Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ADHD/ADD + kenties as-piirteet?

Vierailija
11.06.2017 |

Olen koko elämäni ollut oikea ylisuorittaja. Luova, taiteellinen, hajamielinen. Minulla on aina monta rautaa tulessa ja teen paljon asioita yhtä aikaa, pääni ei ole koskaan hiljainen. Jos keskityn, niin ylikeskityn. Haalin kaiken mahdollisen tiedon maan ja taivaan väliltä. Olen kekseliäs, keksin vastauksen, ennen kuin vastapuoli edes ehtii ajatuksissa sinne asti. Paniikkihäiriö dg ollut vuodesta 08. Tic-oireita ja stimmaamista on paljon, mm jalan heilutus, silmien räpytys, hyminä. Impulsiivinen, teen hetken mielijohteesta asioita. Suutun ja lepyn nopeasti.

Aina murehdin kaikkea, kaikesta ihan maan ja taivaan välillä. Ocd-oireita järjestely, siivous, hamstraus. Meillä on todella siisti koti, mutta ikinä en ole tyytyväinen. Minulla on siivouslistat. Jaksan paasata vaikka luennon mielenkiintoisesta aiheesta, niin pitkään, että muut ärsyyntyy. Sitten vedän herneet. Nuorenpana puhuin paljon paljon päälle, nykyään en enää niin paljon. Pääni on kuin tietopankki. Rahan hahmotus vaikeaa, olen opetellut ymmärtämään kk kuluja, en ole koskaan p.a. ja säästämme myös rahaa. Kirjoitusvirheitä paljon, hidas, kömpelö, en hahmota kokonaisuuksia, näen yksityiskohdat. Matikassa kehno ollut aina. Lukihäiriö, en jaksa lukea kuin itseä kiinostavia tekstejä.

Varsinkin nuorempana puhuin paljon päälle, olen opetellut siitä tavasta pois. Juutun ja voisin tuntikausia vain seikkailla pääni sisällä. Inhoan keskeyttämistä. Olen tosi kekseliäs. Jos mun pitää tekaista kortti ja lahja 10 minuutissa, teen sen ja paljon muuta. Mutta jos pitää maksaa puhelinlasku ajallaan, en onnistu siinä. Aistiyliherkkyyttä ainakin kuulo, tunto, maku, haju.

Olemme ottaneet elämässämme paljon riskejä, mutta aina on elämä kantanut eteenpäin. Olen kaikki, mulle, heti, tänne nyt-tyyppi. Todella huono odottamaan. Huono ajantaju, mutta en yleensä myöhästy. Vaikka meillä on niin siistiä, että lattialta voisi suödä, niin en löydä puhelinta, vaikka äsken laskin sen käsistäni. Meillä on kaksi lasta 3v ja 3 kk tytöt, olen naimisissa ja ammattikoulu+yo+amk tutkinnot. Nyt olen äitiyslomalla, töihin menen ensi vuonna. Koen ihmisten silmiin katsomisen joskus todella todella vaikeana. Miehellä ja vanhemmalla tytöllä selkeitä as-piirteitä.

Minua kuvaillaan: analyyttinen, iloinen, mietteliäs, vouhka, tunteellinen, epäjärjestelmällinen, aikaansaamaton, nopea oppimaan, hajamielinen, hokija, jankkaaja,kiltti, liian kiltti, liian tunnollinen, stressi-essi, unelmoiva taivaanrannan maalari...

Tutkimukset alkavat ensiviikolla. Eilen itkin identiteettikriisiä, että mikä onkaan oireyhtymiä ja mikä minua...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ihminen ainakin olet. Mulla ei ole "virallista" ADD-diagnosia mutta kävin psykologin testeissä toisen asian tiimoilta ja löytyi viitteitä ADD:stä. Psykiatrian erikoislääkäri jolla käyn niinikään muiden asioiden takia, suostui määräämään Consertan rinnakkaisvalmistetta, en nyt muista nimeä mutta joku metyylifenadaatti Sandos se oli. Mulle tuli siitä selkeämpi olo eikä ajatuksia tullut niin paljon. En kuitenkaan käyttänyt sitä jatkuvasti kun ei oikestaan ollut mitään tarvetta. Olen tällähetkellä työtön ja kuntouttavassa työtoiminnassa missä pärjään ilman lääkettäkin. Lisäksi mulla pahensi ylikeskittymistä ja jumiuttamista, en saanut lopetettua netissä surffailua mikä tavallisestikin on ongelmana

Osaksi tunnistin itseni sun kuvauksesta, osasta taas en. Mä olen aika sotkuinen ja siivoan harvoin. Asun yksin niin se ei sillä lailla paljastu eikä haittaa ketään. Ocd-oireina mulla on hellan levyjen ja kahvinkeittimen tarkastus poislähtiessä. En usko että mulla on as-oireita vaikka jotkut niistäkin ehkä sopii muhunkin. En ole perehtynyt asiaan. Rutiineista tykkään ja mun on vaikea tehdä isoja päätöksiä. Toisaalta olen mielestäni sosiaalisesti lahjakas ja osaan lukea ihmisiä.

Koulutustausta mulla on lukio ja AMK. Duunarina olen  kuitenkin työskennellyt. Opiskelut on mennyt vähän niin ja näin. Koen etten tehnyt ikinä mitään ja mun numerot oli sellaisia keskinkertaisia. Matikkaa en osannut yhtään. Ala-asteella oli koulunkäyntivaikeuksia ja olin joskus eritysopetuksessa mutta koin ettei siitä ollut mitään apua.

Hyvä että pääset testeihin. Itse kipuilin ADD-asiaa sen kautta että miksi ei ole aikanaan selvitetty mikä mussa on vikana. Tuntui että pidettiin vain vähän tyhmänä. Sitä en ole oikeastaan miettinyt että mikä on mussa oireyhtymää ja mikä oikeaa mua. Jotenkin olen vain ajatettut että olen kokonaisuus ja sellainen nyt vain olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla