Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisistä on tullut niin äärimmäisen lapsivastaisia ja lapsiperheitä arvostelevia? Onko tämä.vain aikuisten maailma?

Vierailija
05.06.2017 |

Luin Hanna Sumarin kirjoituksen, missä kertoi järkyttyneen lapsiperheen ravintolavierailusta äidin antaessa lapselle vapauden valita, mitä buffetista syö. Sumari oli järkytykseltään joutunut poistumaan ravintolasta. Juttua kommentoi varmaan sata ihmistä, joiden kaikkien mielipide oli, että HEIDÄN OMAT lapset ovat hyvin käyttäytyviä, mutta MUIDEN KAKARAT eivät osaa käyttäyttä ravintolassa, tai missään muuallakaan. Osa oli sitä mieltä, että ravintoloihin ei pitäisi päästää alle 18-vuotiaita edes aikuisten seurassa.

Nykyisin suuri ongelma on myös häät. Miten kutsukortit kirjoitetaan oikein, jotta vieraat tajuavat hienovaraisin vihjailuin, että lapset eivät ole tervetulleita juhliin.

Lentokoneisiinkaan lapsia ei saisi viedä, eikä muihinkaan kulkuvälineisiin; busseihin tai juniin. Omalla autolla ilmeisesti voi vielä mennä, kunhan ei caan huoltoasemalla erehdy ottamaan lapsia mukaan ABC:lle taukokahville ja -mehulle, ettei lapset häiritse muita ihmisiä.

Ruokakaupoihin lapsilla on ehdoton porttikielto, jos tulee vaikka itku, niin kassajonossa edessä seisovalta tädiltä menee hermot ja päivä pilalle ja pakko kirjoittaa blogiin, ettei nykypäivänä ole vanhemmuutta, eikä kykyä kasvattaa lapsia.

Taloyhtiöiden leikkipaikoille ei voi päästää lapsia -nurmikko menee pilalle, hiekkalelut pilaavat maisemoinnin ja sattaapa joku piirtää asfalttiin katuliidullakin. Joten leikkipaikoille ei lapsilla ole mitään asiaa!

Ymmärrän, Sumari kirjoitti huonosti käyttäytyvistä lapsista. Eikö hän ja muutkin ymmärrä, että jokaisella, myös heillä itsellään, on lapsena ollut huonot hetkensä. Ilmeisesti aikuisenakin, koska äiti ei ole opettanut, että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.

Minua itseäni oikeasti pelottaa ja jännittää liikkua lapseni kanssa julkisesti, vaikka lapsi käyttäytyisi kuinka hyvin, koska pelkään koko ajan mitä muut ihmiset ajattelevat lapsestani ja ettei häntä ole toivottu julkisiin paikkoihin.

Onko tämä ilmiö vain suomalainen, vai onko muissa maissa sananlaista kulttuuria, että lapset eivät saisi näkyä missään?

Sumari voi miettiä vanhainkodissa aikanaan, että se joka häntä vanhaa ihmistä hoitaa, syöttää vuodepotilaana ja vaihtaa vaippoja, saattaa olla juuri tuo pieni lapsi, joka pilasi hänen päivänsä ravintolassa, lapsi jonka lapsenomainen suhtautuminen ruokailutilanteeseen sai hänen raivonsa äärimmilleen, hoitaa nyt häntä viimeisinä elinvuosina, jotta hän saisi arvokkaan loppuelämän.

Onko todella niin, että ihminen on ainoa laji, joka kokee seuraavan sukupolven niin vastenmielisenä, eikä ymmärrä että lapset eivät ole vielä valmiita aikuisia. Minne ihmisiltä on kadonnut inhimillisyys, missä aikuisten sydän oikein on?

Kommentit (205)

Vierailija
61/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a mutta Sikke Sumarin oma käytös: vedetään herneet  nenään ja lähdetään vihast apuhisten pois tilanteesta kertoo ihan tarpeeksi... Kuulostaa siltä, että Sumari on myös varsin lapsellinen. Oikeasti? Kuka jaksaa vetää niin pahasti herneet nenäänsä että vihasta puhisten lähtee tilanteesta pois yhden heiton takia? Sumari ei selkeästikään ymmärrä että ehkäpä tilanne ei ollut sellainen kun hän näki. Missä on naisten solidaarisuus toisiaan kohtaan? Miksi naiset aina tuomitsevat toisensa?

Vierailija
62/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin siitä syystä ettei lapsia opeteta käyttäytymään.

Mä pääasiassa inhoan lasten vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmastaei ole tullut lapsivastainen. Itselläni useampi lapsi ja aina tervetullut olo joka paikassa. He tosin osaavat käyttäytyä ihan normaalisti. Suomeen on pesiytynyt joku ihme ryhmä naisia joiden mielestä on ok elää kuin pellossa. Sitten ihmetellään kun ihmiset aviomies mukaan lukien kaikkoavat elämästä. Ainoa sosiaalinen kanssakäyminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa tuntemattomien ihmsten kanssa.

