täytyykö ruukkusalaatin lehdet aina pestä enne syöntiä?
Olen vasta alkanut syömään slaattia, en aiemmin halunnut. Pitääkö kkaupasta ostetut muovin sisällä olevan ruukkusalaatin lehdet aina pestä ja miten tarkkaan tai hyvin? Mitä bakteereja sielt voi muuten saada jos ei viitsi? Riittääkö raanan alla nopea huuhtaisu?
Kommentit (12)
mutta mikä on oikein ja suositus??
En pese Romaine-salaatin lehtiä, vaikka minun ehdottomasti pitäisi pestä salaatinlehdet.
Taitan lehden ja pyyhkäisen pienet multakappaleet pois. Yleensä lehti on puhdas.
Keitän niitä ensin 10 min. ennenkuin laitan suuhuni.
Yersinian ainakin voi saada pesemättömästä salaatista. En tiedä, mistä omani tuli, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan.
Äärimmäisen harvoin salaatissa on jotakin, joka
a. olisi ihmiselle haitallista
b. lähtisi vedellä huuhtelemalla pois
Kyllä ne suositellaan huuhdeltavan hyvin, mullassa voi olla vatsatauteja aiheuttavia bakteereja.
Näin pätkän ohjelmasta, jossa nainen pesi etikkavedessä mm. kirsikat ja vesimelonin bakteerien vuoksi.
Hänen kotonaan haisee varmasti hirveältä. :D
Vierailija kirjoitti:
Yersinian ainakin voi saada pesemättömästä salaatista. En tiedä, mistä omani tuli, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan.
Hyvä, kun muistutit.
Toivottavasti voit jo paremmin.
Mää laitan tiskoneeseen pesuun ennen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
mutta mikä on oikein ja suositus??
Oletko muissakin asioissa yhtä avuton? Pitää olla ohjeita ja määräyksiä ennen kuin osaat mitään tehdä :)
Minä en ole koskaan pessyt suomalaisten salaattien lehtiä. Ja ikää on sentäs > 50 v. ja aina ollut terve.
No tuskin ketään pakottaa, mutta kyllä minä ne aina huuhtelen. En halua multaa lautaselleni