Miksi hyvin useat alaikäiset koululaiset saavat koulusta vapautusta perheen lomamatkoja varten normikouluaikoihin?
Jotain rotia tähänkin pitäisi tulla, että äveriäiden vanhempien lomien ajaksi perheen alaikäiset lapset saavat ns. ylimääräisen lomaviikon lähtiessä vanhempien mukana ulkomaille lomareissuilleen.
Koulujen lomat ovat määrätyt ja kaikille samaan aikaan, ja jos ei silloin voi vanhemmatkin lomailla, niin ei tarvitse lomalle lähteä lastensa kanssa sitten lainkaan, kun lapsilla on koulua.
Epätasa-arvoistavaa koululaisten keskuudessa tämäkin. Toisten lasten vanhemmilla ei ole varaa lähteä kesälomillakaan lähimaastoja pitemmälle, niin joopajoo, ei ole demokraattista tämäkään systeemi.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole kuin ilmoitusluonteinen juttu. Vanhemmat määrää.
Mistä olet saanut päähäsi, että lomalle lähteminen lukukauden aikana on "ilmoitusluonteinen juttu" ja että "vanhemmat määrää"?
Lomaa pitää anoa aina. Yleensä luokanopettaja tai luokanvalvoja voi myöntää luvan alle 3 päivän pituiselle poissaololle, pitempiin poissaoloihin lupaa pitää anoa rehtorilta. Edeltäkäsin. Kouluissa on tätä varten olemassa erilliset kaavakkeetkin.
Tiedän menneiltä vuosilta tapauksia, joissa lupaa poissaoloon ei ole annettu ja perustelutkin ovat olleet täysin päteviä.
Luvan epääminen ei tarkoita sitä, etteikö se lapsi silti olisi pois matkan ajan. Sitten hän vain lähtee ilman lupaa ja huoltajat ilmoittavat hänet sairaaksi. On koululle parempi myöntää lupa ja siirtää opetusvastuu huoltajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole kuin ilmoitusluonteinen juttu. Vanhemmat määrää.
Mistä olet saanut päähäsi, että lomalle lähteminen lukukauden aikana on "ilmoitusluonteinen juttu" ja että "vanhemmat määrää"?
Lomaa pitää anoa aina. Yleensä luokanopettaja tai luokanvalvoja voi myöntää luvan alle 3 päivän pituiselle poissaololle, pitempiin poissaoloihin lupaa pitää anoa rehtorilta. Edeltäkäsin. Kouluissa on tätä varten olemassa erilliset kaavakkeetkin.
Tiedän menneiltä vuosilta tapauksia, joissa lupaa poissaoloon ei ole annettu ja perustelutkin ovat olleet täysin päteviä.
Ja kun se lomamatka on jo varattu ka maksettu niin sitten "ollaan kipeitä"
Lakkaa rutisemasta!
Kateus tappaa kalatkin järvestä. Sitä voisit saada sinäkin enemmän elämästä irti, kun lakkaisit seuraamasta muitten tekemisiä ja keskittyisit vaan omaan tekemiseen. Ei tää elämä vaan mene sillain, että kielletään kaikki sen ettei sulle vaan tulis kurja mieli.
Ja ihan voin kertoa, että olen 70 luvun lapsena, että kautta aikain on lapset saaneet vapaat koulusta lomareissun takia. En ole itse kuulunut näihin onnekkaisiin, mutta en ole kyllä katellinenkaan ollut.
Ja en voi olla lisäämättä. Demokratia on myös sitä varten, että jokainen voi elää, olla ja opiskella mitä itse haluaa. Se että olet itse ollut laiska ja jättänyt koulut väliin, ei ole muiden vika.
Omalta opettajalta saa anoa kolme päivää vapaata. Kyllä siinä pitää itse huolehtia, ettei osu kokeen päälle tai muuten pahaan kohtaan. Mielestäni joku kunnioitus koulua kohtaan pitää olla, eikä siten, että vain pyydetään mielivaltaisesti lomia.
Mun lapsi ollut kerran yhden päivän poissa ja en olisi halunnut sitäkään.
Sen verran sairaslomia että se saa riittää.
Sen huomannut että ne on aina samat kakarat jotka käy noilla lomilla.
Yläkoulussa ei ainakaan kannata olla pois.
Ekasta kolmoseen on aivan sama vaikka ylimäärästä lomaa pitäisikin.
En vaan hyväksy sitä että aina samat lapset saa sen loman.
Vierailija kirjoitti:
Omalta opettajalta saa anoa kolme päivää vapaata. Kyllä siinä pitää itse huolehtia, ettei osu kokeen päälle tai muuten pahaan kohtaan. Mielestäni joku kunnioitus koulua kohtaan pitää olla, eikä siten, että vain pyydetään mielivaltaisesti lomia.
Kokeita ei voi huomioida jos matkan on varannut etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeita ei voi huomioida jos matkan on varannut etukäteen.
Meillä on viisijaksosysteemi. On aika selvää, että jakson viimeiset kaksi viikkoa ovat aina täynnä kokeita.
Kaikki eivät saa lomia koulujen loma-aikaan. Olen sairaanhoitaja ja meillä saa olla lomalla vain yksi sairaanhoitaja ja yksi lähihoitaja kerrallaan. Jouluna on kuuden viikon ja pääsiäisenä kolmen viikon lomakielto, jolloin kenellekään ei myönnetä lomia. Lapseni ovat nyt jo aikuisia, mutta itse sain olla lasten kanssa lomalla tasan yhden kerran syyslomalla, hiihtolomalla en kertaakaan.
Meilläkin oli "lomaa" koko viime vuosi, koska lapsi opiskeli kotona. Ihanan vapaata kyllä. Vaikka oltaisiin koulussakin, niin kyllä en alkaisi mitään "anomaan", vaan ilmoittaisin vain, Aikuinen ihminen osannee asiat laittaa tärkeysjärjestykseen.
Me lomaillaan aina tavallisten loma-aikojen ulkopuolella. Lapsi on lahjakas ja koulu on ollut aina helppoa. Niin kauan kun koulu sujuu moitteettomasti ja loma-ajan tehtävät tehdään huolellisesti ennen reissuun lähtöä, en näe mitään negatiivista ns. ylimääräisessä lomailussa. Lomaillaan yleensä sellaisissa kohteissa, joista jää lapselle käteen vähän yleissivistystäkin. Esim. historiaa. Kielitaito myös karttuu, kun joutuu käyttämään kieltä oikeasti eikä vain koulussa.