Mielestäni kotona asuvalle nuorelle ei pitäisi maksaa toimeentulotukea, jos vanhemmat eivät ole rutiköyhiä
Mielipide on ehkä vähän radikaali, mutta entisenä kunnan toimeentulotukietuuskäsittelijänä en voi olla muutakaan mieltä.
Poikkeuksen tähän sääntöön tekevät tietenkin ne perheet, joissa vanhemmat ovat pitkäaikaisessa toimeentulotukiasiakkuudessa. Tällöin tt-tukea on tietenkin maksettava nuorelle, koska ei häntä pyhä henkikään ruoki, asuta ja vaateta. Mutta se menee oman etiikkani ulkopuolelle, että keskituloisen perheen 19-vuotias kotona asuva abiturientti hakee toimeentulotukea!
Ensinnäkin ajattelen, että vanhemman velvollisuus elättää oma hädin tuskin aikuinen lapsi on suurempi kuin yhteiskunnan velvollisuus. Jos lapselle pystyy tarjoamaan katon pään päälle (=lapsi ei ole varasteleva ja väkivaltainen narkomaani), pystyy tarjoamaan myös ruuat ynnä muut ja nuoren kanssa voi neuvotella, miten hän "maksaa takaisin" tämän esimerkiksi kotitöiden merkeissä.
Toisekseen tämä jos mikä on sitä kuuluisaa "diskorahaa". Tiliotteet osoittivat, että kunnan myöntämällä toimeentulotuella käydään festareilla, tilataan vaatteita, syödään ulkona ja sitä rataa. Vaikka jotkut nuoret muuta väittivät, ei mikään kuitenkaan todistanut, että he oikeasti maksaisivat vanhemmilleen mitään oleskelustaan. Joillakin toki oli oikein "vuokrasopimuksia" tehtynä, että vanhemmat laskuttavat 250 euroa siitä nuoren huoneesta ja se muka sitten maksetaan vanhemmille, kunnan varoista tietenkin.
Toimeentulotuen on tarkoitus olla viimesijainen etuus kaikista heikoimmassa asemassa oleville henkilöille. Mielestäni äidin ja iskän kivasta omakotitalosta käsin voi etsiskellä itseään myös ilman veronmaksajien varoja.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Halla-aho vauhdissa. Pyydä äitiä maksamaan pääsykoekirjat ja puhelinlaskun.
...Mitä?
Olen samaa mieltä. Olen suurituloinen ja mulla asuu täysi-ikäinen lapseni kotona eikä todellakaan hae mitään toimeentulotukea, vaikka siihen onkin oikeutettu. Häpeäisin silmät päästäni, jos hakisi.
Ei sitä maksetakaan, ellei vanhemmat (kaikki muut samassa taloudessa elävät) ole ihan pa. Tiliotteet vaaditaan Kaikilta.
Missä kaupungissa oikein työskentelit?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen suurituloinen ja mulla asuu täysi-ikäinen lapseni kotona eikä todellakaan hae mitään toimeentulotukea, vaikka siihen onkin oikeutettu. Häpeäisin silmät päästäni, jos hakisi.
Joo, tuossa tilanteessa ei ehkä olekaan oikein, mut otapa huomioon et kaikki rikkaat vanhemmat ei todellakaan anna lapsille tuossa vaiheessa yhtään mitään. Siinäpähän olet ilman, kun "köyhemmille" kavereille sossu maksoi puhelimet ja ajokortitkin. Näin reilu 10 v sitten
19-vuotiaana (2014) hain toimeentulotukea asuessani kotona ja sain sitä 350€/kk. En saanut lukion jälkeen töitä lukuisista yrityksistä huolimatta ja toisen vanhemman tulot ovat yli 70 000€/v. Sain asua ja syödä ilmaiseksi kotona, mutta puhelinlaskun jne olen maksanut itse jo yläasteelta alkaen, eli mitään ns. ylimääräistä en ole ilmaiseksi saanut.
Tiliotteita vanhemmilta ei vaadittu eikä kukaan koskaan ottanut sossusta yhteyttä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä maksetakaan, ellei vanhemmat (kaikki muut samassa taloudessa elävät) ole ihan pa. Tiliotteet vaaditaan Kaikilta.
Vanhempi ei ole elatusvelvollinen täysi-ikäseen lapseen nähden, joten lapselle tehdään oma laskelma, jossa ei vanhemman tuloja huomioida. Tämä selviää ihan googlaamalla.
Työskentelin suuressa kunnassa. Esim. Espoo (ei ollut työnantajani) ohjeistaa näin (s. 14): http://www.espoocatering.fi/download/noname/%7BB4D804AA-2904-4E23-9401-…
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka paikassa tuloton kotona asuva täysi-ikäinen saa toimeentulotukea riippumatta vanhempien tuloista.
"Täysi-ikäistä lasta ei lasketa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Täysi-ikäinen lapsi hakee perustoimeentulotukea omalla hakemuksellaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Mitä?
Halla-aho haluaa lopettaa toimeentulotuet.
Pari pikkujuttua...
Keskituloisten vanhempien 19-vuotias lapsi saisi todennäköisesti jonkin verran opintotukea. Läheskään kaikki vanhemmat eivät elätä lapsiaan sen kahdeksantoistavuotispäivän jälkeen, vaikka opinnot olisivat kesken. Osa nuorista maksaa vanhemmilleen vuokraa.
Laki lapsen elatuksesta, luku 1
3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.
*
Käytännössä ylläolevassa tarkoitetaan toiseen asteen opintoja, jotka on aloitettu alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan joka paikassa tuloton kotona asuva täysi-ikäinen saa toimeentulotukea riippumatta vanhempien tuloista.
"Täysi-ikäistä lasta ei lasketa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Täysi-ikäinen lapsi hakee perustoimeentulotukea omalla hakemuksellaan."
Mielestäni on täysin oikein, että tuloton täysi-ikäinen saa tt-tukea. Kaikkien iskät ja äiskät eivät vaan maksa elämistä pidempään kuin sen 18v.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin toki oli oikein "vuokrasopimuksia" tehtynä, että vanhemmat laskuttavat 250 euroa siitä nuoren huoneesta ja se muka sitten maksetaan vanhemmille, kunnan varoista tietenkin.
Toimeentulotuen on tarkoitus olla viimesijainen etuus kaikista heikoimmassa asemassa oleville henkilöille. Mielestäni äidin ja iskän kivasta omakotitalosta käsin voi etsiskellä itseään myös ilman veronmaksajien varoja.
Kiva provo hei. Koska näin ei voi tehdä.
Tänä vuonna 18 -vuotiaani saa toimeentulotukea 350€/kk kotona asuessaan. Ei kysytty meidän vanhempien tuloja, eikä tiliotteita. Ei tarvinnut olla minkäänlaista vuorkasopimusta tms.
Nyt hänellä ei tosin ole minkäänlaista "porkkanaa" hakea opiskelemaan, koska meidän tulot vaikuttavat opintotukeensa siten, että saisi sitä 11€/kk. Opintolainaa hän pelkää, koska lähipiirissä valmistuneet ovat aloitaneet pitkillä työttömyysjaksoilla. Ei siis usko työllistyvänsä kuitenkaan.
Minusta koko rahaa ei pitäisi olla edes olemassa.
Nyt myönnän tyhmyyteni mutta ihanko oikeasti kotona asuva 18-vuotias saa toimeentulotukea vanhempien tuloista riippumatta? Jos näin on niin onpa hyvä! Minä kun olen jo etukäteen murehtinut sitä kun lapsilisät lakkaa. Ja kyllä, olen osa-aikatyössä.
Olen kyllä apn kanssa samaa mieltä osaksi, mutta tilanne ei ole niin yksiselittäinen. Uskon että ongelmatapaukset ja väärinkäyttäjät vaan silloin hankkisivat oman luukun johon toimeentulotuen nostaa, vaikka olisivatkin oikeasti mamman patojen äärellä. Itse tiedän tapauksen jossa oli pariskunta jossa toinen osapuoli asui omillaan vuokralla asunnossa johon ei voinut ottaa toista vuokralaista, alivuokralaista yms. Tämän kumppani asui vielä virallisesti kotona, vaikka käytännössä suhteen toisen osapuolen luona, mutta opiskelijana rahaa ei tullut. Tämä oli ongelmallista, virallinen muutto yhteen ei onnistunut eikä myöskään kotona asuminen, sillä opintotuet olivat silloin vain muutamia euroja. No tottahan toki sitten systeemiä oli helpointa väärinkäyttää ja vuokrata halvan solun ja pitää sitä tyhjillään niin sai tuet juoksemaan. Ja olen aivan varma ettei ole ainoita jotka tuolla tavalla ovat väärinkäyttäneet järjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuossa tilanteessa ei ehkä olekaan oikein, mut otapa huomioon et kaikki rikkaat vanhemmat ei todellakaan anna lapsille tuossa vaiheessa yhtään mitään. Siinäpähän olet ilman, kun "köyhemmille" kavereille sossu maksoi puhelimet ja ajokortitkin. Näin reilu 10 v sitten
Tuo on ihan totta. Ei kaikkia rikkaita vanhempia hävetä olla niin persaukisia, ettei ole varaa huolehtia edes omista jälkeläisistään. Mua hävettäisi. Tai jos ei hävettäisi tuo, hävettäisi ainakin se, millaisen kusipäälapsen olen kasvattanut, jos en häntä haluaisi taloudellisesti auttaa.
Mitä se auttaa? Nuori saa toimeentulotukea kun muuttaa omilleen. Yhteiskunta joutuu maksamaan ton lisäksi asumistukea! Jos nuori saisi helpommin toimeentulotukea asuessaan vanhempiensa luona, ei olisi näin merkittävää asuntopulaa.
Mielestäni on hyvä, että sitä et näistä asioista päätä.