Vierailija
64/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset vielä opettaisi lapsia käyttäytymään me emme edes kävisi tätä keskustelua.

Vierailija
65/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni S ei suhtautunut buffetpöydän lapseen vihamielisesti tai edes negatiivisesti. Hänhän hämmästeli äidin käytöstä, ei lapsen. Hän lähti vetämään henkeä äidin, ei lapsen käytöksen vuoksi. Eihän tuo lapsi tehnyt mitään väärää, äidillä näytti olevan vanhemmuus hukassa.

Vierailija
66/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne häät nyt tähän liittyi..? Jos joku ei halua lapsia hääjuhliinsa niin se nyt ei ole keneltäkään pois.

Eikä se edes aina tarkoita sitä että ei pitäisi lapsista tai että olisi jotenkin niitä vastaan. Jos vaikka haluaa juhlia enemmän alkoholin kera niin parempihan se vaan lapsille (ja heidän vanhemmilleen) on etteivät ole paikalla silloin.

Vierailija
67/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni S ei suhtautunut buffetpöydän lapseen vihamielisesti tai edes negatiivisesti. Hänhän hämmästeli äidin käytöstä, ei lapsen. Hän lähti vetämään henkeä äidin, ei lapsen käytöksen vuoksi. Eihän tuo lapsi tehnyt mitään väärää, äidillä näytti olevan vanhemmuus hukassa.

Juuri näin!

Vierailija
68/205 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juhliin ym. ihmiset toki voi valita juhlavieraat, mutta mulla tökkii tässä se että taaperolta vaaditaan isomman lapsen tapoja. Siis 1-3-vuotiaalta pieneltä lapselta, joka on vasta oppinut puhumaan ja kävelemään, eikä edes välttämättä ymmärrä ja hyväksy olevansa erillinen yksilö äidistään. 

Näinkö vieraantuneita ihmiset ovat "lasten maailmasta", ettei tiedetä edes eri kehitysvaiheiden perusasioita? Taaperon maailmaan kuuluu oma tahto, kiukku ja pelko siitä että äiti hylkää - mutta toisaalta myös ristiriitainen halu olla itsenäinen. Tämän vuoksi vielä alle 3-vuotias ei voi yksinkertaisesta olla sosiaalisesti niin etevä kuin vaikka 6-vuotias lapsi. Lasta voidaan kyllä henkisesti laiminlyödä jolloin  hän saattaa ratkaista tilanteen niin ettei vaadi mitään. Lapsi voi myös olla temperamentiltään "kiltti", jolloin hän on juuri se ihailtu, rauhallinen lapsi.

Pääsääntöisesti taaperoilla ei kuitenkaan ole mitään kovin hienoja käytöstapoja, näitä alkaa tulla vasta leikki-iässä. Tuossa kehitysvaiheessa en edes työssäni havaitse lapsissa muuta kuin luonne- ja temperamenttieroja (poislukien laiminlyödyt lapset). Isommilla lapsilla alkaa nähdä jo vahvemmin kasvatuksen tulosta.

lto

Vierailija
69/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisitte missata Sumarin pointin. Äiti kysyi lapselta että saako äiti syödä? Eli lapsen olisi pitänyt päättää aikuisen syömisestä. Se ei vaan toimi. Ei perheen ylintä päätäntövaltaa anneta 4-vuotiaalle. Ehkä olette kokeileet jo, huomaatte että sellainen päättyy aikuisen huutoon. Se ei vaan toimi.

Ja sulle tai Sumarille ei tullut mieleen että ehkä äiti oli sarkastinen?

Niipä! Nelivuotias ymmärtääkin sarkasmia.

Väitinkö että ymmärtää?

Kenelle se sarkasmi oli tarkoitettu?

Vaikka ihan äidille itselleen, jos oli kyrpiintynyt ja sanoi ääneen mitä aatteli. Mäkin olen joskus esim lasten maristessa ruuasta todennut että no "hienoa, eipä syödä sitten mitään kun on niin syömäkelvotonta!". Ja silti todellakin söin.

Ihan todella ankeeta olla äiti NYKYÄÄN, kun minkäänlaista inhimillisyyttä tai virhettä ei sallita. Heti saat lukea feispuukkelista/ iltalehdestä/ kaikenmaailman ammattiloukkaantujien blogeista jos olet sanonut lapsillesi väärän sanan Alepan kassajonossa.

