Työkaveri, joka "ohjeistaa" mitä tänään olis hyvä tehdä..
Olen vakituinen kyseisessä työpaikassa ja vuoden verran sinne töitä tehnyt. Nyt sitten eräs työkaveri ( tullut tilapäisesti puolen vuoden ajaksi samaan työpaikkaan saman ketjun toisesta paikasta) Alussa oli ihan ok ja mukavakin. Nyt sitten olen huomannut, että joka kerta kun tulen töihin-hyökkää minun luo ja alkaa sanella "kuin olisi pomoni" mitä tänään kannattais tehdä. Myös semmoisena päivänä jolloin meillä tosi kiire-eikä yleensä tehdä mitään ylimääräistä. Vain pakolliset. Hänellä kuitenkin minulle aina erikseen "ohjelmaa mietittynä" mitä tämmöinen on? Tullut itselle tosi outo olo, kuin olisin jotenkin hänen tarkkailtavana. Miten toimia tässä tilanteessa? Kukaan muu työkaveri ei koskaan toimi näin.
Kommentit (15)
Pyydä luottamusmiestä kysäisemään, jotta "mitä tarkoitusta palvelee hänen neuvomisensa" ?
Pyydä luottamusmiehen kautta laittamaan ohjeensa myös sähköpostilla.
Vanhapiiat nipottaa töissä.
Savustaa pois uhkatekijää eli sinua..
Kuulostaapa ärsyttävältä. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Jos oikein ärsyttää, yritä jotenkin sovittelevasti todeta, että olet kyllä jo suunnitellut työpäiväsi ja tiedät mitä tänään täytyy saada tehdyksi. Jos ei lopu, sitten sanot tiukemmin. Oletko huomannut tekeekö tuota muille?
Miten voisin toimia kun alkaa "tämä pomotus"? En todellakaan ole mikään hissukka, jota kukaan huvikseen lähtisi pomottamaan.. Mutten myöskään ketään töissä koskaan halua loukata/olla ilkeä. Mitä voisin sanoa hänelle tilanteessa etten kuitenkaan loukkaisi häntä/tilanne pahenisi? Toivottavasti oikea pomoni ei olisi kuitenkaan käskenyt hänen tarkkailla minua:(
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa ärsyttävältä. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Jos oikein ärsyttää, yritä jotenkin sovittelevasti todeta, että olet kyllä jo suunnitellut työpäiväsi ja tiedät mitä tänään täytyy saada tehdyksi. Jos ei lopu, sitten sanot tiukemmin. Oletko huomannut tekeekö tuota muille?
Ei tee muille tuota AP
Itse olisin sanonut, että hoida omat hommasi ja minä hoidan omani. Tällaiset pomottajatyypit pomottaa jos heidän antaa tehdä niin. Sanoisin ehkä myös esimiehelle, että tämä häiriköi muiden työntekoa.
Yrittää teettää sulla hommiaan. Sano, että sulla on jo oma ohjelma ja että pyytää joltain toiselta jos ei ehdi tehdä töitään.
Teettekö siis ydessä töitä? Siis, että jos sinä teet kohtaa A niin siihen vaaditaan samaan aikaan hänen tekemänsä kohta B? Silloin on tosiaan vaikeaa tehdä oman mielensä mukaan jos kaveri on jo päättänyt miten asiat tehdään.
Mutta jos pystyt tekemään omat työt itsenäisesti ja hän omansa, niin silloin voit sanoa, että olet jo suunnitellut kuinka teet omat työsi tai sitten vaan sanot, että haluat tehdä asiat omalla tavallasi.
Sanot silloin kun on kiire, että kuule, tänään on ihan pakko vaan tehdä ihan tarpeelllinen, sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä enempää. Ja voihan näin sanoa vaikka ei oliskaan niin kiire. DDD
Aamulla sanot, että voi jee, mun on nyt ihan pakko vaan heti alkaa tehdä töitä kun on niin kiire, jutellaan joskus myöhemmin. Ja tosiaan alat tehdä töitä ja toistat uudelleen jos ei mennyt perille.
Ymmärrän harmisi, mutta tosiaan, jos pysyt niin kuuntele, mutta teet silti niinkuin itse haluat.
Eikö nykyihmiset osaa kommunikoida keskenään enää? Sen sijaan, että tilanteessa sanoisit suoraan vastaan, tulet täältä kysymään neuvoa ja useimmat vielä neuvovat menemään pomon luo?? Ette edes tiedä millaisista tilanteista on kysymys.
