Lapsen sukupuolen valinta USA:ssa
Minulla on kaksi poikaa. Haluaisin tytön. Nyt olen muuttamassa kotiäidiksi miehen työkomennuksen ajaksi Kaliforniaan kahdeksi vuodeksi. Ajattelimme mennä IVF-hoitoihin ja teettää labrassa samalla sukupuolen valinta tytön varmistamiseksi. Ns. family balancing- on Kaliforniassa sallitua. Kellään kokemuksia? Hintoja olen katsellut ja eri klinikoilla eri hintaisia, keskimääriin koko hoito lääkkeineen 6000-8000 USD luokkaa jos kerrasta tärppää, pakastukset ja uusinnat tuo lisämaksua. Synnyttämään tulen tarvittaessa käymään Suomessa.
Pojat ovat syntyneet luomusti mutta mulla hyvä tuttava kuka kertonut mulle IVF-kokemuksista joten "tavis" IVF hoidoista on tietoa mutta onko kukaan tehnyt ulkomailla tuota sukupuolen valintaa?
Kommentit (18)
Ei ole kokemusta ivf:stä, mutta on kokemusta kolmilapsisen perheen nuorimmaisena ja ainoana tyttönä olemisesta. En suosittele kenellekään tuota paikkaa, jos mahdollisuus on valita.
Toki jos oma kuopukseni on tyttö, teen parhaani tukeakseni häntä, mutta ehdoin tahdoin en ketään alkaisi tuohon tilanteeseen laittaa.
Ihan periaatteellista syistä en menisi valitsemaan sukupuolta. En halua tukea sellaista toimintaa, että sikiön ominaisuuksia voisi valita, kuten esim. sukupuolta. Luonnon oma valinta ohjaa itsestään sukupuolien tasaisen syntyvyyden. Jos ihminen alkaa itse suuressa määrin puuttua tähän luonnon valintaan, niin se voi johtaa sukupuolimäärien vääristymään. Useimmiten kai edelleen niin, että poikia suositaan tyttöjen kustannuksella. Jo nyt on joissain maissa ongelmana, että mies ei saa puolisoa itselleen naisten vähyyden vuoksi.
Aihe on tabu siksi näistä ei kerrota edes läheisille mutta on suomalaisia käynyt hakemassa sitä neljättä mutta toista sukupuolta olevaa lasta jenkeistä. Tai sijaissynnyttäjää. Tai munasoluja/siittiöitä malleilta katalogikuvien perusteella.
Meillä sama juttu mutta halutaan tyttöjen jälkeen poika, jenkkeihin mennään. En menisi Dubaihin enkä pohjois Afrikkaan kuten yllä joku oli käynyt.
Viimeksi sulla oli kolme poikaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kuin kaksi poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta ivf:stä, mutta on kokemusta kolmilapsisen perheen nuorimmaisena ja ainoana tyttönä olemisesta. En suosittele kenellekään tuota paikkaa, jos mahdollisuus on valita.
Toki jos oma kuopukseni on tyttö, teen parhaani tukeakseni häntä, mutta ehdoin tahdoin en ketään alkaisi tuohon tilanteeseen laittaa.
Täh? Mitä teidän perheessänne on oikein tapahtunut? Itse olen kasvanut kahden isoveljen kanssa, ei jäänyt traumoja.
Tule käymään Kouvolaan. Minä pidän siellä poppamiehen palveluja tiipiissä takapihalla. Käytyäsi istunnossani kuuntelemassa rummulla loitsimista takaan sinun saavan tytön.
Hinta on ainoastaan 3000 euroa ja lupaan, että mikäli syntyykin poika niin sinun ei tarvitse maksaa mitään. Tytön syntyessä sinun tarvitsee maksaa vain 3000 euroa. Kuulostaa hyvältä vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mitä teidän perheessänne on oikein tapahtunut? Itse olen kasvanut kahden isoveljen kanssa, ei jäänyt traumoja.
Haha... niinpä! Ihan ku tuossa olis mitään ihmeellistä. Ihan perustilanne. Sen sijaan jos olis joku neljä, viis tai kuus toista sukupuolta, ni sit vois ehkä vaikuttaa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kuin kaksi poikaa.
Jaa. No sit jollain toisella avlaisella on tosi samanlainen tilanne paitsi kolmen pojan kanssa. Tai sit kannattaa harjoitella provoa
Mitenköhän tällaisten ap:n kaltaiset tapaukset suhtautuvat siihen, jos joku heidän lapsiraasuistaan kuuluukin sukupuolivähemmistöön... mietin vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu syntymään sukupuolisensitiiviseen perheeseen, ei sillä sukupuolella ja syntymäjärjestyksellä varmaan olekaan juuri väliä. Ikävä kyllä omat vanhempani sattuivat olemaan juuri sellaisia ihmisiä, jotka ehkä nykypäivänä hakeutuisivat hoitoihin saadakseen "sen tytön".
Toisaalta olin todella ainutlaatuinen, koska olin "se tyttö", toisaalta minulla oli todella ahtaat raamit, millainen tytön pitää olla. Kaikesta tästä seurasi ankaraa sisaruskateutta, muun muassa fyysistä väkivaltaa isoveljieni taholta. Ja toisaalta taas en onnistunut olemaan sellainen tyttö, mikä vanhemmillani oli mielessään.
Siksi kehotan kaikkia miettimään todella tarkasti, miksi "se tyttö" tai "se poika" on niin tärkeä saada, ja mitä muita ominaisuuksia toivomaansa lapseen niputtaa yhdessä sukupuolen kanssa.
Ikävää, jos tämä loukkaa joitakuita, mutta ihan oikeasti lapsen elämän ei pitäisi olla vanhempien toiveiden toteuttamista, ei sukupuolen eikä muidenkaan asioiden suhteen.
Nostan tätä, olisko kellään todellista tietoa tästä. Missä ja mitä maksaa Kaliforniassa?
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä, olisko kellään todellista tietoa tästä. Missä ja mitä maksaa Kaliforniassa?
Riippuu klinikasta mutta yleensa $20,000 -$30,000 ja jos halua valita sukupuolen niin se lisaa hintaa $3000-$5000. Jos ei onnistu ensimmaisella keralla niin sitten sama uudestaan. Tiedan pariskuntia jotka onnistuivat vasta viidennella kerralla.
(Taitaa viisumivapaa oleskelu menna umpeen.)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi poikaa. Haluaisin tytön. Nyt olen muuttamassa kotiäidiksi miehen työkomennuksen ajaksi Kaliforniaan kahdeksi vuodeksi. Ajattelimme mennä IVF-hoitoihin ja teettää labrassa samalla sukupuolen valinta tytön varmistamiseksi. Ns. family balancing- on Kaliforniassa sallitua. Kellään kokemuksia? Hintoja olen katsellut ja eri klinikoilla eri hintaisia, keskimääriin koko hoito lääkkeineen 6000-8000 USD luokkaa jos kerrasta tärppää, pakastukset ja uusinnat tuo lisämaksua. Synnyttämään tulen tarvittaessa käymään Suomessa.
Pojat ovat syntyneet luomusti mutta mulla hyvä tuttava kuka kertonut mulle IVF-kokemuksista joten "tavis" IVF hoidoista on tietoa mutta onko kukaan tehnyt ulkomailla tuota sukupuolen valintaa?
Tuolla hinnalla ei ainakaan Kaliforniassa mitaan IVF hoitoja saa. Perus IVF on $20,000-$30,000.
Klinikan valinta on myos tarkea, jos joku lupaa halvalla tehda niin juoksisin ja kovaa.
Kysy esim. urheilijoilta ketkä menneet jenkkeihin pelaamaan ja siellä syntynyt kolmen samaa sukupuolta olevien jälkeen se neljäs toista sukupuolta, voi olla heillä tuosta kokemusta tai sitten ei.
Tai neljänkympin hujakoilla olevilta julkkisensisynnyttäjiltä kellä jos kaksoset niin ne aina tyttö ja poika. Voipi olla suunniteltua.
Ja jos laboratoriossa tapahtuva perhesuunnittelu tuo yksilölle perheonnen niin mikäpä siinä nopeastiajateltuna väärin olisi. Mutta..., inhottavaa siinä on se että sukupuolen valinnan mahdollisuus ja sen käyttämisen hyväksyminen kuitenkin tukee globaalisti oikeaa ongelmaa eli tyttösiköiden abortointia.