Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin te käytätte exceliä tai muuta taulukkolaskentaa?

Ei mikään nörtti
02.06.2017 |

Puoliso kovasti ylipuhuu, että pitäisi opetella exceliä. Enpä oikein tiedä. Millaisiin asioihin te sitä käytätte? Onko siitä oikeasti jotain hyötyä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaan treenitulokset ylös.

Vierailija
2/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän LibreOfficen Calcia enkä mitään NSA-vakoilu-Exceliä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sillä talouskirjanpitoni ja lasken erilaisia laskutehtäviä, kun eteen tulee. Pohdin mielelläni matemaattisia ongelmia, ja Excel on tarvittaessa kätevä laskin. Sillä voi myös järjestellä erilaisia tilastoja. Töissä olen tehnyt Excelillä raportteja ja piirtänyt kaavioita, ja myös ohjelmoinut muutaman pikku sovelluksen. Paras Microsoftin tuote mielestäni.

Vierailija
4/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän google sheetsiä tai libren calcia, öö, taulukkolaskentaan. Treenitulokset, töissä opiskelijoiden arviointi, kotona budjetti,...

Vierailija
5/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se google sheetsistäkin puhui. Mihin sitä siis käytät?

Vierailija
6/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asioiden seuraamiseen. Yhdessä välilehdessä on pankkitili ja kaikki tulevat laskut. Näen hyvissä ajoin etukäteen jos tilillä olevat rahat eivät riitä laskuihin ja sitten voin ajan kanssa miettiä, mistä rahat irrotetaan. Asuntolainalaskelmat on myös Excelissä. Meillä on lainassa Lyhennysjousto, eli voidaan joka kuukausi päättää paljonko asuntolainaa lyhennetään. Teen välillä aina sellaisia pitkän aikavälin laskelmia erilaisilla lyhennyksillä. 

Samaten sijoitukset on Excelissä. Kotimaisten osakkeiden kohdalta laadin aina keväällä sellaisen taulukon, johon tulee kaikkien osakkeiden osingot ja maksupäivät. Jonkinlainen osinkojen tulevat kassavirrat -laskelma siis. Hahmotan vähän milloin niitä on tulossa ja katson samalla tarvitaanko niitä laskuihin vai onko varaa tehdä asuntolainaan ylimääräisiä lyhennyksiä. 

Nyt kun olemme ostaneet lasta varten asunnon joka olisi tarkoitus hänelle myydä, teen tähän liittyviä laskelmia. Katson minkälaisen osuuden asunnosta lapsi voi nostaa ilman että osakkeiden myynneistä tulevat verot eivät nouse liian korkeiksi. Lasken minkälaisella maksuohjelmalla hän voi lyhentää lainaa meille vanhemmille ja katson minkä verran hän voi saada opintorahaa ja asumistukea eri vaiheissa, kun yhtiövastikkeen määrä muuttuu.

Excel on hyvä kirjanpitoonkin, mutta itse olen käyttänyt kirjanpitoon erillistä ohjelmaa (GnuCash). Kirjanpito on hyvä työkalu, jolla saa hahmotettua oman taloudellisen tilanteensa. Oman lapsen olen opettanut tekemään kirjanpitoa jo pienestä pitäen ja nyt lukiolaisena hän tekee kahdenkertaista kirjanpitoa, jossa on muutamia menotilejä. Näin hän pysyy kärryillä siitä, mihin hänen rahansa menevät.

Vierailija
7/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käytän melko paljonkon. Kotona en ikinä:D

Vierailija
8/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tein taulukon verensokereista ja -paineista kun oon menossa lääkäriin. N50+

Vierailija
9/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman talouden budjetteja laadin Excelillä. Paljonko asumiskuluihin menee, ruokakauppaan yms. Paljonko pitää kuussa säästää ja millaisella tuottovaatimuksella että minulla on 20 vuoden päästä 100 tuhatta ylimääräistä, paljonko asumismenot nousevat kun korot nousevat jne.

Kaikkea mitä nyt keksinkin Kätevää.

Vierailija
10/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1999 käydyn atk-kurssin jälkeen en ole ohjelmaa avannutkaan...

Vierailija
11/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona etupäässä talouteen liittyviin laskelmiin. Lähinnä oman talouden budjetointiin ja tulojen ja menojen seurantaan, sähkön, veden, lämmön kulutuksen seurantaan. Satunnaisiin muihin kustannuslaskelmiin, kuten remontit ym. Joskus joidenkin muiden taulukoiden ja laskelmien tekemiseen. Onhan niitä kaikenlaisia.

