Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ohjaajat eivät opeta tai antavat aivan liikaa vastuuta opiskelijalle harjoittelussa?!? Esim. hoitoalan harjoittelut

Vierailija
02.06.2017 |

Olen kuullut tätä niin sh-opiskelijoilta kuin esim. röntgenhoitaja sekä bioanalyytikan opiskelijoiltakin. Siis MIKSI jotkut ohjaajat eivät kunnolla opeta ja seuraa vierestä harjoittelijan tekemisiä? Kyseessä on aika tosi vastuullinen ala, ja opiskelijan oppiminen ja tekeminen on sen OHJAAJAN vastuulla! Eikö ohjaajiksi voisi valita ihmisiä, jotka oikeasti tykkäävät ohjata tulevia kollegoita?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja joissain harjoitteluissa kokenut saavani liikaa vastuuta, ja olen silloin yksinkertaisesti kieltäytynyt tekemästä niitä asioita. Ihan sama mitä palautetta minulle harjoittelusta annetaan, mutta en suostu tekemään sellaisia asioita, joihin en koe ammattitaitoni vielä riittävän. Potilaan/asiakkaan turvallisuus on minulle miljoona kertaa tärkeämpää kuin ohjaajan antama palaute. Koulumme opettajat ovat ehdottomasti meidän puolellamme.

Vierailija
2/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta!  Opiskelijolitakin sitä tosin monesti toivoo aktiivisuutta tuoda esille omia tuntemuksiaan. Jos on yhtään epävarma, se pitää kertoa ohajaajalle ja pyytää ohjausta. Valitettavasti monessa paikassa opiskelijoita käytetään paikkaamaan työvajetta ja helpottamaan kiirettä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusliberalistinen malli on sitä, että jokainen vastaa itse menestymisestään. Opiskelussa tämä tarkoittaa sitä, että opettaja on tuutori tai coach, joka vain ohjaa opiskelijaa, mutta ei missään tapauksessa tuputa tietoa saati opeta.  Vastuu on siis aina opiskelijalla. Oma asiansa on se, että jos laadutonta kuraa päästetään valmistumaan ilman kunnollisia testejä tai kokeita.

Vierailija
4/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa muuten vielä hylsytetään neuloja. Meillä on opettajat ehdottomasti kieltäneet hylsyttämisen missään harjoitteluissa, ja jos sitä ylipäänsä missään tapahtuu niin siitä pitää koululle ilmoittaa. Itse ei saa osallistua semmoiseen ollenkaan eikä sitä saisi missään kukaan tehdä, hyvä niin.

Vierailija
5/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusliberalistinen malli on sitä, että jokainen vastaa itse menestymisestään. Opiskelussa tämä tarkoittaa sitä, että opettaja on tuutori tai coach, joka vain ohjaa opiskelijaa, mutta ei missään tapauksessa tuputa tietoa saati opeta.  Vastuu on siis aina opiskelijalla. Oma asiansa on se, että jos laadutonta kuraa päästetään valmistumaan ilman kunnollisia testejä tai kokeita.

Oletko itse tällainen välinpitämätön ohjaaja? Voin kuule kertoa, että ohjaaja on myös vastuussa opiskelijansa tekemisistä. Ohjaajan tehtävä on opettaa ja ohjata opiskelijaa siellä työkentällä, jos se on aivan mahdottoman hankalaa, kannattaa suosiolla luovuttaa ohjaajan tehtävä jollekin paremmalle ihmiselle. 

Vierailija
6/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille olisi tulossa terv.huoltoalan harjoittelijoita koko ajan harjoitteluun. Se kuitenkin edellyttää, että joku meistä työntekijöistä suostuu ohjaajaksi. Kukaan ei halua, siinä on kamalasti lisätyötä ilman mitään lisäpalkkaa tai helpostusta muista työtehtävistä ja kiireistä. Esimies sitten välillä pakottaa vuorotellen jonkun meistä ohjaajaksi vasten meidän tahtoa, koska kuulemma harjoittelijoita on otettava. Voitte arvata millainen ohjaaja tällaisella systeemillä sitten harjoittelijalle tulee.

Vierailija
7/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoista ohjaajista täytyy tehdä valitus, etteivät pääse jatkossakin ''ohjaamaan'' toisia opiskelijoita. Ohjaajalla on todella valtava merkitys opiskelijan fiiliksen kannalta. Valtaosa opiskelijoista saa ensikosketuksen alaan nimenomaan siellä harjoitteluissa ja siinä ohjaaja on todella suuressa roolissa. Mukava ja ammattitaitoinen, luotettava ja helposti lähestyttävä ohjaaja on huippu opiskelijalle. Jotkut saattavat jopa keskeyttää koulun sen takia, että sattuu niin ikäviä hoitajia eikä itseä ohjata yhtään, jolloin pikkuhiljaa motivaatio koko hommaan tipahtaa, ymmärrettävästi.

Vierailija
8/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille olisi tulossa terv.huoltoalan harjoittelijoita koko ajan harjoitteluun. Se kuitenkin edellyttää, että joku meistä työntekijöistä suostuu ohjaajaksi. Kukaan ei halua, siinä on kamalasti lisätyötä ilman mitään lisäpalkkaa tai helpostusta muista työtehtävistä ja kiireistä. Esimies sitten välillä pakottaa vuorotellen jonkun meistä ohjaajaksi vasten meidän tahtoa, koska kuulemma harjoittelijoita on otettava. Voitte arvata millainen ohjaaja tällaisella systeemillä sitten harjoittelijalle tulee.

No tähän tulee saada muutos. Täytyisi antaa jotain lisäkorvausta ohjaajalle, tietenkin. Mutta muistakaa se, että huono systeemi EI OLE opiskelijan vika! Eli opiskelijaan ei tule purkaa tuota! Harjoittelijoita on tottakai otettava, koska missäpäs muualla sitä harjoiteltaisiin, kuin itse työkentällä? Ja tämä maa tarvitsee kyllä lisää hoitajia kokoajan, mutta tottakai ne tulevat hoitajat täytyy opettaa! Kyseessä on vastuullinen työ, ei siellä voi laittaa opiskelijoita toimimaan ominpäin mututuntumalla, vaan kunnollista ohjausta tarvitaan.

Vierailija
9/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähinnä kokenut sellaista, että vastuuta ei haluta yhtään antaa. Olen lähes valmis opiskelija, ja tuntuu että joka harjottelussa saa edelleen todistella osaavansa perusasioita.

Vierailija
10/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on seurannut kuolemantapauksia tilanteissa, joissa opiskelija on jätetty yksin ja ohjaaja lähtenyt kokonaan muihin hommiin. Esim. tapaus Peijaksen sairaalassa, jossa rtg- opiskelija jätettiin yksin kuvaamaan potilasta, ohjaaja häipyi jonnekin. Varjoaine meni väärään paikkaan, potilas kuoli. Ja onhan näitä lisääkin. En ymmärrä miksei ohjaukseen panosteta. Pakko laittaa sitten kunnon korvaukset niille ohjaajille jos ei tilanteeseen muuten saada muutosta! 

Haluan tietysti muistuttaa, että onhan niitä aivan mahtaviakin ohjaajia olemassa! Jotkut hoitajat ovat todella ammattitaitoisia ja ottavat sen ohjaajan roolin juuri kuten pitääkin, mutta sitten näitä ikäviä tapauksia löytyy valitettavasti myös.. Sellaisiin ei ole varaa mielestäni :(

Vierailija
11/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähinnä kokenut sellaista, että vastuuta ei haluta yhtään antaa. Olen lähes valmis opiskelija, ja tuntuu että joka harjottelussa saa edelleen todistella osaavansa perusasioita.

Ehdottomasti parempi näinpäin! :)

Vierailija
12/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyyli voi opettaa oma-aloitteiseksi ja aktiiviseksi, onhan opiskelija itsekin vastuussa opiskelustaan ja on oltava  aktiivinen.

Vierailija
13/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelun mukavuus riippuu lähes aina ohjaajasta. Harjoittelut, joissa kiva ohjaaja = jäänyt hyvä maku suuhun ja ollut todella mukava ja antoisa harjoittelu

Harjoittelut, joissa ikävä ohjaaja= jäänyt huono maku suuhun ja tullut epävarma olo itsestä

Vierailija
14/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain paikoissa muuten vielä hylsytetään neuloja. Meillä on opettajat ehdottomasti kieltäneet hylsyttämisen missään harjoitteluissa, ja jos sitä ylipäänsä missään tapahtuu niin siitä pitää koululle ilmoittaa. Itse ei saa osallistua semmoiseen ollenkaan eikä sitä saisi missään kukaan tehdä, hyvä niin.

Minulla tuohtui yksi vanhempi ohjaaja, kun vaadin neulasäiliön vierelleni, jotta voisin tiputtaa siihen suoraan käytetyn neulan turvallisuusohjeiden mukaisesti. Hänellä oli tapana kulkea neula kädessä säiliön luokse potilaan ohi huoneen poikki. Senkin säiliön kuljettamiseen huoneessa meni ehkä kolme sekunttia paikasta toiseen.

Ensimmäisessä harkassa sairaanhoitajaopinnoissa olin selkeästi lisäkäsi terveyskeskuksen vuodeosastolla. Minua vaadittiin esim. viemään huumaavia lääkkeitä yksin potilaalle ja antamaan ne, koska ohjaajalla oli kiire muissa hommissa. En uskaltanut vaatia vielä ensimmäisissä harkoissa oikeuksistani, mutta rohkaistuin loppuopiskeluja kohden.

Vierailija
15/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä huonoja kokemuksia ohjauksesta, kuin myös monella kanssaopiskelijalla. (lähihoitaja)

Olin samana päivänä täyttänyt 18 vuotta kun menin elämäni toiseen harjoitteluun. Ekassa harjoittelussa ei ollut ollut mitään hoidollisia toimenpiteitä. No tässä uudessa paikassa jouduin ekana päivänä tilanteeseen, jossa laitettiin tuseeraamaan ja katetroimaan. Tärisin hanskat vispaten ja sanoin, etten ole koskaan tehnyt tätä. Ohjaaja veti minut sivuun ja sanoi, ettei asiakkaan edessä saa käyttäytyä noin. Kärttyisenä sitten kerran näytti miten hommat hoidetaan.

Oli piinaava loppuun asti ja yritti saada minulle arvosanaksi jaksosta 1. Sain puhuttua sen 2 koska olin omasta mielestäni oma-alotteinen enkä myöhästynyt kertaakaan jne.. Itku tuli kun jakso oli ohi.

Vierailija
16/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut aivan mahtavia ohjaajia. Keväällä olin hoivakodissa ja työporukka siellä oli loistava. Iso kiitos kaikille työkavereille ja erityisesti omalle ohjaajalleni siellä! Mielelläni menisin sinne vaikka töihinkin joskus, sillä oli niin huippua! Huomasi että potilaillakin oli hyvä olla siellä :)

Henkilökunnan ilmapiiri näkyy suoraan potilaissakin. 

Vierailija
17/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäreiden harkoista olen kuullut paljon huonoa. Amk- hoitajien harkat tuntuvat olevan jo parempia. Ambulansseissa, kirralla ja teholla ei paljoa ole varaa huonoon ohjaukseen, siellä vissiin ohjaus aika hyvin pelaa.

Vierailija
18/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaajaksi ei päästä vaan joudutaan korvauksetta. Opiskelijat tulevat kentälle heikommilla pohjataidoilla, koska lähiopetusta vähennetty.  Resursseja opettajien ja ohjaajien yhteistyöhön on olemattomasti. Jotkut ohjaajat tekevät kutsumuksesta ja opet  kiertävät omalla ajallla joskus jopa omalla kustannuksella, kunnes mitta täynnä tai yt.   Suomi nousuun, Koulutussäästöt.  Turhautumista ja suuttumusta ei tulisi kuitenkaan purkaa opiskelijoihin.

Vierailija
19/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tähän tulee saada muutos. Täytyisi antaa jotain lisäkorvausta ohjaajalle, tietenkin. Mutta muistakaa se, että huono systeemi EI OLE opiskelijan vika! Eli opiskelijaan ei tule purkaa tuota! Harjoittelijoita on tottakai otettava, koska missäpäs muualla sitä harjoiteltaisiin, kuin itse työkentällä? Ja tämä maa tarvitsee kyllä lisää hoitajia kokoajan, mutta tottakai ne tulevat hoitajat täytyy opettaa! Kyseessä on vastuullinen työ, ei siellä voi laittaa opiskelijoita toimimaan ominpäin mututuntumalla, vaan kunnollista ohjausta tarvitaan.

No tietysti siihen PITÄISI saada muutos, mutta kun ei saa. Lisäkorvausta ollaan vaadittu ylempää johtoa myöden, ei kuulemma tipu. Ollaan pyydetty, että sitten saisi helpotusta omista vastuista tai työmääristä, jotta ehtisi ohjata opiskelijaa kunnolla, pomot sanoo, että kiva idea mutta siihen ei ole mahdollisuutta, ohjaaminen täytyy vain tehdä sen oman normityön ohella. Sitten kun kysymme, että millä ihmeen ajalle ehtii muka opastamaan opiskelijaa kun työmäärä on nytkin jo enemmän kuin mihin työaika antaa myöden, niin vastaus on, että "te olette niin konkareita, että kyllä te jotain keksitte". Eli ohjaajaksi joutuminen on kyllä kamala paikka, kukaan ei sitä itselleen halua, ja kiertävää vuoroa pelkää jo etukäteen. Emme me sitä harmitusta opiskelijaan pura, emme vain millään ehdi opastamaan tai opettamaan vaikka kuinka haluaisimme. Ja sitten on itsellä paha mieli siitä, että on huono ohjaaja.

Vierailija
20/20 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kerran päässyt ohjaajaksi nuorelle lähihoitajaopiskelijalle vanhainkodissa. Ja todella toivon, että olin paras mahdollinen ohjaaja. Pyrin vastuuttamaan kyllä, mutten koskan olettanut, että opiskelija olisi valmis työntekijä. Meillä kyllä aina on painotettu töissä, että opiskelija ei ole sielä töissä vaan oppimassa.

Kysyin aina tunteeko opiskelija olevansa valmis vaikka hoitamaan asukkaan aamutoimet itsenäisesti jos itse menen seuraavan asukkaan luo. Joskus sovittiin, että seison oven takana odottamassa silloin kun opiskelijalla oli epävarma olo.

Parhaani tein ja olisin koska vain valmis työskentelemään kyseisen opiskelijan työkaverina, tulevaa työkaveriahan siinä opastetaan.

Kuitenkin koulun puolelta olisin toivonut enemmän tukea opiskelijalle, koska aikaa ei ole paljon käytettäväksi kirjallisten töiden ohjaamiseen olisi ollut hyvä, että edes perusasiat olisi kolussa opetettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän