Kuinka vaikeaa (tai helppoa) oli tulla raskaaksi 40-vuotiaana??
Kysymys tulikin jo otsikossa eli kuinka vaikeaa tai helppoa oli raskautua LUOMUNA 40-vuotiaana. Mulla on ennestään 5v lapsi ja uuden miehen kanssa suunnitellaan yhteistä iltatähteä... Tiedän ettei raskaaksi tuleminen enää tässä iässä ole itsestäänselvyys enkä halua turvautua hedelmöityshoitoihin... Tiedän myös että kaikki me olemme yksilöitä ja varmasti toisille helpompaa kuin toisille mut silti kiinnostais kuulla tositarinoita sekä onnistumisista että epäonnistumisista...
Kommentit (19)
Toivottavasti liian vaikeaa, ei vauvoja enää tuossa iässä!
Varmaan on perinnöllisistäkin tekijöistäkin kiinni. Olen aina tullut heti raskaaksi, kun on annettu mahdollisuus. Viimeisimmän gynekäynnin ultraäänitutkimuksen jälkeen lääkäri totes, että ehkäisyä todellakin tarvitsen. Tulkitsen sen niin että munasolua oli näkyvissä ja helpolla tulisin edelleenkin raskaaksi. N41
Kannattaa katsoa suvun naisia ympärillä. Onko siellä paljon iäkkäitä äitejä? Mikäli on, MAHDOLLISUUDET sille että voit raskautua (helposti) ovat melko suuret.
Minulle raskaaksi tuleminen helppoa, raskaana pysyminen vaikeaa. Tulin raskaaksi 38-40-vuotiaana yhteensä 6 kertaa. Viisi keskenmenoa, kuudennesta iltatähti.
Kymmenen vuotta aikaisemmin raskaudet alkoivat yhtä helposti ja jatkuivat kerrasta loppuun saakka.
Tuttava tuli tuon ikäisenä raskaaksi lyhyestä suhteesta. Päätyi pitämään lapsen, vaikkei edes laittanut miestä tunnustamaan isyyttään.
Sinulla ainakin se hyvä puoli, että olet nyt parisuhteessa. Olennaista mielestäni on, että kuinka sitoutunut mies on isyyteen? Ja kuinka sitoutunut itse olet siihen, että tulevat vuodet menevät pikkulapsiarjessa?
Tee riskianalyysi: kuinka hyvin tulisit pärjäämään yksin ensimmäisen lapsesi kanssa sekä myös tämän nykyisen kumppanisi tulevan lapsen kanssa? Huolehdi ehkäisystä, mikäli epäilet, ettet jaksaisi hoitaa lapsiasi yksin. Lyhyiden suhteiden miehet osaavat myös häipyä.
Vahinkolaukauksesta varmoina päivinä .
Eli liian helposti
37-vuotiaana sain esikoisen, häntä yritettiin melkein 2 vuotta, esikoisen ollessa vähän alle vuoden päätettiin jättää ehkäisy pois, ei todellakaan odotettu nopeaa raskautumista, mutta toinen lapsi sai alkunsa jo toisesta kierrosta. Nyt olen 42 ja odotan kolmatta lasta, tätä yritettiin vain puolisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on perinnöllisistäkin tekijöistäkin kiinni. Olen aina tullut heti raskaaksi, kun on annettu mahdollisuus. Viimeisimmän gynekäynnin ultraäänitutkimuksen jälkeen lääkäri totes, että ehkäisyä todellakin tarvitsen. Tulkitsen sen niin että munasolua oli näkyvissä ja helpolla tulisin edelleenkin raskaaksi. N41
Munasolua näkyvissä 😂
Eiköhän jokaisella 41 vuotiaalla ole mahdollisuus tulla raskaaksi jos seksiä harrastaa. Eri asia on että kestääkö kroppa raskauden rasituksen ja onko elämän edellytykset sikiölle enää parhaimmat mahdolliset.
Olen saanut lapseni myöhäisellä iällä keskenmenoja lukuunottamatta suhteellisen "helposti".
Esikoinen syntyi kun olin 39, yritystä oli takana 7kk (aiemmin koettuna 5 keskenmenoa) kuopus syntyi kun olin 41, yritystä sillä kertaa 5kk, ei keskenmenoja tuossa välissä.
Noin 3 kk meni. Yrityksen alussa olin 39, ja kun pulla oli uunissa, olin ehtinyt täyttää 40. Aiemmin olin raskautunut 33-vuotiaana kertalaakista ja 35-vuotiaana yhä imettäessäni.
Keskenmenoja ei ole ollut yhtään, paitsi ehkä yksi aivan alkuvaiheen keskenmeno tässä viimeisimmän yrityksen yhteydessä, raskautta edeltävässä kierrossa. En ehtinyt tehdä positiivista testiä, mutta jotain raskauteen viittaavia tuntemuksia oli.
