vanhempien onnitteleminen ylioppilaasta!
Hämmästyin kun lähipiirissä jotkut onnittelivat ylioppilaan vanhempia yliopilaasta. Mitä hemmetin roolia siinä vanhemmilla on jos lapsi on halunnut lukea ylioppilaaksi tai sitten on päättänyt olla lukematta ja valmistua ammattiin. Lapsihan työn on tehnyt.
Kommentit (17)
Tutkimusten mukaan lähiyhteisön tarjoama tuki tai sen puute on yksi syy siihen, että osa menestyy ja osa ei.
Vanhemmilla on yleensä vaikutusta asiaan. Fiksua onnitella myös vanhempia, vaikka lapsi on tehnyt osuutensa.
Minä aion viedä veljelle ja kälylle hyvän viinipullon. Vien aina jotain, kun menen joihinkin juhliin. Ylioppilaalle arvokkaampi muistolahja ja rahaa sekä ruusu. Kyllä ylioppilas on juhlien keskipiste, joskin vanhemmatkin saavat olla ylpeitä. Tiedän veljistäni, että on aina kannustanut ja tukenut vilpittömästi.
Minulla on itselläni valkolakki, mutta ärsyttää silti tuo kommentti että lukematta jättämisellä valmistuu ammattiin.
Itse ainakin arvostan ammattitutkintoa. Onnea myös kaikille ammattiin valmistuneille!
Niinhän sitä syntymäpäivinäkin onnitellaan sitä synttärisankaria, vaikkei hän ole mitään oman syntymänsä eteen tehnyt, vaan vanhemmat ne onnittelut ansaitsisivat.
Minäkin arvostan suuresti ammattitutkinnon suorittaneita, vaikka koko suku siskoani lukuunottamatta ovat ylioppilaita. Siskoni on hyvin älykäs ja on lisäkouluttautunut paljon. Lisäksi on raha-asioissa taitava ja tarkka. Vaikka palkka on pienempi, on maksanut asuntolainaansa jo puolet ja matkustellutkin mukavasti. Ammattitutkinnon suorittajia vähätellään aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on itselläni valkolakki, mutta ärsyttää silti tuo kommentti että lukematta jättämisellä valmistuu ammattiin.
Itse ainakin arvostan ammattitutkintoa. Onnea myös kaikille ammattiin valmistuneille![/quote
Kyllä ne vanhemmat ihan sairaasti tekevät töitä lastensa koulunkäynnin eteen. Minulla lapset pääsi nyt kasilta ja vitoselta ja tuhansia tunteja on mennyt jo nyt. Pelkkä kuskaaminen vei alussa kymmenen tuntia viikossa... Sitten kaikki muu, varainkeruut, läksyt, kielimatkat jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vanhemmat ihan sairaasti tekevät töitä lastensa koulunkäynnin eteen. Minulla lapset pääsi nyt kasilta ja vitoselta ja tuhansia tunteja on mennyt jo nyt. Pelkkä kuskaaminen vei alussa kymmenen tuntia viikossa... Sitten kaikki muu, varainkeruut, läksyt, kielimatkat jne.
Hah, lapsihan sitä koulua, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla jäänyt sitten koulu KÄYMÄTTÄ...
Karu tosiasia on tänä päivänä se, että ne nuoret, joiden koulunkäyntiä vanhemmat tukevat, pääsevät paljon pidemmälle kuin ne, jotka ovat omillaan.
Jo pelkkä koulun valinta asettaa jo esikoululaiset/alakoululaiset eriarvoiseen asemaan. Jos jaksaa viedä erikoiskouluun, panostaa kaikkeen koulun lisätyöhön (lukudiplomit, kielitaidon kartuttaminen jne.) lapsi ottaa moooonta loikkaa eteenpäin verrattuna siihen lapseen, joka laahustaa lähikouluun ja jonka vanhemmat ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin arvostan ammattitutkintoa. Onnea myös kaikille ammattiin valmistuneille!
Eihän missään lukenut että lukematta valmistuu ammattiin vaan että on valinnut kouluksi joko ammattiin valmistavan tai ylioppilaaksi. Ylioppilashan ei valmistu mihinkään, päinvastoin on tyhmä kuin saapas suoraan työelämään mentäissä. Lukeminen aina kannattaa, mutta oma valinta se on. Meidänkin työpaikalla on joka kolmas insinööritason työntekiä, mutta niin tekevät samaa työtä kuin amikset ja sama palkka, mutta ovat tehneet vuosikausia vähemmän rahaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä syntymäpäivinäkin onnitellaan sitä synttärisankaria, vaikkei hän ole mitään oman syntymänsä eteen tehnyt, vaan vanhemmat ne onnittelut ansaitsisivat.
Eikait kukaan synttäreillä syntymistä juhlita vaan niitä vuosia ja sitä että on onnistunut taistella elämässään eteenpäin esim 50 vuotta. Vanhemmilla ei ole siihen osaa eikä arpaa jos elämisen haluja ei ole ollut vaan on retkahtanut esim huumeisiin. Ap
Jösses...
Että ihan "mentäissä" ja "työntekiä". Onko edes todellista tämä sivistyksen taso??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu tosiasia on tänä päivänä se, että ne nuoret, joiden koulunkäyntiä vanhemmat tukevat, pääsevät paljon pidemmälle kuin ne, jotka ovat omillaan.
Jo pelkkä koulun valinta asettaa jo esikoululaiset/alakoululaiset eriarvoiseen asemaan. Jos jaksaa viedä erikoiskouluun, panostaa kaikkeen koulun lisätyöhön (lukudiplomit, kielitaidon kartuttaminen jne.) lapsi ottaa moooonta loikkaa eteenpäin verrattuna siihen lapseen, joka laahustaa lähikouluun ja jonka vanhemmat ei tee mitään.
Mutta voi luoja että on raskas pala elämässä lapselle jos vanhemmat yrittävät tyrkyttää lukemista ja tiettyä alaa eikä lasta kiinnosta se pätkääkään vaan joku tietty ala vie kiinnostuksen 6-0. Omat vanhemmat teki just tuon virheen ja siitä kärsi ensin kouluajat ja lopulta ammatti ja työpaikka joka ei kiinnostanut pätkääkään vaikka olisi voinut kehittyä mille vain tasolle. Tottakai tukea kannattaa, mutta lapsen aivopesu opiskeluun pakottamalla ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Jösses...
Että ihan "mentäissä" ja "työntekiä". Onko edes todellista tämä sivistyksen taso??
Ei meijän murteessa ole kaikki meidän ja kirijotellaan niinku puhutaanki.
Kyllä mentäessä on mentäissä ja työntekijä on työntekiä. Ei tarvitse niin jäykkä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses...
Ei meijän murteessa ole kaikki meidän ja kirijotellaan niinku puhutaanki.
Kyllä mentäessä on mentäissä ja työntekijä on työntekiä. Ei tarvitse niin jäykkä olla!
Siinä vaiheessa on turha arvostella ketään muuta, kun itse on moukka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi luoja että on raskas pala elämässä lapselle jos vanhemmat yrittävät tyrkyttää lukemista ja tiettyä alaa eikä lasta kiinnosta se pätkääkään vaan joku tietty ala vie kiinnostuksen 6-0. Omat vanhemmat teki just tuon virheen ja siitä kärsi ensin kouluajat ja lopulta ammatti ja työpaikka joka ei kiinnostanut pätkääkään vaikka olisi voinut kehittyä mille vain tasolle. Tottakai tukea kannattaa, mutta lapsen aivopesu opiskeluun pakottamalla ei kannata.
Jaaha ja tää on se laiskan tyhmän vanhemman itkuvirsi aiheesta.
Kyllä se lapsi vaan kummasti paremmin sivistyy ja menestyy, kun kotona on paljon kirjoja, vanhemmat lukee kirjoja, seuraa uutisia, matkustelee ja on kiinnostuneita kulttuureista. Ja tämä on ihan tutkimuksin todettu fakta.
Se EI ole aivopesua. Sen sijaan tiedän monta kotia, jossa just jauhetaan tätä, että "meillä ei lapsia aivopestä, itse saavat päättää" -mantraa. Kamalaa, laiskaa asennetta.
Vanhemmat se opiskelun useimmiten kustantaa. Ja onha onnittelu vanha tapa, ja usein äidit kantavat lyyrakorua kaulassaan tai pinssinä merkkinä siitä, että lapsi on ylioppilas. Itse onnittelin ylioppilaan siskoakin pari vuotta sitten, sillä onhan ylppärit koko perheen juhla, "siirtymäriitti" aikuisuuteen.