Minkä ikäinen yksin lääkäriin, hammaslääkäriin, sairaanhoitajalle?
Meidän tytöllä on lähiaikoina paljon käyntejä terveyskeskuksessa. On tikkienpoistoa, korvakontrollia, oikojaa, rokotusta. Tyttö itse sanoo, että voi hyvin mennä noihin kaikkiin yksin. Terveyskeskus on siis vajaan kilsan päässä ja kaikki käyntisyyt tuttuja.
Minkä ikäinen voi mielestänne mennä yksin ilman että terveyskeskuksessa sitä ihmetellään?
Kommentit (27)
Meillä on käyty mukana hammaslääkärissä alakoulun ajan. Yläkoulu hammaslääkäripaikan lähellä, joten yläkoulussa menneet itsenäisesti kesken koulupäivän/koulun jälkeen.
Meillä 13 v käy oikomishoidon kontrollikäynneillä yksin. Hammaslääkäri koulun yhteydessä. Aluksi, kun rautoja tehtiin yms. Olin mukana, jotta saan tarvittavan tiedon. Jatkossakin aion ajoittain olla mukana, jotta pysyn ajantasalla. Ja aina, jos jotain isompaa tehdään.
Kouluterkkarilla 12 v-> itsekseen. Paitsi jos jotain normaalista poikkeavaa.
15v mukana olin juuri lääkärissä, ja ihan oli tarpeellista, olisi mennyt puolet asioista ohi, unohtunut kertoa. Toki annoin lapsen itse kertoa, hoitaa asioita. Olin tukena, ja lisäapuna kertomassa täydennystä.
Jos joku kontrollikäynti, voisi ehkä käydä itsekseen, jos omasta mielestä asia ok.
Perus hammastarkastuksissa 12v eteenpäin käyneet itsekseen, paitsi jos aihetta epäillä reikiä tms.
Aina olen mukana, jos niin toivotaan.
Varsinkin jos lapsi/nuori on oikeasti kipeä, kaipaa varmasti aikuisen tukea. Jos joku tarkastus, asia eri.
Vaan kyllä viime oikomishoidossa oli lasta sattunut enemmän kun koskaan, rautoja kiristettäessä. Olk tullut huonovointiseksi. Eli, minun olisi pitänyt olla mukana. Jälkikäteen harmitti, että laitoin lapsen sinne yksin. Vaikka aina on ollut todella reipas, eikä koskaan ole tullut huonovointisuutta, vaikka isojakin juttuja tehty. Liekkö vanhemman tuen puute, syömättä jäänyt aamupala ja kipu mikä yhteisvaikutuksena sai aikaan?
13v meni ekakerran hammaslääkäriin yksin. Johonkin perusjuttuun se varmasti menis itse, kuten tikkien poisto. Mutta sen verran huithapeli on että tärkeissä asioissa meen mukaan. Riippuu lapsesta että milloin voi mennä yksin. Itse kävin hammaslääkärit jo alaluokilta yksin. Ei ollu mukana aikuista oikomisjutuissa jne.
Ette ole tosissanne! Ettäkö yläkoululaisenkin mukana pitäisi kulkea lääkärissä? Nyt vähä napanuoraa löysemmälle. Jos lapsi/nuori haluaa, niin toki sitten mukaan, mutta lähtökohtaisesti yksin jo tuollaiset teinit. En olisi kyllä missään nimessä halunnut mammaa mukaan enää yläasteella! Joku yksityisyyskin saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on paljon pois töistä kesken työpäivien lukioikäisen lapsensa hammaslääkärikäyntien (yms) takia. Hankalaa saada kokouksia aikataulutettua kun hänellä on tällaisia menoja kesken päivän. Muutenkin vähän ihmetyttää nuohoaminen melkein täysi-ikäisen lapsen mukana jossain hammaslääkärissä.
Minä olin mukana lähes täysi-ikäisen lapsen viimeisellä erikoishammaslääkärikäynnillä. Hänen purentaansa seurattiin aina kolmevuotiaasta saakka, mutta missään vaiheessa ei tehty mitään seurantaa enempää. Tuolla viimeisellä käyntikerralla kokenut erikoishammaslääkäri totesi, että jos ei tulevaisuudessa tule mitään erityisiä toiminnallisia ongelmia, niin hän ei suosittele mitään toimenpiteitä, sillä niistä saatava hyöty on niin minimaalinen siihen nähden, mitä jouduttaisiin tekemään ja tulos ei sittenkään olisi todennäköisesti pysyvä. Toimenpiteisiin olisi kuulunut mm. leukaluun katkaisu molemmin puolin. Minusta tuolla käynnillä oli hyvä vanhemman olla mukana.
Puoliso on taas kuskaillut täysi-ikäisiäkin viisaudenhampaiden leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ette ole tosissanne! Ettäkö yläkoululaisenkin mukana pitäisi kulkea lääkärissä? Nyt vähä napanuoraa löysemmälle. Jos lapsi/nuori haluaa, niin toki sitten mukaan, mutta lähtökohtaisesti yksin jo tuollaiset teinit. En olisi kyllä missään nimessä halunnut mammaa mukaan enää yläasteella! Joku yksityisyyskin saisi olla.
Ei kyllä tullut mieleen laittaa aika heikossa kunnossa ollutta lasta yksin lääkäriin, pahan flunssan jälkeen kunto meni huonommaksi. Tutkimuksissa löytyi keuhkokuume.
No kas, kun se vanhempi on ainakin 17-vuotiaalla vielä kuskina. Tietysti voisi jäädä sinne ulkopuolelle odottamaan, mutta onko siitä jotakin haittaa, jos hammaslääkärikäynnillä istuu vieressä? Yllättävän monet aikuistenkin pelkäävät hammaslääkäriä.