Vierailija
12/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitoon (kotona, tmi), laskelmien, taulukoiden ja kaavioiden tekoon (palkkatöissä).

Vierailija
13/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona en mihinkään. Töissä kaikenlaisiin työjuttuihin, mitä nyt sattuu milloinkin olemaan.

Vierailija
14/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa työssä sitä käytetään apuvälineenä, siis silloinkin kun työn sisältö on ihan jotain muuta niin voidaan tehdä erilaisia raportteja, seurantoja ym. Excelin avulla. Joten jos töihin haluaa niin on siitä hyvä olla edes jonkin verran jyvällä. Ja sitten tosiaan esim. oman talouden seurannassa kätevä apuväline. Itselleni olen myös koodannut Exceliin kryptoristikkotehtävien ratkaisun apuvälineen :) Ei ratkaise tehtävää automaattisesti, mutta ei tarvitse äheltää kynän ja kumin kanssa.

Vierailija
15/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käytän melko paljonkon. Kotona en ikinä:D

Sama. Tai no melkein, joskus tulee käytettyä kotonakin, muuta pikkujuttuihin kuten joidenkin harrastuslukkareiden tms. tekemiseen. Eli en edes työhön, mihin excel on tarkoitettu.

Vierailija
16/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Excelillä voi tehdä mitä vaan. Itse olen käyttänyt kotona talouteni seuraamiseen. Esim. olen koonnut tuloni ja verot samaan taulukkoon joka vuodelle. Sitten on helppoa tarkistaa veroilmoitus, etenkin jos tuloja on useasta lähteestä.

Excelillä olen tehnyt osoitelistan tuttavistani. Helppo lisätä uusi nimi ja järjestää aakkoselliseen järestykseen.

Olen myös joskus terveyden takia laskenut excelillä paljonko saan kaloreja, proteiineja yms. ruokavaliostani.

Joskus otettiin kaverin kanssa pöytä kirppikseltä ja otettiin tutuilta sinne myytäväksi tavaraa omien lisäksi. Oli helppo seurata mitkä tavarat myytiin ja millä hinnalla, paljonko jokaisen osuus oli, kun tehtiin alussa lista myytävistä tuotteista Excelillä.

Työasioissa käytän Exceliä esim. urakoiden, listojen tekemiseen ja aineiston järjestämiseen. Usein tilastot ovat Excel-muodossa, joten niiden käyttöä ja lukemista helpottaa Excelin osaaminen. Jos täytyy tehdä joku esitys, jossa on numerotietoja, ja haluaa ne graafiseen muotoon, voi tehdä Excelillä kivoja piirakoita tai tolppia. Tutkimustyössä olen kehittänyt omia taulukoita, joiden avulla voi saada tutkimustuloksia yhdistämällä useita tietoja aineistosta. Jos olen jossain projektissa, olen seurannut omia työtuntejani yms. Excelin-taulukon avulla. yms. yms.

Vierailija
17/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin vähän hankalampiin laskutoimituksiin, esim. viimeksi laskin jotain todennäköisyyslaskua, johon tarvitsi kaavaa. Laskimen numeroiden määrät eivät riittäneet laskemaan sitä eikä oma muistinikaan olisi riittänyt eri laskuvaiheisiin.

Joskus ihan vain listojen aakkostamiseen.

Joskus eri sanojen laskemiseen jostain listasta, esim. jos netissä on joku keskustelumuotoinen kysely, kopsaan kaikki vastaukset ja ohjelman avulla lasken mitä on vastattu minkäkin verran.

Erilaisten lukuarvojen tutkimiseen ja hahmottamiseen (järjestän lukuja, lasken keskiarvoja/mediaaneja, teen kaavion).

Budjetoimiseen, sen laskemiseen paljonko rahaa riittää mihinkin.

Jonkin tulostettavan kalenterin (esim. kuukautiskalenteri tai siivouskalenterin) tekemiseen/muokkaamiseen.

(Ei ole Exceliä vaan LibreOffice Calc, mutta ajaa suunnilleen saman asian.)

Vierailija
18/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän taulukkolaskentaa myös ihan vain ostoslistan suunnitteluun, jos haluan nähdä helposti paljonko rahaa kauppaan on menossa.

(nro 17)

Vierailija
19/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Ja otan sitten ostoslista kännyllä kuvan.

Vierailija
20/23 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Ja otan sitten ostoslista kännyllä kuvan.

Kokeiles joskus google keep appiä, sillä voi jakaa ostoslistan kätevästi perheen kesken, ostoksen voi helposti ruksia ostetuksi.