Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko noussut sosiaaliluokissa ylöspäin vai onko vanhempasi parempaa luokkaa kuin sinä itse?

Vierailija
10.06.2017 |

Suomessa ei ole sosiaaliluokkia niiden varsinaisessa merkityksessä, mutta kyllä perheiden ja sukujen sosio-ekonomisia eroja voi tutkia.

Oletko itse tehnyt luokkahypyn? Nousitko kurjuudesta rikkauksiin vai oletko itse tuhlannut suvun pääoman?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset isovanhemmat olivat vakavaraisia talollisia, joutuivat luovuttamaan maata siirtokarjalaisille. Isoäiti jäi leskeksi joten lasten kouluttaminen jäi. Vanhemmat käyneet ammattikoulun ja olivat duunareita. Isä tienasi ihan keskiluokkaisesti. Oli asunto, auto, mökki ym. Työttömänä eivät olleet. Äidiltäni lähti firma alta kun se muutti toisern kaupunkiin. Jo seuraavalla viikolla hän oli uudessa työpaikassa. Minä olen amk-koulutuksen hankkinut, suht pienipalkkainen. Olen perinyt vanhempani joten taloustilanne on ok, ilman omaa ansiota. Olen mielestäni "samassa luokassa" kuin vanhemmat. Ei Suomessa ole niin jyrkkiä luokkarajoja ettei niitä voisi ylitellä. Olidin itsekin voinut hankkia yliopistokoulutuksen mutta en tuntenut siihen mielenkiintoa.

Vierailija
22/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen meidän suvun häpeäpilkku. Mun isoukki on aikoinaan ollut lääkäri, isovanhemmat ovat olleet hammaslääkäreitä ja muutoinkin koko suku on täynnä juristia, ekonomia, amaisteria jne.

Itselläni on 'vain' amk-tutkinto ja olen saanut tästä kuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana ovat nuorena opiskelleet ja olleet samanlaisia töissä kuin minä mutta tässä iässä heillä oli itse rakennettu omakotitalo ja kolme lasta. Minulla on säästöä muutama kymppi eikö mitä kiinteää omaisuutta. Olenko siis kuitenkin alempaa luokkaa?

Vierailija
24/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap aloittaa.

Omat isovanhempani ovat olleet toisella puolella käsityöläisiä (suutareita) ja toisella puolella kylän kauppiaita. Isovanhempieni perheet ovat olleet kai ihan ok tuloisia, muttei missään nimessä rikkaita. Kouluja heistä ei ollut käynyt kukaan (peruskoulu nyt kuitenkin, millainen se 20-luvulla nyt on ollut).

Omat vanhempani ovat amk- ja opistotasoisia ihan ok-palkkaisissa hommissa olleet koko elämänsä. Okt ja kesämökit, uudet autot jne. Ei jälleen kerran rikkaita, mutta pärjäävät hyvin.

Itse olen vanhempieni kannustuksen avulla hommannut maisterin paperit ja puolisollani on myös ylempi korkeakoulututkinto. Sosiaalisesti olemme varmasti korkeampaa luokkaa kuin vanhempani, mutta taloudellisesti olen vielä pitkän matkaa takana vanhempieni varallisuudesta.

Olenko siis tehnyt luokkahypyn ylös vai alas päin?

Mielenkiintoinen kysymys! Sama itsellä, koulutuksessa korkeammalla, omaisuudessa alempana. Isovanhempien yhteiskunnallinen asema oli korkeampi ja he nauttivat ammattiensa puolesta korkeampaa arvostusta kuin taas vanhempani. Itse en ole merkittävässä asemassa millään tavalla mitattuna.

Vierailija
25/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa... ei luokkaa pelkän tulotason mukaan ole ollut tapana määritellä. Olen koulutetumpi kuin vanhempani, mutta köyhempi. He eivät ole koskaan joutuneet olemaan työttömänä, minä senkin edestä.

Vierailija
26/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla nykypäivän trendi, että lapsilla korkeampi koulutus, mutta heikompi tulotaso.

Vierailija
27/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat koulujakäymätöntä työväenluokkaa. Itselläni on kaksi akateemista tutkintoa ja olen aviossa varakkaan ja eliittiryhmään kuuluvan miehen kanssa.

Vierailija
28/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla nykypäivän trendi, että lapsilla korkeampi koulutus, mutta heikompi tulotaso.

Kyllä, ehdottomasti. Tästähän kielii juuri tämä työttömät maisterit -ilmiö, joka on ollut vallalla viimeiset 10-15 vuotta suunnilleen.

Vierailija
29/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli muutama vuosikymmen sitten vielä kehitysmaa, joten mitäpä veikkaat onko ihmiset yleensä rikkaampia ja koulutetumpia kuin ennen.

Vierailija
30/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki aina olettaa palstalaisten taustan olleen jokin matala? Helppohan se on silloin mennä ylemmäs, kuin joku piikana ollut mummo. Mun mummini isä oli suurlähettiläs sekä ministeri, joten mietipä siitä, onko suvussamme kiivetty.

Johtuisko siitä että 60-luvulle asti 90% suomalaisista käsitteli ammatikseen lehmän kakkaa pellolla.

Vierailija
31/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisen perheen keskiluokkainen lapsi olen.

Vierailija
32/32 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta soliaaliluokka on koulutuksen ja taloustilanteen yhdistelmä. Minusta sinä kuulut edelleen keskiluokkaan, joten et ole noussut.

Vanhempani ovat akateemisia keskiluokkaisia. Itse ole amk-koulutettu, mutta jo nyt 40-vuotiaana varakkaampi, joten kuulun mielestäni keskiluokkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan