Oletko noussut sosiaaliluokissa ylöspäin vai onko vanhempasi parempaa luokkaa kuin sinä itse?
Suomessa ei ole sosiaaliluokkia niiden varsinaisessa merkityksessä, mutta kyllä perheiden ja sukujen sosio-ekonomisia eroja voi tutkia.
Oletko itse tehnyt luokkahypyn? Nousitko kurjuudesta rikkauksiin vai oletko itse tuhlannut suvun pääoman?
Kommentit (32)
Ap aloittaa.
Omat isovanhempani ovat olleet toisella puolella käsityöläisiä (suutareita) ja toisella puolella kylän kauppiaita. Isovanhempieni perheet ovat olleet kai ihan ok tuloisia, muttei missään nimessä rikkaita. Kouluja heistä ei ollut käynyt kukaan (peruskoulu nyt kuitenkin, millainen se 20-luvulla nyt on ollut).
Omat vanhempani ovat amk- ja opistotasoisia ihan ok-palkkaisissa hommissa olleet koko elämänsä. Okt ja kesämökit, uudet autot jne. Ei jälleen kerran rikkaita, mutta pärjäävät hyvin.
Itse olen vanhempieni kannustuksen avulla hommannut maisterin paperit ja puolisollani on myös ylempi korkeakoulututkinto. Sosiaalisesti olemme varmasti korkeampaa luokkaa kuin vanhempani, mutta taloudellisesti olen vielä pitkän matkaa takana vanhempieni varallisuudesta.
Olenko siis tehnyt luokkahypyn ylös vai alas päin?
Pyrin menemään ylöspäin. Aika köyhistä oloista olen tullut. Olen nyt amkissa, olen suunnitellut tekeväni jossain kohtaa maisterin tai ylemmän amkin vielä samasta alasta, puolisolla samantapaiset suunnitelmat. Omista vanhemmista toinen on elämäntapatyötön ja toinen toisen asteen koulusta valmistunut (ovat kylläkin eronneet aikoja sitten), että sinänsä rima ei ole kauhean korkealla. Isovanhemmat eivät tietääkseni myöskään ole erityisesti kouluttautuneet, mielestäni ovat vain töitä tehneet. Kyllähän tässä on toki pärjätty elämässä, mutta haluaisin itse tulla oikeasti hyvin toimeen ja tarjota tulevalle perheelleni enemmän mahdollisuuksia kuin itselläni oli.
Miksi kaikki aina olettaa palstalaisten taustan olleen jokin matala? Helppohan se on silloin mennä ylemmäs, kuin joku piikana ollut mummo. Mun mummini isä oli suurlähettiläs sekä ministeri, joten mietipä siitä, onko suvussamme kiivetty.
Vanhemmat on tavallisia duunareita, pitkään jo elelleet velattomassa talossa ja myös velaton pieni maatila eli peltoa ja metsää. Pellot on olleet vuokralla EU:n tulosta asti, kun kävi liian raskaaksi pyörittää sitä ruumiillisesti raskaan päivätyön lisäksi. Nyt pellot on yhdellä veljellä joka viljelee maata päivätyönsä lisäksi, työnarkomaani kun on.
Minä olen ollut elämässäni paljon työttömänä enkä ole varsinaisesti korkeammin koulutettu, mutta minulla on useampi ammatti, ja olen töissä esimiesasemassa, surkea palkka, mutta en tee juurikaan sitä fyysistä työtä. En tiedä onko tässä nyt mitään hyppäystä tapahtunut mihinkään suuntaan.
Jos mennään useampia sukupolvia takaisinpäin niin lähes kaikki ovat luokkahypyn tehneet. 1900 luvun alussa Suomi oli köyhä, koulutettu väestönosa hyvin pieni ja varallisuus hyvin epätasaisesti jakautunut. Ehkä tuo kysymyksesi on kiinnostava vain nuorimpien osalta, nyt on ehkä syntymässä sukupolvia joissa koulutustaso on keskimäärin suht sama kuin vanhemmillaan, lapsia saava ikäluokka jo keskimäärin niin hyvin koulutettua. Varallisuutta on alkanut kertyä useammassa suvussa periä asti mutta silti lapset eivät enää välttämättä pääse vanhempiensa elintasoon (keskittyminen pääkaupunkiseudulle jossa asuntojen hinnat pilvissä jne).
Itse olen miettinyt asiaa juuri aikuistuvien lasteni kannalta. Suvuissamme se suurin luokkahyppy oli vanhempiemme ikäpolvessa, nuo sodan aikaan tai vähän ennen tulivat kouluttamattomista, köyhistä perheistä, hankkivat itse koulutukset, talot ja mökit ja kouluttivat lapsensa. Me lapset hankimme akateemiset koulutukset ja varsin korkeat tulotasot. Nyt lapsemme rypistelevät toisenlaisessa maailmassa. Akateemisillakin työttömyyttä ja pätkätyö hyvin yleistä, saa valita alansa aika hyvin, että pääsee siihen elintasoon mihin lapsuudenkodissaan on tottunut. Tavallaan itsellä oli helpompaa köyhä opiskeluaika kun kotonakaan ei ollut ihmeisiin tottunut.
Olin ja olen ylempää keskiluokkaa. Mieheni on noussut sieltä white trashista opintojen ja työn myötä.
Vanhempani olivat tehtaan työläisiä ja itse olen maisteri ja opettaja. Eli ei ole tapahtunut sosiaaliluokan muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Olin ja olen ylempää keskiluokkaa. Mieheni on noussut sieltä white trashista opintojen ja työn myötä.
Ihminen voi lähteä white trashista muttei white trash ihmisestä.
Omat vanhemmat kouluttamattomia ja työläisiä. Toinen alkoholisoitui ja me lapset (9) hoidettiin toisemme kun toinen vanhempi ei ilm jaksanut ? Vaivautua .
Miehen kanssa molemmat opisto tason tutkinnon töissä ja 1 lapsi.
Hyvin pärjätään, on iso ok talo ja ei tartte ns pihistellä mistään.
Samaa luokkaa varmaan ollaan vanhempien kanssa mutta ilman alk ongelmaa ja liian suurta lapsilaumaa :D
Nauran teidän "sosiaalisille luokillenne".
M
Omat vanhempani nousivat työläis/alemman keskiluokan kodeista ylempään keskiluokkaan. Itse olen saavuttanut saman koulutus- ja tulotason kuin vanhempani. Nyt keskityn auttamaan lapsiani pysymään ylemmässä keskiluokassa eli kouluttautumaan pitkälle ja järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat kouluttamattomia ja työläisiä. Toinen alkoholisoitui ja me lapset (9) hoidettiin toisemme kun toinen vanhempi ei ilm jaksanut ? Vaivautua .
Miehen kanssa molemmat opisto tason tutkinnon töissä ja 1 lapsi.
Hyvin pärjätään, on iso ok talo ja ei tartte ns pihistellä mistään.Samaa luokkaa varmaan ollaan vanhempien kanssa mutta ilman alk ongelmaa ja liian suurta lapsilaumaa :D
Lisään vielä että kotoa en ole saanut ns penniäkään apua. Köyhiä olivat aina ja persaukisia.
Isäni oli käynyt kansakoulun ja pari luokkaa jotain jatkokoulua sekä jonkin sähköasentajakurssin. Äiti ei ollut käynyt päivääkään koulua - ei siis edes kansakoulua. Asuivat isän vanhemmilta perityssä maalaistalossa =mökissä. Oli pari lehmänkantturaa, navettarakennuksessa sauna ja ulkovessa.
Minä olen ylioppilas, käynyt ravintolakoulun ja kauppaopiston. Opinnoissa siis statukseni on noussut. Mutta sitten se synneistä suurin: asun vuokralla.
Vanhemmat keskiluokkaa, itse olen työväenluokkaa, vaikka olenkin korkeammin koulutettu ja paremmin tienaava kuin äitini.
Duunari kirjoitti:
Vanhempani olivat tehtaan työläisiä ja itse olen maisteri ja opettaja. Eli ei ole tapahtunut sosiaaliluokan muutosta.
Opettaja kyllä on usein alempaa keskiluokkaa. Muut tekijät tietysti vaikuttaa.
Jos vertaan vanhempiini ja isovanhempiini, niin koulutuksrssa ylöspäin. Jos vertaan omaa asemaani muihin ja vertaan heidän asemaansa muihin kanssaihmisiin, niin heillä oli enemmän vaikutusvaltaa, statusta ja suhteellista hyvinvointia. Varallisuudessa kanssaihmisiin he olivat "rikkaampia", vaikka keskituloisia olisivat nykymitalla. Itse pidän itseäni hyvätulousena vaikka en ensimmäiseen kymmennykseen pääsekään. Vanhempani olivat varmaan aikansa ensimmäisessä tulokymmennyksessä. Eli, miten verrataan? Olrn hyvin koulutettu keskituloinen.
Isovanhemmat olivat maanviljelijöitä ja omistivat talonsa ja maansa. Äiti on kansakoulun käynyt pitkäaikaistyötön, isä myös kouluttamaton semijuoppo. Itse olen käynyt amk:n ja pääsen satunnaisesti jopa työn myötä ulkomaillekin. Mutta näillä tuloilla tulen asumaan loppuelämäni vuokralla, eli isovanhempiin nähden olen tullut alaspäin mutta vanhempiin nähden noussut....?
Olen mennyt alaspäin. Vanhempani olivat toimitusjohtajia ja hankkivat aikoinaan isot asunnot yms. Asuvat 200 neliön velattomassa rivitalossa kaksistaan yhä. Mä tein pätkätöitä ja jouduin työttömäksi, asumme 4 hengen perheenä kaksiossa.
Koulutustason puolesta olen noussut ylöspäin, olen maisteri, kun taas vanhempani ovat duunari ja opistotasoinen.
Sen sijaan elintason puolesta en oikein osaa sanoa. Lapsuuteni asuin pienellä paikkakunnalla, jossa vanhempieni palkalla oli mahdollista kustantaa melko leveäkin elämä. Me nuorena perheenä "joudumme" töiden takia asumaan nyt pk-seudulla, missä asuminen on niin hintavaa, että vaikka palkat ovat paremmat kuin vanhemmilla, saa esim. omakotiasumisesta vain haaveilla.
Sitten taas mieheni on ihan hyvätuloinen minun palkkaani verrattuna, ja se nostaa omaa elintasoani. Vaikuttaako sekin yhteiskuntaluokkaani, vaikka ei ole omilla ansioillani saavutettua? Monitahoinen juttu tämä sosioekonominen status.
RUK teki minusta paremmanihisen. Viisaan myös. Tiedän kaiken.