Ensi kerralla kun tulee sanomaan, että teeppäs tuo ja sinusta se ei ole fiksua niin sano niin. Tai kysy miksi. Tai miltä ikinä ajatteletkaan. Herranjumala miksi pitää pelätä, että töissä pahoittaisi jonkun mielen kun puhuu suoraan omat ajatuksensa. Vittuilu ja riidan haastaminen ovat eri asioita kuin oman mielipiteen esiin tuominen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyihmiset osaa kommunikoida keskenään enää? Sen sijaan, että tilanteessa sanoisit suoraan vastaan, tulet täältä kysymään neuvoa ja useimmat vielä neuvovat menemään pomon luo?? Ette edes tiedä millaisista tilanteista on kysymys.
Ensi kerralla kun tulee sanomaan, että teeppäs tuo ja sinusta se ei ole fiksua niin sano niin. Tai kysy miksi. Tai miltä ikinä ajatteletkaan. Herranjumala miksi pitää pelätä, että töissä pahoittaisi jonkun mielen kun puhuu suoraan omat ajatuksensa. Vittuilu ja riidan haastaminen ovat eri asioita kuin oman mielipiteen esiin tuominen.
Juurikin koska tässä tilanteessani minulla on olo kuin hän haluaisi "piiloteitse kiukutella minulle" enkä tiedä miksi?? Mitä olen tehnyt kun olen työni hoitanut jo vuoden verran tähän paikkaan, eikä kukaan muu ole minua edes alussa ohjeistanut kuten hän nyt tekee.. Tiedän että hän on tilapäisesti meillä, mutta jo senkin vuoksi mitä väliä hänelle oikeastaan edes on mitä ja miten minä työni hoidan. Vaikka olisikon toista mieltä asioista.. Ja kyllä, meillä on ihan eri työt tehtävänä päivän aikana.. Omat vastuut/vastuualueet. Hän siis miettii ennen kuin tulen töihin mitäminun pitää tehdä, töitä joihin hänellä ei edes tarvitse koskaan puuttua/ tehdä. Ihmettelen vain mitä hän ajaa tällä toiminnalla. Haluaako hän minun suuttuvan ja sitä kautta ehkä "näytän sitten huonolta/ilkeältä työntekijältä tms. AP
Yrittää dominoida sua. Vaikuttaa kiusaamisen yritykseltä. Taistele vastaan!
Pidätkö sinä pitkiä kahvi- ja ruokataukoja?
Pitää sua laiskana ja henkilönä joka ei osaa priorisoida työtehtäviään.
En itse usko ilkeyteen tai kiusaamiseen, on vain tosi tuloshakuinen ja tehokkuuteen pyrkivä. Haluaa varmasti yrittää motivoida sua, mutta kun ei osaa johtaa niin viesti tulkitaan väärin.
Selvittele vaikka ihan kevyesti juttelemalla että mikä syy hänellä on taustalla, jääkö asioita hänen mielestään tekemättä? Kokeeko suorituspaineita että pitäisi ehtiä tehdä enemmän? Onko niin tylsistynyt työhön että kehittää itselleen päivittäisiä tavoitteita ja pyrkii niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin koska tässä tilanteessani minulla on olo kuin hän haluaisi "piiloteitse kiukutella minulle" enkä tiedä miksi?? Mitä olen tehnyt kun olen työni hoitanut jo vuoden verran tähän paikkaan, eikä kukaan muu ole minua edes alussa ohjeistanut kuten hän nyt tekee.. Tiedän että hän on tilapäisesti meillä, mutta jo senkin vuoksi mitä väliä hänelle oikeastaan edes on mitä ja miten minä työni hoidan. Vaikka olisikon toista mieltä asioista.. Ja kyllä, meillä on ihan eri työt tehtävänä päivän aikana.. Omat vastuut/vastuualueet. Hän siis miettii ennen kuin tulen töihin mitäminun pitää tehdä, töitä joihin hänellä ei edes tarvitse koskaan puuttua/ tehdä. Ihmettelen vain mitä hän ajaa tällä toiminnalla. Haluaako hän minun suuttuvan ja sitä kautta ehkä "näytän sitten huonolta/ilkeältä työntekijältä tms. AP
"Tänään on kiireinen päivä, mutta pistän mieleen nuo asiat ja jos aikaa jää niin perehdyn niihin. Tuntuuko sinusta että jotkut työtehtävät jäävät laiminlyödyiksi?"
Hän koittaa pomottaa sitä, joka antaa pomottaa eli on luonteeltaan sellainen?
Pomo on käskenyt tarkkailla sun suoriutumista?
Hänellä on epäilys, ettet tee sitä, mikä on järkevintä (hänen mielestään)?
Hän luulee olevansa kokeneempi ja osaavansa kaiken paremmin?