Voiko syömishäiriö aiheuttaa ongelmia kilpirauhasen kanssa?
Tuli mieleen tuosta kilpirauhaskeskustelusta. Vuosien ahmimista, paastoamista ja painon jojoilua. Hyvää se ei tee, mutta voiko se itsessään laittaa kilpirauhasen niin ahtaalle että aiheuttaa häiriön?
Aina olen tosin ollut normaalipainoinen ja joskus lievästi ylipainoinen.
Olen ollut väsynyt, kipuinen ja masentunut (sekä syömishäiriöinen) vuosia, ja kaikki on aina laitettu psyyken syyksi. Nyt kuitenkin löytyi arvoissa reilusti näkyvä vajis.
Ts. Kumpi oli ensin, muna vaiko kana.
Kommentit (6)
Kävin lääkärillä tämän täysin fyysiseltä tuntuvan uupumuksen vuoksi. Totesi että vakava masennus aiheuttaa kaiken tämän mutta laittoi kuitenkin perustestit kuten hb, rauta, kilpirauhasarvot.
Itse sain lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta ei se korjannut masennusta, bulimiaa tai syömishäiriöistäni johtuvaa lihomista. En myöskään ollut lääkärissä täysin rehellinen elämäntavoistani ja esitin, ettei minulla olisi osaa tai arpaa huonoihin veriarvoihini. Itselleni lääkkeistä ei ollut mitään hyötyä ja olisi pitänyt tajuta mennä terapiaan jo vuosikymmen sitten, etten olisi pilannut elämääni jojoiluun.
Todellakin voi. Tunnen entisiä anoreksiaa sairastaneita, joille vuosia kestänyt sairaus aiheutti ongelmia kilpirauhasen kanssa. Nälkiinnyttäminen ja ahmiminen voivat molemmat pistää kehon sekaisin. Toivottavasti saat apua ongelmaasi. Tsemppiä :)
En tiedä miten syömishäiriöt vaikuttavat, mutta saattaa olla että kilpirauhasen vajaatoiminnassa ongelmia saattaa aiheuttaa ruokavalio jo sinänsä. Eli pitäisi välttää syömästä raakana ns. goitrogeenejä.
Lisäksi on uutta tietoa siitä että allergeenejä ja tulehduksia aiheuttavia aineita välttämällä voi parantaa oireita tiettyissä kilpparin vajaatoimintasairauksissa.
Mulla on joku automimmunitauti ja siihen liittyvä ruoka-allergia, ja se aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaisia oireita. Uuupumusta, nivelkipuja, jännetulehduksia ympäri kehoa, sekavuutta, muistiongelmia, yms.
Kun jätin viljat (ja tulehdusta aiheuttavat ruoat pois), niin uupumus, sydämen tykytys, tulehdukset sekä kivut kropasta hävisivät muutamassa viikossa.
Viljat tarkoittaa tässä kotimaiset viljat, maissi ja riisi. Tulehdusta aiheuttavat aineet ovat koisokasvit (peruna, tomaatti, munakoiso, paprika, chili). Lisäksi vältän kahvia, alkoholia, tiettyjä mausteita.
Kyllä. Fitnesurheilijoilla ja syömishäiriöisillä esiintyy vajista.
Voi aiheuttaa.
Missä voi testata noita arvoja?