Sä vaikutat juuri sellaiselta hirviömammalta jota Sumari ja moni muukin kritisoi. Minäminäminä ja vielä kerran minä ja mun lapsi ja mun äitiys ja voi että kun mä joskus vaan niin väsyn kun en ajoissa tajunnut mitä vanhemmuus ja pikkulapsiaika tarkoittaa. Get over yourself. Tahallaan vänkäät ja väännät päivänselvää asiaa joksikin ihan muuksi. Mahtaa äijäs olla helisemässä sun kanssa; räväkkä suomalainen nainen <3

Noniin, pääsit taas asiaan. Haukkumiseen. Vaikka et edes tunne minua. Olet juuri niitä ihmisiä, jotka tekee johtopäätökset naisen äitiydestä kahden minuutin kohtaamisen perusteella tai jopa näkemättä mitään - internetin välityksellä. Ja sullahan toki taas oli oikeus haukkua muita ja käyttäytyä huonosti? Se erityisoikeus, eikös vaan..

Sinä et ole ollut paikalla, olet lukenut vain yhden hiiltyneen ihmisen tulkinnan asiasta. Joten älä itse ole jumalana päättämässä mikä on itsestäänselvää ja mikä ei.

Vierailija
70/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne ole mihinkään muuttunut, samanlaisia lapset ja vanhemmat ovat olleet 50v sitten. Nykyään ei vaan siedetä lasten ääntä.

Vanhan linjan neuvolaterveydenhoitaja (uransa neuvolassa tehnyt) totesi minulle taannoin, että yhteiskunta on muuttunut siten että nykypäivän vanhemmat ovat täysin pihalla vanhemmuudessaan.

Vierailija
71/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n aloitus on historiaton: edes 1970-80-luvuilla lapsia vauvoista puhumattakaan ei raahattu ihan joka paikkaan. Vauvoja ei tosiaankaan viety ravintolaan. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että lapsi saa raivokohtauksen karkin vuoksi kaupassa: tai jos sai, niin se tiesi sitä, että seuraavilla kerroilla ei pääse mukaan. Piste.

Nykyään vika onkin vanhemmissa. Lapset käyttäytyvät entistä huonommin huonon kotikasvatuksen vuoksi ja nämä nykyvanhemmat raahaavat lapset ihan joka paikkaan.

Sumarin kirjoituksessa ydin oli sitä, että ko. äiti pisti 4-vuotiaan valitsemaan mitä äitikin syö: tehtävä, jota 4-vuotias ei kykene tekemään (liian vastuun sälyttäminen pikkulapselle).

Vierailija
72/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne ole mihinkään muuttunut, samanlaisia lapset ja vanhemmat ovat olleet 50v sitten. Nykyään ei vaan siedetä lasten ääntä.

--

Vanhan linjan neuvolaterveydenhoitaja (uransa neuvolassa tehnyt) totesi minulle taannoin, että yhteiskunta on muuttunut siten että nykypäivän vanhemmat ovat täysin pihalla vanhemmuudessaan.

Ei, vaan niitä pikkulapsia ei raahattu ihan joka paikkaan. Tottakai lapsi väsyy, kun vanhempi pakottaa päiväkotipäivän jälkeen vielä usean tunnin ostoksillekin johonkin isoon kauppakeskukseen ja markettiin.

Vierailija
73/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin aikanani pienen valkotukkaisen hiljaisen taaperoni kanssa liikkeellä Helsingin keskustassa, sain esim. busseissa niin tylyä kohtelua yleensä vanhemmilta naisilta, että jos ihonvärimme olisi jokin muu kuin valkoinen, olisin pitänyt Suomea syvän rasistisena maana. Sillä miten meitä kohdeltiin (tuijotettiin, ohiteltiin, joskus tiuskittiin) ei ollut mitään perusteita käytöksessämme, vaan syynä oli lapsen läsnäolo.

Aikuisten rasismi lapsia kohtaan on jotakin,  jota ei julkisessa keskustelussa myönnetä, koska valtaosa aikuisista on näitä rasisteja. Näkeehän sen jo Sumari-keskustelusta. Lapsiviha, muukalaisviha, vammaisviha – mihinköhän kaikkeen suomalaiset ovat ryhmänä syyllisiä, jos ollaan rehellisiä?

Vierailija
74/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisitte missata Sumarin pointin. Äiti kysyi lapselta että saako äiti syödä? Eli lapsen olisi pitänyt päättää aikuisen syömisestä. Se ei vaan toimi. Ei perheen ylintä päätäntövaltaa anneta 4-vuotiaalle. Ehkä olette kokeileet jo, huomaatte että sellainen päättyy aikuisen huutoon. Se ei vaan toimi.

Väitinkö että ymmärtää?

Vaikka ihan äidille itselleen, jos oli kyrpiintynyt ja sanoi ääneen mitä aatteli. Mäkin olen joskus esim lasten maristessa ruuasta todennut että no "hienoa, eipä syödä sitten mitään kun on niin syömäkelvotonta!". Ja silti todellakin söin.

Ihan todella ankeeta olla äiti NYKYÄÄN, kun minkäänlaista inhimillisyyttä tai virhettä ei sallita. Heti saat lukea feispuukkelista/ iltalehdestä/ kaikenmaailman ammattiloukkaantujien blogeista jos olet sanonut lapsillesi väärän sanan Alepan kassajonossa.

Sä vaikutat juuri sellaiselta hirviömammalta jota Sumari ja moni muukin kritisoi. Minäminäminä ja vielä kerran minä ja mun lapsi ja mun äitiys ja voi että kun mä joskus vaan niin väsyn kun en ajoissa tajunnut mitä vanhemmuus ja pikkulapsiaika tarkoittaa. Get over yourself. Tahallaan vänkäät ja väännät päivänselvää asiaa joksikin ihan muuksi. Mahtaa äijäs olla helisemässä sun kanssa; räväkkä suomalainen nainen <3

Noniin, pääsit taas asiaan. Haukkumiseen. Vaikka et edes tunne minua. Olet juuri niitä ihmisiä, jotka tekee johtopäätökset naisen äitiydestä kahden minuutin kohtaamisen perusteella tai jopa näkemättä mitään - internetin välityksellä. Ja sullahan toki taas oli oikeus haukkua muita ja käyttäytyä huonosti? Se erityisoikeus, eikös vaan..

Sinä et ole ollut paikalla, olet lukenut vain yhden hiiltyneen ihmisen tulkinnan asiasta. Joten älä itse ole jumalana päättämässä mikä on itsestäänselvää ja mikä ei.

ihminen antaa muuten yllättävän paljon itsestään ilmi sillon kun ei tarvitse omalla kasvilla ja nimellä esiintyä. Toki minäkin mutta myös sinä. Me muut pystyimme heti sanomaan millainen martsaaja siellä langan toisessa päässä kirjoittelee! Älä vetäydy uhriviestistäsi selittelyillä "ei muutama viesti mitään todista". Olisit sitten edes reilusti se hysteerikkomamma äläkä yritä TÄTÄKIN asiaa muuksi kääntää.

Vierailija
75/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkö että ymmärtää?

ihminen antaa muuten yllättävän paljon itsestään ilmi sillon kun ei tarvitse omalla kasvilla ja nimellä esiintyä. Toki minäkin mutta myös sinä. Me muut pystyimme heti sanomaan millainen martsaaja siellä langan toisessa päässä kirjoittelee! Älä vetäydy uhriviestistäsi selittelyillä "ei muutama viesti mitään todista". Olisit sitten edes reilusti se hysteerikkomamma äläkä yritä TÄTÄKIN asiaa muuksi kääntää.

*kasvoilla

Vierailija
76/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa ne lapsenne paremmin. Lapset saavat näkyä, eivät kuulua.

Vierailija
77/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, vaikka lapsi kiukuttelisi, kyseessähän on lapsi ja lapsenomainen tapa ilmaista tunteensa. Etuaivolohko säätelee ihmisillä tunteita ja niiden ilmaisemista ja etuaivolohko on täysin kehittynyt vasta 20 -vuotiaana.

Eikö kukaan teistä palstalaisista ole lapsena kiulutellut?

Sitä ennen on vahemman tehtävä säädellä käytöstä. Suurin osa vanhemmista ei sitä tänä päivänä tee.

Vierailija
78/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä jotka sanoo ettei lasten ääntä enää nestettä varsinkin kun äitini sukupolvi ja sitä aiemmat kasvatettiin säännöllä "lasten pitää näkyä mutta ei kuulua". Ja jos vähääkään ääntä pidit tai sanoit jotain aikuisten keskusteluun sait selkään.

Ennen tehtiin oikein. Nykyään väärin.

Vierailija
79/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse lapset ravintoloissa tai busseissa muuten, mutta sitä mä en tajua, miksi vanhemmat antaa lasten seistä tuoleilla/penkeillä kengät jalassa. Ei tuu sitten mieleen, että kengänpohjissa voi olla jotain muutakin, kuin tähtipölyä.

Vierailija
80/205 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne ole mihinkään muuttunut, samanlaisia lapset ja vanhemmat ovat olleet 50v sitten. Nykyään ei vaan siedetä lasten ääntä. Olen samaa mieltä alouttajan kanssa.

Olen 63-vuotias ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että vanhemmat olivat todella erilaisia 50 vuotta sitten. Lapsilla oli selkeät rajat eikä "huonoa käytöstä" julkisilla paikoilla jos ei kotonakaan todellakaan sallittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä