännön takia. Vai ihanko vanhemman omna egon takia, ettei tuntematon pääse ajattelemaan, että nyt on huono äiti? Onhan se paljon parempi vaihtoehto juu, että lapsella on tukala ja paha olla.
Kyllähän nyt lapsesta näkee, onko sillä kylmä vai kuuma. Jos lapsi ei ole kananlihalla tai muuten kylmissään olevan oloinen ja sanoo itse, että hänen on hyvä olla, miksi tehdä tyhjästä ongelmia. 4-vuotias on toki pieni, mutta erottaa kyllä kylmän ja kuuman.
10 astetta on osalle ihmisistä ihan t-paita- ja shortsikeli. Siinä ei ole mitään vikaa sen enempää kuin siinäkään, että joku lapsi tai aikuinen haluaa pitää pitkähihaista vielä kun lähestytään 20 astetta. Lopettakaa lapsienne kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Toteat itse, että ilma on hyytävän kylmää ja et pärjää siellä ilman nahkatakkia. Siitä huolimatta 4-vuotias lapsesi kulkee shortseissa ja t-paidassa, kun itse halusi? Hei haloo, järki käteen. Sinä olet vanhempi ja päätät, miten lapsi pukeutuu. Meidän 4-vuotias tyttö puki päälle aamulla bikinit ja kuvitteli, että hän saa niiden kanssa mennä ulos. Ilmoitin topakasti, ettei todellakaan ja komensin vaihtamaan kunnon vaatteet päälle. Laittoi pitkät housut ja pitkähihaisen paidan, äsken kävi kaikessa hiljaisuudessa hakemassa takin, koska ulkona tuulee. Täällä asteita on siis 15, mutta kova ja kylmä tuuli.
Lapsi itse otti vaatetta pois ulkona, koska kuuma! Ja mitä haittaa siinä olisi ollut että lapsesi olisi kehoituksestasi huolimatta aluksi mennyt pihalle vaikka sitten niissä bikineissä, sillä selvästikkin osaa itse käydä pukemassa lämpimämpää kun oma-aloitteisesti takinkin haki! Jolloin olisi astunut ulos ja huomannut ahaa äiti olikin oikeassa ja tullut samantien laittamaan lämpimämpää päälle.
Ap, hienoa että pidät oman linjasi. Lapsella täytyy olla oikeus päättää omasta pukeutumisestaan. Asiaan voit tietysti vaikuttaa hankkimalla vain tietyn tyyppisiä vaatekappaleita, joista lapsi voi sitten ihan itse valita. Näin kesällä kannattaa panostaa erityisesti liian pieniin "camel toe" -mikroshortseihin ja napapaitoihin. Ne yhdistettynä glamour-korkkareihin ja suttuiseen meikkiin tuovat ihanasti esille lapsesi parhaat puolet. M48
jos mies olisi tullut sanomaan tuon, niin ap olisi varmaan soittanut pedofiilin takia poliisia paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tässä nyt oli ongelma? Lapsella oli päällä shortsit, huppari ja t-paita ja lapsi oma-aloitteisesti kevensi hupparin pois, koska tuli kuuma. Ja osa huutelee, että kuumissaan olevalle lapselle olisi pitänyt pakottaa vielä enemmän vaatetta päälle. Olisiko vai pitänyt kieltää hikoilevaa lasta ottamasta huppari pois? Musta kuulostaa paljon huonommalta vanhemmuudelta, että lasta hikoilutetaan ja pakotetaan epämukavuuteen jonkun hölmön "yleispätevän" vaatesäännön takia. Vai ihanko vanhemman omna egon takia, ettei tuntematon pääse ajattelemaan, että nyt on huono äiti? Onhan se paljon parempi vaihtoehto juu, että lapsella on tukala ja paha olla.
Kyllähän nyt lapsesta näkee, onko sillä kylmä vai kuuma. Jos lapsi ei ole kananlihalla tai muuten kylmissään olevan oloinen ja sanoo itse, että hänen on hyvä olla, miksi tehdä tyhjästä ongelmia. 4-vuotias on toki pieni, mutta erottaa kyllä kylmän ja kuuman.
10 astetta on osalle ihmisistä ihan t-paita- ja shortsikeli. Siinä ei ole mitään vikaa sen enempää kuin siinäkään, että joku lapsi tai aikuinen haluaa pitää pitkähihaista vielä kun lähestytään 20 astetta. Lopettakaa lapsienne kiusaaminen.
Peukuttaisin monesti jos voisi :-)
Ihmiset ja lapset on erilaisia kylmän/lämmönsietokyvyiltään.
4 v osaa oikein hyvin ihan itse kertoa jos on kylmä/kuuma.
Tässä ei todellakaan ole kyse mistään vanhemma ja lapsen valtataistelusta vaan siitä että lapsi kestää kylmää paremmin kuin vanhempi...
Mun kaverin lapsi on ihan hikinen jo 10 asteen lämpötilassa jos on huppari päällä kun taas toinen lapsi laittaa toppatakin samaan keliin...
Lapsen äiti kulkee ilman sukkia vielä lokakuun lopussa ja teepaita päällä...
Vierailija kirjoitti:
Bikinit on vähän eri juttu kuin shortsit, t-paita ja huppari viileänä kesäpäivänä. Olisiko ap:n pitänyt kieltää lasta ottamasta hupparia pois kun tuli kuuma? Vai miten tilanteessa olisi susta pitänyt toimia? Samalla logiikalla sun olis pitänyt kieltää lastasi hakemasta takkia lisävaatteeksi. Sinähän olit äitinä arvioinut, että pitkät housut ja pitkähihainen paita riittävät ja sinä päätät miten lapsi pukeutuu. Eihän lapsella voi mitenkään tulla kylmä tai kuuma tämän päätöksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot. Mutta mua sieppaa kun joku sanoo pitkää housua, kun oikein olisi pitkiä housuja.
Senhän tuossa olisi pitänyt haitata.
Siksi maininta ot, mikäli huomasit.
Minun pojalla luki päiväkodin seinässä että hänellä "fleecekielto" talvella takin alle.
En ollut edes sanonut mitään mutta oli työntekijät itse huomanneet että poika litimärkä ulkoilujen jälkeen jos oli fleecetakin pukeneet ulkovaatteiden alle.
Jo ihan vauvana oli hiestä märkä jos ulos mennessä laittoi toppahaalarin ja sen jälkeen siihen äitiyspakkauksen makuupussiin.
Poika on vieläpä hoikka eli mikään ylipaino ei tätä selitä.
Nyt lähestyy teini-ikää ja edelleen tarkenee vähemmilläkin vaatteilla.
Varsinkin aktiiviset lapset ei palele niin herkästi.
Lähdettekö itse esim juoksulenkille kesällä kauheat kerrokset vaatetta päällä?
Tai talvella lumitöihin puette toppatakin, toppahousut, villahaalarin, kaulurin, paksun lakin ja mahdollisesti vielä toisen alle? Plus tietysti villahaalarin alle vielä alusasu ja välivaatteet.
Kyllä nelivuotias osaa kertoa onko kuuma vai kylmä.
Ja siinäpä oppii jos ei muuten.
No toivottavasti ymmärsit pistää jäkättävän ämmän ruotuun. Olet toiminut ihan hyvin ja olihan teillä lisävaatetta mukana.