Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko julkaista saamani haukkutekstiviestit esim. Facebookissa?

Vainottu
07.06.2017 |

Saan eräältä ihmiseltä, jota en ole koskaan tavannut, ja jolle en tietääkseni ole koskaan mitään pahaa tehnyt, joskus päivittäin (joskus voi olla viikon tauko) aivan ihmeellisen törkeiillä ilmauksilla höystettyjä tekstiviestejä. En tunne tätä ihmistä, eikä hän tunne minua.

Olen toki selvittänyt numerotiedustelusta tyypin. En ole vastannut viesteihin. Toinen henkilö, jota hän häiriköi, oli laittanut hänelle viestin takaisin, että jos haukkuv estit eivät lopu, menee asia poliisille. No, eivät loppuneet.

Mietin vaan sellaista, että kun tuo haukkuja on ihan suht hyvässä työpaikassa ja -asemassa, on alaisia ja hän osaa tietysti olla erittäin fiksu ja filmaattinen. Niin voisinko ihan pokkana esim ottaa kuvankaappaukset viesteistä (siten että lähettäjän numero näkyy) ja "ihmetellä" esim. Facebookissa, että kukakohan mulle tällaisia viestejä lähettelee. Mieluiten tietysti laittaisin ne viestit johonkin iltasanomiin ;)

Ainiin, ja se lähettäjä. Hän on mieheni ex kahdenkymmenen vuoden takaa. Olivat olleet jo kahdeksan vuotta erossa, kun minä tapasin miehen, joten en edes ole syypää eroon.

Mutta mitä te tekisitte tilanteessani? Viestit ovat todella roiseja ja hävyttömiä. Olisi kyllä mukava nolata viestien lähettäjä. Hän kuitenkin aiheuttaa pahaa mieltä jatkuvasti. Onhan se tavallaan huvittavaakin, mutta myös surullista ja ahdistavaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat niin voit laittaa viestit facebookiin mutta niin että lähettäjä ei tule esille. Käytännössä en kuitenkaan suosittele tuota tekemään vaan tekemällä rikosilmoituksen ja laittamalla viestit poliisille. Jos kyseessä oikeasti herjaavat viestit niin tuomio tulee ja lisäksi voit hakea lähestymiskieltoa.

Vierailija
2/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä miksi et tekisi rikosilmoitusta. Tee se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK kiitos. Tekeeköhän poliisi näille käytännössä yhtään mitään?

Vierailija
4/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet rikosilmoituksen

Vierailija
5/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan viestin tultua vastaat vaan ykskantaan, että jos tulee vielä yksikin viesti, levität asian tiedoksi hänen työpaikalleen ja nyksälle (jos sellainen on). Tai sitten vaan jätät viestit lukematta.

Vierailija
6/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi toisen numeroa julkaista.

Minusta tuo ei kuulosta terveen ihmisen touhuilta, joten ilmoita poliisille. Mielenterveysongelmat ovat niin yleisiä nykyään.

Voi lipsahtaa vainoamiseen.

Vierailija
7/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni nykyään ihmiset pystyy blokkaamaan lähes kaikkialta, Facebookit ja puhelinnumerot mukaanlukien. Miksi et aloittaisi sillä?

Jos kyseinen elämän aurinko vielä jotenkin onnistuu lähestymään sinua, niin vie asia poliisille työstettäväksi. Muista tallettaa kaikki tähän mennessä vastaanottamasi törky kuvakaappauksin.

Vierailija
8/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän sinua haukkuu? Tuosta voi tehdä rikosilmoituksen, mutta laita ensin kerran tai kaksi hänelle viesti, että lopeta, tai teen rikosilmoituksen. Voit myös estää hänet kaikin mahdollisin keinoin, mutta jos kyseessä on joku kunnon sekopää niin hän kyllä keksii keinot häiriköidä.

Käsittääkseni näissä tapauksissa poliisi voi ottaa häirikköön yhteyttä ja käskeä lopettamaan ja jos sekään ei auta, niin tulee syyte.

Vierailija
9/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit saa julkaista kertomatta niiden lähettäjää, ellei ne ylitä teoskynnystä (esim. runomuotoon kirjoitetut haukkumiset). Viestien yhdistäminen niiden lähettäjään on kuitenkin kunnianloukkaus, ja tarkemmista yksityiskohdista riippuen myös yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen kriteerit saattaa täyttyä.

Vierailija
10/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan häirintää on jatkunut? Etkö pysty vaan blokkaamaan häirikön lähettämiä viestejä? Poliisilla on parempaakin tekemistä kuin juosta jokaisen puhelinhäirikön perässä, eikä syyttäjä nosta pienistä rikoksista syytettä läheskään aina. Lisäksi osa häiriköistä vain innostuu saadessaan poliisin huomiota - ja muuttaa häirinnän sellaiseen muotoon, josta on käytännössä mahdoton jäädä kiinni. Siksi poliisiin kannattaa ottaa yhteyttä vasta viimeisenä vaihtoehtona, jos mikään muu ei auta tai jos viestit on uhkaavia ja pelkäät turvallisuutesi puolesta.

Vierailija
11/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siitä ollut ihan uutisissa ettei en nykyisin tehdä mitään näissä tapauksissa poliisin toimesta paitsi jos joku mustamaalaa niin että siitä on selkeästi aiheutunut vahinkoa?

Vierailija
12/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viestit eivät liity mitenkään ammatilliseen kanssakäymiseenne, niin en ymmärrä, miksi työpaikka pitäisi sotkea asiaan. Ota todisteeksi saapuneet viestit, ilmoita jämäkästi että haluat niiden loppuvan tai viet asian poliisille ja blokkaat hänet. Jos hän onnistuu murtautumaan blokkauksen läpi niin viet asian poliisille.

Vierailija
13/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat niin voit laittaa viestit facebookiin mutta niin että lähettäjä ei tule esille. Käytännössä en kuitenkaan suosittele tuota tekemään vaan tekemällä rikosilmoituksen ja laittamalla viestit poliisille. Jos kyseessä oikeasti herjaavat viestit niin tuomio tulee ja lisäksi voit hakea lähestymiskieltoa.

No just just... Mistähän rikoksesta se tuomitaan ja millä perusteella?

Lähestymiskieltoon vaaditaan painavat perusteet, ja nykyään sen hakijalle tulee 250 euron lasku jos kieltoa ei myönnetä. En siis suosittele hakemaan pelkkien viestien perusteella ilman tarkkaa harkintaa.

Näin muuten olen sitä mieltä, että aloitus kuulostaa täysin keksityltä jutulta.

Vierailija
14/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa viestit jakeluun jos haluat. Jos haluat varmuutta niin pistä kuvaukseen "Taideteos Nettikiusaamista  kuvana 1"

Vierailija
15/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti ole keksitty juttu.

Minua aidosti hämmentää, miten ns normaalilta ja kuitenkin jollain mittapuulla ihan elämässä menestynytkin ihminen käyttäytyy tuolla tavalla.

Itsekin hiukan arvelen, ettei poliisilla ole rahkeita puuttua tällaisiin.

Sitäkin olen pohtinut, että jos vastaan esimerkiksi poliisilla uhkaamalla, siitä hän vain saisi lisää vettä myllyynsä. Että saisi todisteen siitä, että viestit tulevat perille tai että viestit häiritsevät minua.

Olen ajatellut, että puhdas ignorointi on kaikkein harmittavinta tuollaiselle.

Ah, miten mehukasta olisikaan julkaista nuo viestit siten, että lähettäjän numero näkyy.

Vierailija
16/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haukkuu sinua yksityisesti, eikä julkisesti ja viesteissä ei esitetä uhkauksia, ei poliisi reagoi asiaan mitenkään. Harmittelee toki, mutta eivät rupea edes tutkimaan asiaa. Jos häirintä on jatkuvaa (satoja-tuhansia viestejä ja puheluja harva se päivä), voit hakea lähestymiskieltoja.

Toista saa haukkua tässä maassa henkilökohtaisin yhteydenotoin niin paljon kuin sielu sietää, eikä se ole rikos. Jos asia esitetään julkisesti, kyseessä voi olla rikos.

Tämän olen oppinut oman kokemukseni kautta, kun olen ollut tietyn ihmisen häirinnän kohteena jo useita vuosia. Häirintä on jaksottaista, eikä kokoaikaista, joten lähestymiskieltoa en voi saada tälle häirikkönaiselle. Onneksi somessa ja puhelimessa on esto-toiminnot.

Vierailija
17/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi huolestuneena ottaa yhteyttä lähettäjän läheisiin ja kertoa mitä tämä henkilö puuhaa ja tiedustella onko häntä hoidettu tai ovatko tiedostaneet hänen hoidontarpeensa? Kun yksityisenä henkilönä otat yhteyttä etkä levittele asiaa mihinkään, voi käydä niin että lopulta asia menee sellaisen henkilön tietoon joka saa tuon lähettäjän lopettamaan.

Vierailija
18/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kiltisti olet kestänyt tilannetta. Olisin aika päivää sitten hakenut lähestysmiskieltoa kys tapaukselle. Edes uhannut poliisin puuttumisella.

Vierailija
19/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi huolestuneena ottaa yhteyttä lähettäjän läheisiin ja kertoa mitä tämä henkilö puuhaa ja tiedustella onko häntä hoidettu tai ovatko tiedostaneet hänen hoidontarpeensa? Kun yksityisenä henkilönä otat yhteyttä etkä levittele asiaa mihinkään, voi käydä niin että lopulta asia menee sellaisen henkilön tietoon joka saa tuon lähettäjän lopettamaan.

Itse asiassa tuntemani toinen henkilö, jota tämä henkilö on tekstiviestitse häiriköinyt, teki juuri noin. Mielisairaan läheiset kuitenkin asettuivat oman tyttärensä /sisarensa puolelle, eivätkä suostuneet uskomaan väitteitä tai heille lähetettyjä viestikopioita.

Vierailija
20/40 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainottu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuntemani toinen henkilö, jota tämä henkilö on tekstiviestitse häiriköinyt, teki juuri noin. Mielisairaan läheiset kuitenkin asettuivat oman tyttärensä /sisarensa puolelle, eivätkä suostuneet uskomaan väitteitä tai heille lähetettyjä viestikopioita.

Laajenna yhteydenottorinkiä. Etäisempiin sukulaisiin, ehkä jopa työpaikalle. Voit esittää huolestunutta ja kertoa, että lähipiiri ei ota huolta vakavasti. Nykypäivänä on kaikenlaista terrorismin, perhesurman ym. uhkaa, että oikeasti huolestuneet kansalaiset voivat tehdä ilmoituksia. Myös poliisille voi tehdä uhkailmoituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan