Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen yksin lääkäriin, hammaslääkäriin, sairaanhoitajalle?

Vierailija
02.06.2017 |

Meidän tytöllä on lähiaikoina paljon käyntejä terveyskeskuksessa. On tikkienpoistoa, korvakontrollia, oikojaa, rokotusta. Tyttö itse sanoo, että voi hyvin mennä noihin kaikkiin yksin. Terveyskeskus on siis vajaan kilsan päässä ja kaikki käyntisyyt tuttuja.

Minkä ikäinen voi mielestänne mennä yksin ilman että terveyskeskuksessa sitä ihmetellään?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisen joka muistaa ja ymmärtää lääkärin ohjeet. Ei ole niinkään kyse siitä etteikö yksin pärjäisi mutta voi tulla jotain muuta käynnillä esille josta vanhemman olisi hyvä kuulla.

Vierailija
2/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-12 vuotias. Hammaslääkärissä ja terveydenhoitajalla jo aiemminkin, jos ne on koulun yhteydessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sillä kannalla, että peruskouluiköisen lapsen mukana on vielä hyvä olla.

Meillä myös käyntejä esim. oikomishoidossa ja on vaikea kuvitella, että oma 9-osaisi kertoa kotona mitä toimenpiteitä on tehty ja mitä tehdään jatkossa.

Korvakontrollin kanssa sama. Jos kaikki on ok niin läpihuutojuttu, jos ei, niin osaako lapsi ottaa vastuulleen lääkärin ohjeistamat jatkot?

Jos lapsi/nuori menee käynneille yksin, om pystyttävä olettamaan, että hän ymmärtää mitä/miksi tehdään ja ottamaan vastuun jatkohoidosta. Hoitohenkilökunnan/lääkärin tehtävä ei ole soittaahuoltajalle perään ja tehdä työtä tuplasti sen vuoksi ettei huoltaja halua tulla käynnille mukaan.

Vierailija
4/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sillä kannalla, että peruskouluiköisen lapsen mukana on vielä hyvä olla.

Meillä myös käyntejä esim. oikomishoidossa ja on vaikea kuvitella, että oma 9-osaisi kertoa kotona mitä toimenpiteitä on tehty ja mitä tehdään jatkossa.

Korvakontrollin kanssa sama. Jos kaikki on ok niin läpihuutojuttu, jos ei, niin osaako lapsi ottaa vastuulleen lääkärin ohjeistamat jatkot?

Jos lapsi/nuori menee käynneille yksin, om pystyttävä olettamaan, että hän ymmärtää mitä/miksi tehdään ja ottamaan vastuun jatkohoidosta. Hoitohenkilökunnan/lääkärin tehtävä ei ole soittaahuoltajalle perään ja tehdä työtä tuplasti sen vuoksi ettei huoltaja halua tulla käynnille mukaan.

Mielestäni meidän tyttö on jo vuosia ymmärtänyt (ja tarvittaessa kysynyt lisää) hoitotoimenpiteet ja ohjeet sekä muistanut ne vielä kotona. Minä olen vain istunut hiljaa vieressä.

AP

Vierailija
5/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitava henkilökunta näkee kyllä tiedot koneelta ja monella paikkakunnalla on jo potilastiedot netissä, mitkä jokainen voi lukea itse kotikoneelta.

Siis jos on jotain isompaa niin tottakai menisin itsekkin mukaan. Tai jos lapsi ei koe olevansa valmis menemään yksin. Mutta tässä oli kyse vaan esim. tutusta kontrollikäynnistä. Mutta jos lapsi kokee olevansa valmis niin kyllä sitä liekaa pitää minusta silloin myös antaa. Esim. ysiluokkalainen ei mielestäni enää lähtökohtaisesti tarvitse äitiä mukaan jokaiselle hammaslääkärikäynnille. 

Vierailija
6/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni meidän tyttö on jo vuosia ymmärtänyt (ja tarvittaessa kysynyt lisää) hoitotoimenpiteet ja ohjeet sekä muistanut ne vielä kotona. Minä olen vain istunut hiljaa vieressä.

AP

Tilanne on kuitenkin eri jos lapsi on yksin. Ymmärrätkö, että vanhemman läsnäolo on jo tuki lapselle?

Olen itse hoitoalalla ja välillä säälittää ne lapset/nuoret, jotka on laitettu itse hoitamaan asioitaan. Mutta omapa on asianne.

Tuntuu että lasten asioiden hoitaminen on monelle pakollinen paha. Ja tottakai lapsi vastaa pärjäävänsä jos sitä häneltä kysyy, lapsi sanoo mitä vanhempi toivoo.

Itse olen omilleni sanonut, että olen mukana niin kauan kun toivovat. Siinä kohtaa kun itse sanovat "älä tule mukaan", en enää mene.

Kertoisitko vielä minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija
7/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaan voi jo päästää yksin lääkäriin.

Vierailija
8/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käyty läpi oikomishoidot, ja suurimmalla osalla käynneistä lapsi olisi voinut kyllä käydä ihan yksinkin. Oli vaan olosuhteiden pakosta (lue: välimatka) pakko kuskata, mutta välillä jäin istumaan suosiolla odotusaulan puolelle. Vain suunnittelukäyntien ajanvarauslapussa oli maininta "huoltaja mukaan".

Vierailija
9/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 7.luokasat lähtien velvoitettu menemään hammaslääkäriin yksin ml. oikomishoidot. Hammaslääkäri on naapurikaupunginosassa 2km päässä. Bussipysäkit koulun ja terveysaseman edessä.

Oikeastaan sitten alaluokkien ei ole tullut asiaa lääkäriin tai hoitajalle. Kouluterkalla ja lääkärillä toki käyneet yksin -myös sen 8lk tarkastuksen vaikka palstan mukaan olen pilannut lasteni tulevaisuuden kun en ole mennyt mukaan. Poikkeus:kuopus on 17v ja talvella olin hänen mukanaan lastenklinikan nuorisovastaanotolla viimeisellä keliakiakäynnillä. Seuraava käynti parin vuoden päästä omalla terveysasemalla ja sinne en aio mennä.

Vierailija
10/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi selviytyy itse oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja tietää miten toimia, ja itse on sitä mieltä että pärjää yksin.

Oman 10v ikäisen fiksusti toimivan lapsen olen lähettänyt terveyskeskusjonoon korvatulehdusta tsekkaamaan kun olen itse ollut töissä koko terveyskeskuksen aukioloajan, eikä 10v ikäisen sairastaessa saa saikkulappua äidille. 

Vanhempien kanssa liikkuessa kannattakin lasta valmentaa siten että katsotaan yhdessä, missä on opastekylttejä, mistä saa vuoronumeroita, mihin pitää mennä ja miten aikataulusta löytyy sopiva bussi/juna tms., nuo taidot valmistavat itsenäisyyteen ja omatoimisuuteen ja ovat hyödyksi jo silloinkin kun ei vielä yksin liikuta. 

Vierailija
11/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 8- luokan tarkastus on laaja tarkastus ja siellä on pakko olla vanhempien mukana. Siinähän kytätään koko perheen hyvinvointi.

Vierailija
12/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se maailma muuttuu. 

70-80-luvulla käytiin ekaluokkalaisesta saakka yksin esim. hammaslääkärissä, verikokeissa yms. Ja käveltiin yksin matkat,  3-4 km suuntaansa.

Silloin, jos tarvitsi päivystystä ja oli todella kipeä, ja äiti kuskasi, hän tuli tutkimushuoneeseen siihen saakka, kun olin noin 10-vuotias. Isä tuli ehkä 7-vuotiaaksi.

Kävin 14-vuotiaana täysin itsenäisesti poliklinikkakäynnit ja leikkaussuunnittelut.

Onneksi ajat ovat muuttuneet. Koin olevani täysin heitteillä.

Vierailija
13/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi selviytyy itse oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja tietää miten toimia, ja itse on sitä mieltä että pärjää yksin.

Oman 10v ikäisen fiksusti toimivan lapsen olen lähettänyt terveyskeskusjonoon korvatulehdusta tsekkaamaan kun olen itse ollut töissä koko terveyskeskuksen aukioloajan, eikä 10v ikäisen sairastaessa saa saikkulappua äidille. 

Vanhempien kanssa liikkuessa kannattakin lasta valmentaa siten että katsotaan yhdessä, missä on opastekylttejä, mistä saa vuoronumeroita, mihin pitää mennä ja miten aikataulusta löytyy sopiva bussi/juna tms., nuo taidot valmistavat itsenäisyyteen ja omatoimisuuteen ja ovat hyödyksi jo silloinkin kun ei vielä yksin liikuta. 

10-v yksin terveyskeskuksessa on poikkeuksellista ja herättää taatusti monia kysymyksiä työntekijöissä. Noin pienen ei pitäisi joutua ottamaan tuollaista vastuuta.

Vierailija
14/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10-v yksin terveyskeskuksessa on poikkeuksellista ja herättää taatusti monia kysymyksiä työntekijöissä. Noin pienen ei pitäisi joutua ottamaan tuollaista vastuuta.

Jos perheellä ei ole mitään salattavaa, ja kaikki asiat ovat kunnossa, niin miten paljon se kysymyksien heråäminen sitten haittaa?

Vierailija
15/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheellä ei ole mitään salattavaa, ja kaikki asiat ovat kunnossa, niin miten paljon se kysymyksien heråäminen sitten haittaa?

No ehkäpä herää juuri se kysymys että onko kaikki kunnossa.

Todella poikkeuksellista että noin pieni hoitaa itse lääkärikäyntinsä. Yleensä vanhemmat ovat mukana, oma läsnäolo koetaan tärkeäksi ja työnantaja kyllä joustaa.

Vierailija
16/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on myös noloa jos äiti tunkee mukaan jonnekin 17 veen lääkärikäynnille. Jossain vaiheessa pitää päästää irti.

Vierailija
17/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri- ja suuhygienistikäynneillä yllättävän monen 17-vuotiaan, joskus jopa 18-vuotiaankin, mukana tulee äiti hoitohuoneeseen jäpittämään. Kun ei se oma lapsi vaan millään pärjää, vai onkohan ongelma äidissä ennemmin kun ei uskalleta luopua 🤔

Vierailija
18/27 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini on paljon pois töistä kesken työpäivien lukioikäisen lapsensa hammaslääkärikäyntien (yms) takia. Hankalaa saada kokouksia aikataulutettua kun hänellä on tällaisia menoja kesken päivän. Muutenkin vähän ihmetyttää nuohoaminen melkein täysi-ikäisen lapsen mukana jossain hammaslääkärissä.

Vierailija
19/27 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista antaa joku kortti mukaan että voi näyttää henkilötunnuksensa kysyttäessä. Nykylapset eivät opettele sitä lähes koskaan jostain syystä (koulussa laitettiin opettelemaan ulkoa kun olin pieni).

Vierailija
20/27 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko tuttu vai vieras paikka, tehdäänkö tuttuja vai uusia juttuja ja kuinka lapsi /nuori itse kokee yksin menemisen. Ilman muuta jos haluaa mennä ja kyseessä ei ole mikään avosydänleikkaus niin sinne vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi