Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihottumasta jäi iho valkoiseksi? - Pigmentti hävisi???

Vierailija
12.06.2017 |

Onko teillä ollut koskaan sellaista tulehtunutta ihottumaa, joka jättää jälkeensä täysin pigmentittömän valkoisen ihon??!!

En tiennyt tällaista olevan olemassa, mutta nyt minulla on joka puolella (etenkin kasvoissa) isoja valkoisia läikkiä ruskettuneen ihon keskellä (olin aurinkolomalla viime kuussa).

JA: Lääkärin mukaan nämä kohdat, joissa minulla on ollut 2 kk:n ajan ihottumaa, eivät enää ikinä muutu takaisin muun ihon värisiksi. ei vaikka mitä tekisin!

Jotenkin niin vaikea uskoa, että parissa kuukaudessa ihoni meni täysin pilalle... Eli onko tätä muillakin, vai puhuiko lääkäri mitä sattui?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että en tarkoita Vitiligoa. Siitä ei lääkärin mukaan ole kyse. Nämä minun läikkäni olivat ensin todella kipeitä, kirveleviä, hilseileviä, kutisevia jne. Ja nyt kun pahin kutina ym. on laantunut, eli tulehtunut iho tuntuisi parantuneen, on jäljellä isot täysin valkoiset laikut ihottuman paikalla.

Itse ajattelin, että tokihan nämä tästä väriäkin vähitellen saavat, viimeistään ensi kesänä (kun iho on täysin parantunut). Mutta lääkärin mukaan niin ei käy!

Ehdotti koko naaman valkaisua laserilla vitivalkoiseksi tämän läikikkyyden sijaan, sillä pigmenttiä voidaan kuulemma vain poistaa, ei koskaan palauttaa...

Vierailija
2/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs ole kiinnittänyt huomiota.. mulla ollut vaan taipeissa, niin ei ole pahaa ongelmaakaan. Pitääpä seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa aika omituiselta. Mikä diagnoosi sulla on?

Vierailija
4/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän kaikista kommenteistanne jo etukäteen!

Enkä tarkoita että teidän muiden pitäisi todellakaan huolestua asiasta, jos teillä ei tällaista selvästi näkyvää vaivaa jo ole tai omat ihottumakohtanne eivät loista naamasta kilsan päähän.

Minulla on naama täysin läikikäs ja lääkärin "tuomio" ei todellakaan auttanut asiaa. Kyllä tätä nyt jonkun vuoden verran vaikka kestäisin, mutta että oma ihonväri ei palaudu enää koskaan? Ja että pitäisi valkaista loputkin kuten Micheal Jackson teki?

Tuntuu melkoisen ankealta.

Vierailija
5/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että lääkärisi ehdotti "naaman laserointia" :D Annahan ihon toipua ensin, se uusiutuu ja ns. vaihtaa nahkansa muutaman viikon - parin kuukauden sisällä. Jokin sienisairaus voi tehdä tuollaista, en vaan muista sen nimeä nyt. Jos iho ei palaudu, etsi hyvä tatuoija ja pyydä häntä värittämään valkoiset alueet muun ihon väriseksi. Muutama vitiligo-ihminen on tehnyt saman homman ja se kyllä toimii.

Vierailija
6/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 yllä on siis Ap.

Lääkärin diagnoosi oli, että kasvojen pahasta tali-ihottumasta (seborrooinen ekseema tms.) johtuvat nuo ensin kutisseet ja kirvelleet hilseilevät iholaikut. Tulehtui siis iho tali-ihottuman vuoksi pahasti noista kohdin.

Ei kuulosta niin kovin vakavalta, eihän?

Ei minunkaan mielestäni. Mutta lääkäri muisti joka välissä mainita, että eivät sitten enää koskaan muutu nämä tulehtuneet kohdat muun ihon väriseksi, ja että pigmentti niistä on kokonaan hävinnyt.

Ap

Vierailija
7/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 4 yllä on siis Ap.

Lääkärin diagnoosi oli, että kasvojen pahasta tali-ihottumasta (seborrooinen ekseema tms.) johtuvat nuo ensin kutisseet ja kirvelleet hilseilevät iholaikut. Tulehtui siis iho tali-ihottuman vuoksi pahasti noista kohdin.

Ei kuulosta niin kovin vakavalta, eihän?

Ei minunkaan mielestäni. Mutta lääkäri muisti joka välissä mainita, että eivät sitten enää koskaan muutu nämä tulehtuneet kohdat muun ihon väriseksi, ja että pigmentti niistä on kokonaan hävinnyt.

Ap

Oliko kyse oikeasta ihotautilääkäristä? Kävisin sellaisella tai toisella vastaavalla ennen epätoivon suohon heittäytymistä. Myös vitiligo "elää", se ei ole ikuisesti samassa kohden ja muuttumatta.

Vierailija
8/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pahasti tulehtunutta ja hilseilevää (todennäköisesti psoriasis-) ihottumaa jaloissa. Kun ihottuma hävisi, lähti värikin. Kymmenen vuoden aikana täysin valkoiset läiskät ovat hiukan pienentyneet ja niihin on ilmestynyt joitain värillisiä länttejä keskelle - mutta pääosin ovat pysyneet entisellään. Toisaalta myöhemmin käsivarsissa ollut samanlainen ihottuma parani ihan tavallisen väriseksi, joten ei näistä ota selvää...

Vierailija
9/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös se Savipuoli-ihottuma (jos tarkoitit sitä nro 5) vuosia sitten, se on se sienisairaus joka tekee yläruumiseen ihon pintaan valkoisia & punaisia läikkiä. Sille oli kuitenkin silloin oma syynsä, ja se hävisi heti saman tien parissa päivässä, kun pesin sieni-shampoolla. Ei jättänyt mitään jälkiä, ei kutissut eikä kirvellyt - eli ei ollut tulehtunut.

Mutta tämä minua nyt viimeiset 2 kk vaivannut ihottuma on ollut jotain ihan muuta. Tuo pigmentin häviäminen oli tässä vasta viimeinen oire, joka tuli näkyviin vasta kun iho oli parantumassa.

Iho on siis tällä kertaa ollut tulehtunut ilmeisesti todella syvältä ihon kerroksista asti. Ja tämän tulehduksen syvyyden vuoksi lääkäri piti pigmenttiä täysin menetettynä.

Ap

Vierailija
10/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on atooppinen ihottuma ja juu - jokainen entinen ihottumaläntti on valkoinen, raajat aivan täplikkäitä.

Vierailija
11/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pahasti tulehtunutta ja hilseilevää (todennäköisesti psoriasis-) ihottumaa jaloissa. Kun ihottuma hävisi, lähti värikin. Kymmenen vuoden aikana täysin valkoiset läiskät ovat hiukan pienentyneet ja niihin on ilmestynyt joitain värillisiä länttejä keskelle - mutta pääosin ovat pysyneet entisellään. Toisaalta myöhemmin käsivarsissa ollut samanlainen ihottuma parani ihan tavallisen väriseksi, joten ei näistä ota selvää...

- Oliko sinulla tuo käsien ihottuma lyhyempiaikaista, kuin jalkojen? Se voisi selittää, miksi iho ei ollut sieltä niin pahasti/syvältä tulehtunut, että sinne on pigmentti päässyt palaamaan?

Vierailija
12/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän jälleen kaikista kommenteistanne. Näistä on suuresti apua, kun yritän toipua lääkärin sanoista!

- Ilmeisesti te muut ihottuman jäljiltä läikikkäät kuljette sitten kesäisinkin ne ihan ylpeästi kantaen? Vai peittelettekö niitä?

En ole itse koskaan käyttänyt mitään meikkivoiteita tai puutereita naamassani, kun ihohuokoseni menevät helposti tukkoon ja näppylää piisaa, joten tuntuisi kurjalta alkaa nytkään käyttämään.

Eli olen nyt kulkenut ihan tällaisenaan ihmisten ilmoilla, läikkineen kaikkineen. Hieman saan ihmetteleviä katseita ja joku jo, että olenko palanut juuri kasvoista.

Ap

Vierailija
13/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä unohdin sanoa, että kyseessä oli kuin olikin ihan kunnon ihotautilääkäri yksityisellä lääkäriasemalla. Yksi Suomen kokeneimmista tämän alan lääkäreistä. Luulisi tietävän, mitä puhuu ja olevan pelottelematta moisella turhaan.

Samainen lääkäri tosin kyllä ehdotti (mielestäni ihan tosissaan) myös tuota laserilla valkaisua, jos haluaisin saada tasaisen ihonvärin takaisin.

Ap

Vierailija
14/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi lisäkysymys: Onko teillä muillakin näitä läikkiä kasvoissa näkyvillä paikoilla?

Ap

Vierailija
15/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi iho läikikkääksi, mutta ei naamassa, mutta käsivarsissa ja jaloissa. En mä niitä mitenkään peittele. Eikä mitään tietoa, mikä mulla jokunen vuosi sitten ihossa oli, tai aiheutti tulehdusta. Ovat haalenneet jo hieman.

Vierailija
16/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on selässä ja dekoltessa. Äitini on hieman outo ja halusi puristella finnejä selästäni 80- luvulla. Ilmeisesti siitä jäi valkoisia arpia. Voivat olla myös jotain pigmenttiläikkiä. Yhteenaikaan tykkäsin ottaa aurinkoa mutta mitä ruskeammaksi iho tuli täplien vierestä, sitä selvemmin täplät näkyy. Myös niskan alaosassa. Hävettää ja tunnen oloni rumaksi. Ja siinä vielä ruma tatuointi keskellä joo.

Mutta, ajattele sitä persoonallisena, kun et vaan ota tatskoja. Ne on tyhmiä.

Suolasaippua auttaa joihinkin iho-ongelmiin.

Vierailija
17/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopiani paheni toden teolla odottaessani keskimmäistäni, olin ihottumassa päästä varpaisiin. Sen jäljiltä on häpykarvoituksen alue jäänyt valkoläiskäiseksi. Myös kaulalla on vaalea läiskä. Ja raskaudesta on 12v aikaa.

Vierailija
18/18 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan se oikea ja aito vitiligo ja tuolla veuhdon menemään läiskikkäänä seeprana eikä haittaa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi