Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla 9lk päästötodistuksen..

Vierailija
09.06.2017 |

..keskiarvo 9,7 - 10? Varsinkin jos tarkoitetaan lukuaineita joilla vaikkapa sinne lukioon haetaan eli äidinkieli, matematiikka, fysiikka, kemia, historia, yhteiskuntaoppi, terveystieto, uskonto, 2-4 vierasta kieltä, uskonto, biologia, maantieto.
En tajua.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin kouluista sen numeron vaan saaniin helposti... T. Nim. "ainakin meiltä"

Vierailija
2/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, jos on fiksu, saa hyvää opetusta ja tekee kovasti töitä. Meidän koulussa kenellekään ei kyllä anneta helposti hyvää arvosanaa - ihmisten keskiarvot vaihtelevat paljon ihan alle seiskan ja yli 9,5n välillä.

T. Päättötodistus tänä vuonna, 9,8 keskiarvo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi olla? Mulla oli lukiosta 9,2 enkä ollut se tunnollisin opiskelija

Vierailija
4/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani on näin. Kasi vain liikunnasta, muut ysejä ja kymppejä. Kyllä hän tekee töitäkin numeroiden eteen, mutta ei mitenkään pakolla tai hampaat irvessä.

Vierailija
5/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yläaste nyt niin vaikeaa ole lahjakkaalle, ja vielä kun päälle laitetaan vähän hyvää tuuria ja miellyttävää pärstäkerrointa niin mahdollista on. Itsellä liikunta, biologia ja maantieto taisivat olla ainoat kasin aineet. Biologian ja mantsan ope ei meillä tykännyt, että kirjoittelin paljon vapaaehtoisia aineita hänen samassa koulussa opettavalle aviomiehelleen ja hengasin usein miehensä luokassa juttelemassa, kun tämä naikkonen yritti tunkea sinne. :D traagista

Vierailija
6/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä on 9.8

Vaativa yläkoulu, suomi-enkku-linja ja ylimääräinen a-kielikin vielä.

Hän on vaan fiksu.

Vierailija
7/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Itselläni oli kaikkien aineiden keskiarvo 9.8. Kolme ysiä: käsityö, kuvis ja liikunta. Kaikki muut kymppejä eli lukuaineiden keskiarvo tasan 10. Taito-ja taideaineista kymppejä oli musiikki, kotitalous jne.

Ja kyllä, olin täysin laiska. Hädin tuskin tein läksyjä, kokeisiin luin tunnin edellisenä iltana. Kaljaa join viikonloppuisin kavereiden kanssa jo ysillä ja muutenkin pyörin ulkona kaikki illat. Vanhemmat aina stressasi, kun suhtaudun kouluun niin huolettomasti. Tulin kotiin kolmen jälkeen, neljältä lähdin ulos ja palasin ysin maissa. Viikonloppuna sain olla ulkona kahteentoista tai yhteen. Mutta peruskoulu on niin helppoa, jos pysyy kärryillä ja on tunnilla aktiivinen.  Kai se perinnöllistä on. Siskoni oli yhtä hyvä koulussa (ja laiskimus hänkin) ja vanhemmatkin oli aikanaan olleet luokan priimuksia ja koulutettuja.

Vierailija
8/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mä ihmettelen, miten ihan tavallinen nuori onnistuu saamaan päättötodistuksen keskiarvoksi hädin tuskin kutosen.

(Toivottoman laiska ja saamaton exäni poika sai. Kyllä se koulunkäynti oli varsinaista pelleilyä ja vanhemmat vaan paapoivat poikaa.)

Vierailija
9/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on se kokemus, että nämä kympin oppilaat saavat ns. taideaineistakin muita helpommin kiitettävän, vaikka eivät edes olisi erityisen lahjakkaita. Kukapa sitä haluaisi seiskan käsityön, liikunnan, kuviksen ja musiikin numeroita katsoa muuten hyvässä todistuksessa... Eli vähintään kasin saavat, vaikka ns. normioppilas joutuu tekemään senkin numeron eteen töitä.

Vierailija
10/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on PÄÄTTÖTODISTUS. Päästö on jotain ihan muuta.

Vierailija
11/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu koulusta ja oppilaasta. Joissakin kouluissa arvostelu on oikeasti erilaista kuin toisissa, ja joka luokassa oppilas valitettavan usein vertautuu muihin oppilaisiin, ei opsin tavoitteisiin nähden.

Toiselle oppiminen on helpompaa kuin toiselle. Kyvyt ja toisaalta ympäristö (ja miten paljon esim. väkivaltakoti vie lapselta energiaa) vaikuttaa huomattavasti siihen eroon, joka seiskan ja kympin oppilaalla on todistuksissa.

Mä opiskelin ahkerasti koko peruskoulun(kin), luin läksyjä monta tuntia päivässä, olin huolellinen kokeisiin valmistautuessa ja kuuntelin tunneilla, olin aktiivinen hikari :D Oppiminen oli silti ylitsepääsemättömän hidasta ja vaikeeta. Mulla on tosi huono muisti minkä lisäksi mielenterveys alkoi pettää. Rämmin peruskoulusta jollain hikisellä 8,7 keskiarvolla. Yhtä koetta varten luin ihan hillittömiä määriä, yritin osata ja muistaa. Silti parhaimmillaankin sain vaan 9½, en koskaan kymppiä.