Sinänsä yllätys, että onnistui noinkin hyvin, sillä kuukautiskierrossa oli jo merkkejä premenopaussista. Ja tosiaan meillä sama ajatus kuin ap:lla, että hoitoihin ei lähdetä, jos ei luomuna onnistu.
Ei nelikymppinen ole liian vanha äidiksi. Uskomatonta että vielä nykyaikanakin teilataan kypsällä iällä raskautuvat naiset! Kamalaa. Ennen vanhaan viiskymppiset naiset olivat täysiä mummoja, pukeutuivatkin huiveihin ja ruskeisiin hameisiin. Silloin katsottiin, että hedelmälliset ajat ovat ohi. Ja varmaan olivatkin, sillä ruokavaliolla ja kulttuurilla niinkuin ajan henkeen kuului. Nykyään viiskyt on uusi kolkyt. Naiset ovat pitempään hehkeitä ja hedelmällisiä. On ihan tavallista että perustetaan perhe nelikymppisenä. Nyt tarvitaan kunnon asennemuutos: lapsen voi ihan hyvin tehdä kypsällä iällä, perheen saaminen iässä kuin iässä on ihan kaikkien oikeus. Keskiaika on ollut ja mennyt.
No - se lienee tapauskohtaista. Tulin luomuna raskaaksi kolmannella kierrolla 43-vuotiaana.
Samaan aikaan - ihan sattumoisin - oli raskaana 5 tuttavaani. Kaikki 40+
Keskenmenoja tuli 3/5.
Eli raskaaksitulo ei välttämättä takaa onnea, vaan se että se lapsi ei tule kesken.
Minulle on ihan sama kuka teilaa tai teilasi raskauteni. Kukaan ei luule minua lapsen mummoksi, enkä TODELLAKAAN haluaisi ollakaan mummo tämän ikäisenä (nyt 50+)
Minun isoäitini sai lapsia parinkymmen vuoden ikähaarukalla. Tämä siis vuosikymmennen alkupuolella. Eli hän oli melkein teiniäiti ja myös mummoäiti. Eli teki molemmat av-mokat. Mummoparkani - suloinen ihminen (mikäli muistan oikein)
Tilastojen mukaan joka neljäs tai viides äiti on tuon ikähaarukan ikäinen synnyttäjä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nelikymppinen ole liian vanha äidiksi. Uskomatonta että vielä nykyaikanakin teilataan kypsällä iällä raskautuvat naiset! Kamalaa. Ennen vanhaan viiskymppiset naiset olivat täysiä mummoja, pukeutuivatkin huiveihin ja ruskeisiin hameisiin. Silloin katsottiin, että hedelmälliset ajat ovat ohi. Ja varmaan olivatkin, sillä ruokavaliolla ja kulttuurilla niinkuin ajan henkeen kuului. Nykyään viiskyt on uusi kolkyt. Naiset ovat pitempään hehkeitä ja hedelmällisiä. On ihan tavallista että perustetaan perhe nelikymppisenä. Nyt tarvitaan kunnon asennemuutos: lapsen voi ihan hyvin tehdä kypsällä iällä, perheen saaminen iässä kuin iässä on ihan kaikkien oikeus. Keskiaika on ollut ja mennyt.
Jos entisajoilla viitataan aikaan ennen nykyaikaista ehkäisyä, niin nelikymppisten hedelmälliset ajat eivät todellakaan olleet ohi. Tyypillisesti se viimeinen lapsi tuli 42-45-vuotiaana. Näin minunkin molemmilla mummoillani.
Perusterve nelikymppinen tulee nykyään raskaaksi ihan helposti. Meillä yksi keskenmeno 38-vuotiaana ja uudessa yrityksessä vuotta myöhemmin 4 kiertoa ehkäisyn poisjättämisen jälkeen tärppäsi viime kesänä. Nyt ihana tyttövauva iltatähtenä.
Jutun aloittajana halusin tulla kertomaan miten kävi... Tulin raskaaksi ensikierrosta "varmoilla päivillä" kp9 aikaan. Nyt viikkoja takana 6+4. Jos kaikki menee hyvin niin helmikuussa 2018 laskettu aika :) Tein kaksi positiivista testiä ennenkuin uskoin asian ja vieläkin vähä epätodellinen olo... Mut näköjään 40v ikä ei ole este raskaudelle :)
Suosittelen lämpimästi
Sinkkiä, rautaa (+c. vitamiini) hyvää ruokaa :)
Jotkut suosittelevat keto dietttiä ja pitäsi pamahtaa paksuksi nopeasti.
Itse tulin 40 ja 41 vuotiaana helposti. Kolme kiertoa taisi mennä. Ehkä jokseenkin terveellinen elämä edesauttaa.