Lapseni täyttää loppuvuodesta 5v ja
eskari ilmoittautumiset on heti ensi vuoden alussa. Tuntuu pahalta kun hän ei ehdi olla pieni leikki-ikäinen enää sen jälkeen, vaan heti jo oltava iso eskari.
Kommentit (25)
No pieniä ne on eskarilaisetkin vielä. Mun toinen tyttö on syntynyt alkuvuodesta ja toinen loppuvuodesta, ja tää alkuvuodesta syntynyt aloittaa nyt tulevana syksynä esikoulun, ja kyllähän hän on vielä pieni :) isoja alkavat olla vasta tyyliin 3.luokalla.
Kyllä lapsen äidin pitäisi pystyä kirjoittamaan eskari-ilmoittautumiset.
Hmm..."eskari ilmoittautumiset ", mutta "leikki-ikäinen"...
Mikä se ongelma on? Lapsihan menee eskariin elokuussa,jolloin on lähempänä 6v kuin 5 v.
Miten niin iso eskari, eskarihan on päiväkotia vielä. Kouluun mennään monissa maissa jo viisivuotiaana. Siinä voi puhua lapsuuden katkeamisesta.
No loppuvuoden lapset on perinteisesti aina olleet väliinputoajia. Niin koulussa kuin myös esim. urheilussa. Tuossa iässä se vuoden etumatka on niin järjettömän iso. Itse olen syntynyt joulukuussa ja koulu ollut aina haastavaa. Sisko syntynyt tammikuussa ja sille kaikki mennyt kuin vettä vaan. En nyt sano että aina näin, mutta se on melko tyypillistä.
Samalla koululuokalla voi olla loppuvuonna syntynyt poika joka on 6-vuotiaan tasolla ja alkuvuonna syntynyt tyttö joka on 8-vuotiaan tasolla, kun tytöt vielä tunnetusti kehittyy nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin iso eskari, eskarihan on päiväkotia vielä. Kouluun mennään monissa maissa jo viisivuotiaana. Siinä voi puhua lapsuuden katkeamisesta.
Ulkomailla ne ekat vuodet on käytännössä päiväkotia ja eskaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ne ekat vuodet on käytännössä päiväkotia ja eskaria.
Ranskassa 28 lasta ja 1 aikuinen.
Tyttö on syntynyt loppuvuodesta ja meni siis eskariin 5v. ja kouluun 6v.
Hyvin on mennyt kaikki. Hän on aina ollut pienikokoinen mutta ei se ole mihinkään vaikuttanut.
Osaisi kuitenkin jo lukea päiväkodissa ja oli sosiaalinen ja aktiivinen. Enemmän luonne kuin ikä vaikuttaa loppupeleissä.
Höpsistä. Meillä joulukuussa syntynyt tyttö pääsi just seiskalta 9,4 keskiarvolla, ja jo eskarissa sanoivat ettei ole mitään ongelmaa koulukypsyyden kanssa.
Nyt lapsi 4v ja tuntuu vain surulliselta kun enää puoli vuotta niin eskari päätöksiä tehdään. Mennään niin kiirellä eteenpäin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Meillä joulukuussa syntynyt tyttö pääsi just seiskalta 9,4 keskiarvolla, ja jo eskarissa sanoivat ettei ole mitään ongelmaa koulukypsyyden kanssa.
Höpsistä. Lapset on yksilöllisiä. T: Kuuden äiti, kolme loppuvuodesta syntynyttä
Onko mun pieni jo kohta eskarissa? Surettaa. Ap
Jos ajan kulumista suret, laita netti pois ja keskity lapseen. Itsehän tuhlaat aikaa esim täällä palstaillen.
Niin ja sun ratkaisu tähän on se uusi vauva.
Usko jo, et sinä sitä saa.
Onko ap:lla joku ongelma kun ei halua lapsensa kasvavan ja kehittyvän? Itse en tiedä mitään hienompaa. Meidän ainokainen on nyt 16 ja joka iässä on ollut hienoa nähdä lapsen kehitys. Puuduttavimpia olivat ensimmäiset vuodet, vaikka niissäkin oli oma viehätyksensä. Mutta enemmän olen nauttinut siitä vaiheesta, kun lapsen kanssa on voinut käydä keskusteluja erilaisista aiheista.
Ap tarvitsisi varmaan jotain apua noiden ongelmiensa läpikäymiseen. Pahintahan on, jos hän on jarruna lapsen kasvulle.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sun ratkaisu tähän on se uusi vauva.
Usko jo, et sinä sitä saa.
Ai. Mistäs tiedät? Ap
?