Pari vuotta myöhemmin sisko valmistui ysiltä. Koko peruskoulun ajan oli lähinnä syljeskellyt kattoon, käynyt koulussa istumassa ja keskittynyt kaikkeen muuhun kuin kouluun. Opiskeli edellisenä iltana kokeisiin ja pyysi joskus multa apua äikän kirjoitelmissa. Päättötodistuksessa 9,8 keskiarvo. Ei numerot kerro välttämättä mitään ahkeruudesta, mut hyviä numeroita saavilla on lähes poikkeuksetta riittävästi hyviä tekijöitä jotka vaikuttaa siihen et ihminen pärjää koulussa erinomaisesti.

Vierailija
12/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa-a, ei ole antaa mitään yhtä faktaa miten niin voi olla, mutta meillä poika on ollut ihan aina erittäin itseohjautuva, tunnollinen ja sisukas koululainen. Aineet olleet hänelle ns helppoja, en muista että olisi ikinä mistään valitellut ettei ymmärrä tai osaa.

Sai nyt päättötodistuksensa ja lukuaineiden ka oli täysi 10 (joulutod se oli 9,9 ja 8-luokan kevättodistuksessa 10) mukana 4 vierasta kieltä.

Vaatinee tietynlaista luonnetta, hyvää muistia ja eittämättä myös älliä.

Vierailija
13/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma todistukseni on 80-luvulta ja siinä todellakin lukee PÄÄSTÖtodistus. En osaa sanoa, milloin termi on vaihdettu, mutta tässä syy, miksi vanhemmat sanovat näin.

Vierailija
14/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma todistukseni on 80-luvulta ja siinä todellakin lukee PÄÄSTÖtodistus. En osaa sanoa, milloin termi on vaihdettu, mutta tässä syy, miksi vanhemmat sanovat näin.

Minullakin on päästötodistus. Oiskohan se muuttunut 90-luvulla?

Vierailija
15/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika nappaa aina hyviä numeroita kokeista ja sai loistavan todistuksen. Läksyt on hälle aina pakkopullaa, tekee ne viime tipassa ennen nukkumaanmenoa ja kokeisiin ei oikeastaan lue. Hänellä sattuu olemaan hyvä muisti ja hän on matemaattisesti lahjakas, toisin kuin minä. Hän on myös luonteeltaan hyväkäytöksinen ja jotenkin lempeä, ei siis halua kenellekään pahaa, eikä pyöri kylillä juopottelemassa kuten monet kaverinsa. En koe, että minä olisin jotenkin onnistunut kasvattamaan hänestä sellaisen, hän vaan on sellainen, hyvä tyyppi. Toivottavasti hän pysyy tuollaisena aina, eikä maailman murheet tekisi hänestä kyynistä ja vihamielistä niinkuin monista muista.

Vierailija
16/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lopulta ole vaikeaa, jos ei kärsi oppimisvaikeuksista ja älyä ja lukupäätä löytyy. Tietysti pitää olla myös korkea motivaatio ja pitää tavoitteet ylhäällä koko lukuvuoden ajan. Peruskoulu on kuitenkin lopulta aika helppoa.

Itse pääsin juuri ysiltä yli 9,9 keskiarvolla ja siinä auttoivat paljon muun muassa säännöllinen opiskelurutiini, kouluun panostus ja hyvä tuntikäyttäytyminen.

Arvionti saattaa valitettavasti olla jonkin verran koulu- ja opettajanohtaista. Samoin myös opetus. Sen takia joissain tapauksissa sama henkilö voi saada eri keskiarvon eri kouluista, mutta erot nykyään tuskin ovat kovin suuria.

Vierailija
17/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, etten olisi koskaan voinut saada keskiarvoksi jotain 9,5:tä tai parempaa. Vaikka olisin kuinka parhaani tehnyt, ei vain vuorokauden tunnit olisi riittäneet oppimaan kaikkea tarpeeksi hyvin. Pelkällä ahkeruudella ei lähemmäs kymppiä varmasti pääse.

Vierailija
18/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njaa-a, ei ole antaa mitään yhtä faktaa miten niin voi olla, mutta meillä poika on ollut ihan aina erittäin itseohjautuva, tunnollinen ja sisukas koululainen. Aineet olleet hänelle ns helppoja, en muista että olisi ikinä mistään valitellut ettei ymmärrä tai osaa.

Sai nyt päättötodistuksensa ja lukuaineiden ka oli täysi 10 (joulutod se oli 9,9 ja 8-luokan kevättodistuksessa 10) mukana 4 vierasta kieltä.

Vaatinee tietynlaista luonnetta, hyvää muistia ja eittämättä myös älliä.

Näin täälläkin. Mieheni lukuaineiden keskiarvo ysillä oli 10, taito- ja taideaineissa oli ysejä. Ei pitänyt peruskoulua kovin vaikeana. Myös lukiossa lukuaineet oli kymppiä ja maisteriksikin pääsi lähes parhailla arvosanoilla (kaikki pääaineen arvosanat täysiä). En siis usko että kyse olisi ollut helpolla numeroita antavista opettajista peruskoulussa.

Poika on vasta menossa ysille, mutta lukuaineet kymppiä ja ysiä. Helpolla on numeroita tullut ja luontaista innostusta uuden oppimiseen on.

Vierailija
19/19 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen luokka oli tosi hyvä ja yhdellä tytöllä oli 10 keskiarvo ja yli puolella luokasta yli 9 ka. Huonoin keskiarvo taisi luokalla olla 8.5.

Oman lapsen keskiarvo oli 9.1 ja se tuli kohtuu helposti.

Ihan tavallinen peruskoulu Hki:ssä, kieliluokka kyseessä.