Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkyys ei ole sama kuin viisaus

Vierailija
10.06.2017 |

Tämä palsta tuntuu suorastaan vilisevän erityisen älykkäitä ihmisiä - ainakin, kun keskustelunavauksia katselee (Mikä teitä keskivertoa älykkäämpiä ärsyttää? jne.).

Onko sillä nyt sitten oikeasti niin paljon väliä, mikä se äo on? Sitä paitsi, mitä se älykkyys ylipäätään kertoo ihmisen pärjäämisestä elämässä? Itse olen tavannut useita "vähemmän älykkäitä/normaaliälyisiä" ihmisiä, jotka ovat pärjänneet elämässään ihan hyvin, jos mittarina pidetään tyytyväisyyttä omaan elämään. Olen myös tavannut yliopistomaailmassa aikoinani paljon ihmisiä, jotka olivat varmasti paljon älykkäämpiä kuin minä ja ihmiset keskimäärin mutta, jotka käyttäytyivät kuin idiootit.

Joten eipä se älykkyys mielestäni kovin tärkeää ole, viisaus taas on sitäkin tärkeämpää. Valitettavasti älykkyys ja viisaus eivät läheskään aina mahdu samaan päänuppiin. Älykkääksi synnytään, mutta viisaaksi kasvetaan, JOS kasvetaan.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa on helposti saatavilla. Älykäs oivaltaa jos ei tiedä jotain asiaa ja näppärästi ottaa selvää tehdäkseen oikeita päätöksiä. Pelkällä viisaudella tulee raja vastaan siirryttäessä ulos omalta mukavuusalueelta.

Jos pitäisi noista kahdesta valita niin ehdottomasti älykkyys. Kuten itsekin totesit on viisautta mahdollista itse kasvattaa. Äly on mitä on. Älykkyys auttaa myös oppimaan sitä viisautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän