12v ikäeroa parisuhteessa
Miksi jotkut näkee tuon kauhisteltavan pahana!? eihän tuo ole ikäero, eikä mikään... Suuret ikäerot on niitä 20v+ ikäeroja, jolloin vanhempi osapuoli voisi selkeästi olla nuoremman isä tai äiti. Meillä on suhteessa 12v ikäero, suhteemme alkoi kun minä olin 17v ja mieheni 29v, nyt olemme 22v ja 34v, onnellisia ollaan edelleen! Ei se ikäero aina määritä sitä, etteikö suhde voisi toimia, eniten määrää ihmisten persoonat ja sopiiko ne yhteen. Minä olin 17v jo aika kypsä, asuin omillani, kävin töissä ja rikkinäisen lapsuuden takia olen joutunut monista asioista selviytymään yksin ja opettelemaan kantapään kautta, eikä mulla ollut rajoja, sellainen kypsyttää ihmistä nopeammin. Muutenkin me ollaan aina miehen kanssa kaivattu jotain erilaista kipinää ja sitä toi juurikin tämä isompi ikäero parisuhteessa. Emme ole massa ihmisiä, kuljemme omia polkujamme. Naimisiin mentiin kun olin 20v ja mies 32v, suhteemme kruunaa elokuussa syntyvä lapsi, molempien esikoinen. <3
Kommentit (8)
Mulla ja puolisolla se +20 vuotta ikäeroa eikä meillälään tunnu juuri missään. Antaa muiden kauhistella, me eletään omaa elämäämme ja nautitaan toisistamme.
Kaikkee hyvää teille ja onnea esikoisesta!
Vierailija kirjoitti:
Juu se painaa vasta kun jäätte eläkkeelle. Toinen painaa niskalimassa töitä 12 vuotta, toinen vapaaherrana matkustelemaan ja viettämään laatuaikaa
Meillä on ikäero tuota luokkaa, ja puolisoni eläkkeellä. Ei ole mikään ongelma sovitella aikatauluja niin, että reissataan ja vietetään laatuaikaa yhdessä. Lisäksi mä pidän työstäni. Erittäin harvassa ovat ne päivät, jolloin harmittaa nousta ylös ja lähteä töihin, kun puoliso saa vielä jäädä nukkumaan. Eikä puolison laatuaika ole multa pois muutenkaan.
Meillä kanssa tuota omituista ihmettelyä. Itse olen 32v nainen ja mieheni on 20v. Ei tässä mitään ihmeellistä ole.
Joo, no ei tuo olekaan vielä paha. Mutta tosiaan siinä vaiheessa kun toinen on vielä vuosia töissä ja toinen jo eläkkeellä, niin voi vähän harmittaa. Mulla on ystävä 52 v ja miehensä 65 v, ystävälläni on juuri tulossa ylennys, hänestä tulee koko ison firman johtaja. Miehensä haluaisi viettää talvet jossain lämpimässä ja kesät mökillä, mutta vaimon työtilanteen takia ei tietenkään onnistu. Naisella siis on ura nousukiidossa ja eläkkeeseen vielä yli 10 v, mies taas on jo jäähdyttelykierroksella.
Tätini on 75-v ja hänen 10 v vanhempi miehensä kuoli muutama vuosi sitten. Kun tätini jäi eläkkeelle, hän olisi halunnut reissata, mutta mies oli jo sen verran huonokuntoinen, että ei enää jaksanut ja pian tätini olikin jo miehensä omaishoitaja ja sitä jatkui monen vuoden ajan. Nyt hän ei itsekään enää jaksa paljon reissata ja tuossa ikäluokassa ei oikein ole vapaita miehiäkään, ei ainakaan terveitä.
Tuo on varmaan se asian ainoa ikävä puoli, mutta jos on hyvän miehen löytänyt, niin ehkä se on niin vaan, että kaikkea ei voi saada, eli sitä yhteistä pitkää vanhuutta. Eihän sitä toki kaikki saa muutenkaan.
Olen kolmekymppinen nainen ja puhuin näistä asioista tuossa yhtenä päivänä erään kaverini kanssa, hän on lähes 60v mies. Hän sanoi että ikäero on yleensä aikuisten kesken aivan sama, suurin ongelma on tuomitsevat ihmiset ja oikeasti joku 10v ikäero ei ole yhtään mitään vaikka sitä jotkut paheksuukin. Vanhemmat naiset on kateellisia koska kokevat nuoret naiset helposti uhkana, ja vanhempia miehiä ärsyttää se jos ikätoverilla on kainalossa nuori nainen. Sitä helposti ajatellaan myös että mies on rikas ja nainen on kullankaivaja. Kaikki "epänormaali" tuomitaan niin helposti tietämättä enempää taustoista. Ikäero tuo varmasti omat ongelmansa, mutta ne pariskunnat jotka siihen alkaa ovat varmasti tietoisia asiasta. Aika hyvin saa muutenkin synkata että vaikka +20v ikäero toimii pidemmän aikaa. Mutta niitäkin silti on.
Kävin muuten äsken lunttaamassa väestöliiton sivuilta että v. 2012 suomessa on ollut yli 4500 avioliittoa missä ikäero on 20-30 vuotta. Yli 30vuoden ikäero löytyy yli 400 avioliitosta. Suhteita on sit varmasti vielä enemmän.
Meillä on sama ikäero, tosin minä olen miestäni vanhempi. Minusta on hullua miettiä jotain eläkeikää. Eihän sitä muutenkaan voi tietää, koska joutuu jäämään pois työelämästä ja mistä syystä. Sitähän saattaa sairastua tai kuolla vaikka missä iässä, tai joutua työttömäksi. Tuo on yksi pienimmistä huolista pariskunnilla, ettei saada jäädä samana päivänä eläkkeelle!
Mun eksä avioitui 54-vuotiaana 24-vuotiaan naisen kanssa ja heillä menee oikein hyvin. Ikäero ei haittaa ja odottavat ekaa yhteistä lastaan.
Juu se painaa vasta kun jäätte eläkkeelle. Toinen painaa niskalimassa töitä 12 vuotta, toinen vapaaherrana matkustelemaan ja viettämään laatuaikaa