Kuinka huomauttaa miehen kaverin itsekkyydestä?
Eli kyseessä tosiaan poikaystävän hyvä ystävä, jonka kanssa itsekin olen ystävystynyt. Muuten mukava tyyppi, mutta itseäni on ruvennut häiritsemään tuon kaverin itsekkyys, enkä tiedä miten asiasta voisi huomauttaa niin, ettei kukaan suutu tai tule mitään draamaa. Olen pari kertaa koittanut "läpän" varjolla huomauttaa jos on häirinnyt mutta takaisin saa yleensä vain v**tuilua tai puolustelua tyyliin "no mitä muka tein väärin?/kyllähän näin nyt on ok toimia" jne eli selvästi ottaa heti nokkiinsa ja asia jää siihen. Tässä pari esimerkkiä tuosta käytöksestä:
- Juhlimme synttäreitäni, ja lähdimme viihteelle. Jonotimme aika kauan baariin, ja sisällä oli myös aika pitkä narikkajono, niin tämä miehen kaveri kitisee kärsimättömänä ja lopulta sysää takkinsa syliini ja huikkaa matkalla pelipöytään että "laita toi narikkaan ja ota mulle iso bisse, meen pelaamaan!". Poikaystäväni ja kaverini katseltiin epäuskoisena tyypin perään, kaverikin sanoi suoraan että tosi töykeää (en sitten ostanut sitä bisseä ja tästä hän otti nokkiinsa mutta illan edetessä oli normaali).
- Olimme poikaystävän kanssa kotosalla kun tuo kaveri laittaa viestiä että tulee meille hengaamaan ja katsomaan yhden ohjelman loppuun jota olimme kaikki yhdessä katsoneet. Sanoi tulevansa kaupan kautta kun ostaa jotain herkkuja ja pyysi laittamaan uunin päälle. Okei, oletimme että ostaa kaikille yhteiseksi jotain pientä, varsinkin kun minä olin edellisenä päivänä ostanut koko köörille yhteistä darramättöä. Noh, tämä kaveri sitten tulee, laittaa pitsan uuniin, mussuttaa sen yksin kysymättä haluaako kukaan muu maistaa jne, ja vetää karkkipussinkin napaansa tarjoamatta yhden yhtä karkkia. Taas koitin "vitsillä" heittää että olisi kyllä ollut kohteliasta tarjota edes pari karkkia kun tänne itse tunki ja sai edellisenä päivänä sipsejä, jätskiä (litran pkt jonka veti tottakai yksin), karkkia ym meidän piikkiin, kuittasi asian sillä että pitää itse pyytää. Joo, totta sekin mutta kyllä minusta on kohteliaampaa tarjota itse eikä laittaa muita "kerjäämään".
Vastaavia juttuja on muitakin, mutta miten tuon ihmisen saisi tajuamaan vähän käytöstään? Vai olenko vain liian niuho? Minut on kasvatettu kohteliaaksi ja muita huomioivaksi niin tuollainen käytös vain tuntuu tosi tylyltä ja itsekkäältä.
Kommentit (13)
Ehkä kannattaa olla suora, vaikka toinen suuttuisikin. Olen itsekin törmännyt samantapaiseen käytökseen. Jotkut ihmiset eivät millään tunnu ymmärtävän,mikä on reilua. Omia puoliaan saa pitää ja jos toinen ei sinua suostu huomioimaan & on toistuvaa, kannattaa miettiä jatkaako sellaista ystävyyttä tms.
Sano ihan suoraan, päin naamaa, ja lakkaa tottelelmasta (tuo jo hyvä, että et olutta hänelle osta). Tyyppi on luultavasti lopunelämääsi kaverinne, koska on miehesi kaveri. Parempi laittaa stoppi heti tuolle hyväksikäytölle.
Seuraavan kerran otat karkkipussin siltä kädestä ja tarjoat kaikille!
Kaverilla on näköjään uskomus, että ihmisten kesken on OK pyytää muilta palveluksia. Eli ehkä hän tekisi niitä palveluksia itsekin samalla kaavalla muille, mutta kun kukaan vain ei satu koskaan pyytämään! Testatkaa onko kyse tästä, ja pyytäkää häneltäkin samantasoisia palveluksia kuin hän teiltä. Ehkä hän tekee palveluksia teillekin ilomielin, mutta olette vain olleet liian kohteliaita tähän mennessä niitä pyytämään.
Jos ei voi tehdä saman tason palveluksia takaisin muillekin, niin kaveri todella on itsekäs.
^ Eli tarkoitin että ehkä hänellä on oletus, että kaverit tekevät toisilleen palveluksia tasapuolisesti, kun niitä vain erikseen pyydetään.
Itse olin ennen samanlainen :D itsekäs ku mikä. Löysin itselleni miehen, joka taas on päinvastainen, tosi kohtelias ja aina ottaa kaikki huomioon. Kaikille on aina myös tarjoamassa ties ja mitä. Tässä kohtaa aloin itse tajuamaan, kuinka itsekäs olen, ja nykyään yritän ottaa miehestä mallia, vaikka tiukkaa tekee. (Ja itselläni pääongelmana on siis pihiys). Jos mieheni ehdottaa, että kylään mennessä viedään syötävää, tai kotona ollessa tarjoan vieraille loput omat herkkuni (omista karkkikätköistä), niin koitan suostua, vaikka vieläkin tekee tiukkaa. Ehkä se helpottaa ajan myötä.
Eikö toi oo myös piheyttä. Ilmaset ruuat kelpaa, mutta ei tuu koskaan mieleen tarjota toiselle takas jos joutuu maksumiheksi. Oisko se makasanut sen bissen takas jos olisit sen sille viynyt vai pitänyt ilmasena ?
Joo kyllä se varmaan pitää suoraan tuosta huomauttaa. Ärsyttää vain kun poikaystävä yleensä vain hymistelee jotain tai tokaisee vaan että "toi janipetteri nyt aina on vähän tollanen" tai "eihän toi nyt niin paha juttu ollu" eli ei näe kyseisessä käytöksessä ongelmaa. Tulee itselle sitten nipo-olo kun häiritsee tuollainen.
Ja joku kysyi että tekeekö tuo kaveri vastapalveluksia, niin kyllä välillä, riippuu paljon tilanteesta. Siitä tuli mieleen myös toinen häiritsevä piirre tuossa tyypissä eli usein kaikki tapaamiset menevät hänen elämänsä ja aikataulujensa mukaan ja muiden pitää joustaa jos hänen seuraansa kaipaavat. Usein vieläpä niin että hänen tilanteensa saattaa äkisti muuttua ja kaipaakin seuraa, vaikka on aluksi ollut varma ettei jaksa/ehdi nähdä. Usein sitten painostaa näkemään kun hän nyt jaksaisikin/pystyisikin nähdä jne, mutta uskoo kyllä monesti jos sanoo ettei nyt käy. Monesti myös toisinpäin eli ensin on pitänyt nähdä ja tehdä jotain mutta hän peruukin kun ei huvitakaan (mikä sinänsä ymmärrettävää mutta tässä yhteydessä ärsyttävää). Ja jos häntä näkee niin usein päsmäröi että mitä tehdään ja jos ei tehdä mitä/miten hän haluaa niin saattaa sitten yksin alkaa puuhailla mitä halusi tehdä tai sitten ottaa vähän nokkiinsa. Esimerkki:
Tämä kaveri puhutti ihmisiä lähtemään baariin koko illan, olimme siis porukalla istumassa iltaa eikä kenelläkään muulla ollut juurikaan hinkua lähteä. Oltiin sitten lähdössä kuitenkin, päästiin ovesta ulos, kun tämä tyyppi sanoo ettei haluakaan lähteä ja hän jää matkan varrella kotiin (hän asui samalla suunnalla kuin missä tuo baari on). Muut olivat ihmeissään ja vähän nyreinäkin, mutta päätettiin sitten lähteä keskenämme. Tuo kaveri alkaa valittaa että eikun kävellään tätä hänen "oikoreittiään", mennään yhtä matkaa kun olimme lähdössä suorinta tietä baariin. Tuo oikoreitti siis lyhentää hänen kotimatkaansa mutta me muut joutuisimme tekemään pienen kiertolenkin, mikä ei kylmässä talvi-ilmassa houkuttele. Jankkasi sitten tuota asiaa ja jäi paikalleen seisomaan ja vaati muita tulemaan kanssaan ym kunnes mieheni sitten naureskeli että "hehe mennään sitten tuolta niin päästään jatkamaan matkaa ja janipetteri pääsee kotiinsa". Tämä kaveri sitten virnuili tyytyväisenä kun sai tahtonsa läpi ja saattueen itselleen kotiovelle asti.
Koitan ottaa näitä asioita esiin hänen kanssaan kun näen häntä, toivottavasti ei tule mitään isompaa riitaa kun miehen mielestä kaverissaan ja tämän käytöksessä ei ole oikeastaan mitään väärää tai tökeröä (tuo baariin jonottaminen ym oli ainoa joka miestäni vähän häiritsi).
-Ap
Sun miehesi on ääliö-tossu ja miehen kaveri on lellitty paska. En oikein nätemmin tätä voi ilmaista. Tee jotain.
Haha. "Janipetteri" on kyllä jotain. Kuulostaa, että sillä on kylllä oikeesti jotain todellisia ongelmia. Ei toi enää oo piheyttä tai edes pelkkää junttiutta. Onko sillä koskaan mitään seurustelu suhteita ? Luulis, että ei. Kyllä se jotain yrittää kompensoida tolla halitsemisella. Siölä, että saa muut tekee mitä lystää.
Tyhmä on miehesikin, kun antaa kaverin vedättää miten tahtoo.
Käske miestä kasvattamaan selkäranka ja luultavasti tuon kaverin perusluonne on itsekäs ja pihi, niin suosittelen ottamaan etäisyyttä, koska eihän tuollaista käytöstä idioottikaan ikuisesti voi jaksaa.
Hirveen usein on näitä "kaveri on itsekäs söi litran jätskiä yksin!".
Ehkä porvoolaisilla on enemmän tätä sorttia kavereita, vai onko sitten sama keksitty?
Itsetyydytyksestä ei kannata huomautella, vaikka siinä ei ole mitään hävettävää on se herkkäpaikka monille ja ihan täysin oma-asia.
Ehkä sinun pitää toimia niin, että hän käsittää asian miniaivoillaan?
"Hei, tulen teille. Laita uuni lämpenemään!"
"Laitan. Ostathan meille kaikille syötävää, koska olit viimeksi syömässä juhlissamme? Tuo kolme pitsaa, miehelle kinkkua ja minulle katkarapuja. Mies pitää salmiakista ja minä haluan suklaata."
Hölmöille pitää puhua hölmöjen kieltä. Valitettavasti.