Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen soittaa vuodesta toiseen toisten kappaleita esim. kitaralla tekemättä yhtäkään omaa kappaletta?

Vierailija
06.06.2017 |

Siis mikä järki on nuoteista soittaa iät ja ajat jonkun toisen tekemiä kappaleita? Ymmärrän sen, että jonkin instrumentin harjoitteluvaiheessa tällainen on tarpeellista. Eräs tuttuni muistaa aina kertoa miten musikaalinen on ja todellisuudessa ei muuta tee kuin soittaa muiden säveltämiä kappaleita. Mikä juttu tämä on? Eihän siinä ole mitään luovaa. Kai minäkin olen kirjallisesti lahjakas kun osaan lukea muiden kirjoittamia kirjoja.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka pitää soittamisesta?

Vierailija
2/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joka ei ole luova/musikaalinen, mutta tykkää soittaa jotain soitinta. Muusikoiden termi näille on "soittimen omistajat". Sitten on myös studiomuusikot jne. jotka osaavat soittaa teknisesti hyvn, mutta eivät pysty tekemään alkeellistakaan rämpytystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvituksen puutetta. Vrt. "kuvataiteilija" joka maalaa hedelmäsommitelmaa, mutta ei saa päästään mitään ideaa ulos.

Vierailija
4/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tykkää soittaa, mutta ei ole säveltäjä. Sinä olet luku- ja nähtävästi myös kirjoitustaitoinen, mutta yllä olevan tekstin perusteella en ihan vielä sanoisi, että olet kirjallisesti lahjakas - harjoitus tekee mestarin kuitenkin ;)

Vierailija
5/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä rämpyttää, mutta mitään luovaa tuollainen ei kyllä ole.

Vierailija
6/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on musikaalinen, mutta ei luova.

Vierailija
7/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, jos joku vaan laulaisi vuodesta toiseen muiden tekemiä kappaleita tekemättä yhtään omaa ja saisi siitä vielä rahaa? Vähän niin kuin Vesa-Matti Loiri. Todellisuudessa ei muuta tee kuin laulaa muiden säveltämiä ja sanoittamia kappaleita.

Vierailija
8/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen joka ei halua kitaraa hanuriin. Puoliso sanoi, että jos kuulee vielä kerran mun laulavan "amikseen kun masentuu ja sitä tahtoo kouluun oikeaan" niin joudun kebabvartaaseen

Vierailija
9/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Mielelläni minäkin laulan, olen laulanut jo 24 vuotta mutta omia "biisejä" syntyi vain lapsuudessa. Musiikillisesti lahjakas voi myös olla vaikka se oman musiikin tekoon tarvittava luovuus puuttuisi. Itse joskus teinivuosina nakkikioskilla töissä tylsistyneenä mietin, että tässä jos ryhtyisi toimeen, voisin kirjoittaa laulun vaikka tuosta höyrykeittimestä. Eipä kuitenkaan varsinaista tunteen paloa eli inspiraatiota ollut.

Vierailija
10/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni huippuluokan orkesterimuusikko vaan soittaa toisten tekemää musaa vuodesta toiseen. Samoin aika moni oopperalaulaja laulaa toisen tekemää musaa vuodesta toiseen. Kumpaakin arvostetaan ja kumpikin nostaa hyvää palkkaa työstään.

Kuinka tyhmä ihminen ap onkaan..........tsiisus.

Vierailija
11/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut sanoista "tulkinta" tai "improvisaatio"? Niiden avulla siitä toisen säveltämästä musiikistakin saa omankuuloista. Niin minäkin teen soittaessani enkä noudata orjallisesti nuotteja. Tylsää sellainen olisi. Paitsi klassisessa, jossa ei oikein voi lähteä sooloilemaan. Toki siinäkin on aina jonkin verran tilaa soittajan omalle tulkinnalle.

Vierailija
12/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, jos joku vaan laulaisi vuodesta toiseen muiden tekemiä kappaleita tekemättä yhtään omaa ja saisi siitä vielä rahaa? Vähän niin kuin Vesa-Matti Loiri. Todellisuudessa ei muuta tee kuin laulaa muiden säveltämiä ja sanoittamia kappaleita.

Tai monet suuret popstarat, jotka eivät todellakaan tee itse omia kappaleitaan. 

Vierailija
13/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu säveltämisessä tarvittava teoriapohja tällaiselta itseoppineelta soittajalta. Olen ihan tarpeeksi joutunut soittamaan (ja laulamaan) tumpeloiden amatöörisäveltäjien tekeleitä, että en rupea itse siihen hommaan. Soittanut olen lähes 40 vuotta.

Vierailija
14/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni huippuluokan orkesterimuusikko vaan soittaa toisten tekemää musaa vuodesta toiseen. Samoin aika moni oopperalaulaja laulaa toisen tekemää musaa vuodesta toiseen. Kumpaakin arvostetaan ja kumpikin nostaa hyvää palkkaa työstään.

Kuinka tyhmä ihminen ap onkaan..........tsiisus.

Nämä nyt ovat "hieman" eri asia kuin Metallicaa vuosikymmenestä toiseen ränkkäävä naapurini. Esim. oopperalaulajan luovuus tulee ilmi siinä miten ääntään käyttää. Samoin huippumuusikon instrumentin käyttäminen. Aloittaja käsittääkseni tarkoitti juuri näitä pop/rock-biisien ränkkääjiä jotka eivät kehitä itseään, eivätkä sen paremmin tee omia biisejäkään.  Vähän tylsäähän tuollainen on itse soittajalle.

Vierailija
15/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä pelkkä soittajakin tulkitsee paljon ja laittaa omaa muunnelmaa jokaiseen kappaleeseen. Ei kaikkien tarvitse tehdä musiikkia, koska kaikki sävelmät on jo pitkälle tehty ajat sitten jo, Nyt lähinnä kopioidaan ihan joka musiikinalalla. Kaikki on jo tehty, ei ole ennää uuutta tuotettu. Tai jos paras on jo tehty kuten Mozart niin ei se kannata alkaa roskaa tekemään koska sitä ei kukaan orkesteri tilaa eikä ota repertuaariin. onhan näitä sahanvinguttajia ja rumpujen hakkaajia, ei se ole korkeataidetta.

Säveltäjäkin voi tehdä isolle orkalle sävellyksen mutta eihän hän voi kikkia soittimia huippuunsa hallita itse mitenkään, hän tarvitsee niitä osaajia jotka keskittyy oman instrumenttinsa osaamiseen.

harva pop säveltäjä/sanoittaja on kultakurkku. Esim. Taupin, Elton Johnin sanoittaja, ei laula, viisaampaa on tehdä yhteistyötä taitavan laulajan ja pianistin kanssa. 

Vierailija
16/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivat paremmin insinööreiksi tms. mutta kuvittelevat olevansa luovia ja siksi pitää piinata naapureita.

Vierailija
17/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin kuuntelen Barbra Stresissandin tulkintaa kun laulun alkuperäisen tekijän rääkinää.

Vierailija
18/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taisihan Andres Segoviakin aikanaan joitain sovituksia kitaralle tehdä, mutta varsinaisia omia sävellyksiähän hänellä  ei tainnut olla yhtäkään.

Maailmankuulu klassisen kitaran itseoikeutettu mestarihan tuo espanjalainen soittaja kyllä  aikanaan eittämättä  oli...

Vierailija
19/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pianisti yhä hakkaa Bachia eikä keksi omia piisejä?

Vierailija
20/39 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taiteilijat itse teoksensa tekevät. Nämä idolssit sun muut iskelmätyypit ja yleiset pellet joilla ei taidot riitä joikaavat muiden teoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän