Miten karppaaminen laihduttaa nopeammin kuin vähäkalorinen dieetti?
Sanotaan että ketoosillinen karppaaminen on nopein kaikista. Onko todisteita esittää?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin laihtuisin jos hehkuttaisin herkkuni olevan smetanaa ja puolukoita. Takaan sen..... Itsekin yritin karpata mutta se kaatui siihen että hölkkääminen oli karpatessa mahdotonta. Ei jaksa kun jokainen askel on kuin täi tervassa.
Karppauksen alussa liikunnan pitää olla rauhallista siihen asti kunnes kroppa tottuu uuteen systeemiin. Äläkä ota tätä henk.kohtaisesti, monetkaan eivät malta alussa liikkua rauhallisesti.
Jos mielii pysyviä tuloksia, on syytä välttää kuureja. On se sitten karppausta tai mitä tahansa. Paras tapa on omaksua uusi _toteuttamiskelpoinen_ elämäntapa, jonka sivutuotteena sitten saa haluamansa vartalon.
Ystäväni on viimeisen 8 vuotta koettanut saada karppauksesta itselleen sopivaa pysyvää elämäntapaa ja laihtumiskeinoa. Tulos? Paino on noussut ajoittaisia jojoiluja lukuun ottamatta +40 kg.
Laihtumisen periaate on äärimmäisen yksinkertainen: vähemmän kaloreita ääntä kohti kuin keho niitä kuluttaa. Kun tätä jatketaan pitkään, laihtuu. Ihmiset reagoivat ruokaan ja muihin elämäntilanteisiin eri tavoilla. Näin ollen yksi ja sama patenttiratkaisu ei toimi kaikilla käytännössä, vaikka laihtumisen periaate onkin kaikilla sama. Olettaen siis ettei ole diagnosoituja aineenvaihdunnallisia sairauksia.
Kuureja kannattaakin välttää. Karppaus ei kuitenkaan ole mikään pikakuuri, vaan pysyvä muutos. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sen sopivan kaikille tai laihduttavan kaikkia. Niin kuin ei mikään muukaan ruokavalio.
Mitkään ihmedieetit eivät toimi pitkän päälle, olen tämän monelle todennut. Tavallista ruokaa kohtuullisin annoksin ja herkuttelut vähemmälle. Tähän vielä liikuntaa oman maun mukaan pari kertaa viikossa.
Karppaus ei ole ihmedieetti, vaan elämäntapamuutos. Jos karppaa kaksi kuukautta, ja pudottaa sillä vaikka 10 kg, ja sitten palaa syömään isoja pasta-annoksia, päivittäin pullaa ja isoja leipäkasoja jne, niin paino varmasti nousee nopeasti takaisin. Karppaamalla pudotettu paino pysyy poissa vaan, jos ei palaa takaisin hiilarimässäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään ihmedieetit eivät toimi pitkän päälle, olen tämän monelle todennut. Tavallista ruokaa kohtuullisin annoksin ja herkuttelut vähemmälle. Tähän vielä liikuntaa oman maun mukaan pari kertaa viikossa.
Ihmedieetit eivät todellakaan toimi. Tässä ketjussa keskustellaan kuitenkin karppauksesta, ei ihmedieeteistä.
Vierailija kirjoitti:
Karppaus ei ole ihmedieetti, vaan elämäntapamuutos. Jos karppaa kaksi kuukautta, ja pudottaa sillä vaikka 10 kg, ja sitten palaa syömään isoja pasta-annoksia, päivittäin pullaa ja isoja leipäkasoja jne, niin paino varmasti nousee nopeasti takaisin. Karppaamalla pudotettu paino pysyy poissa vaan, jos ei palaa takaisin hiilarimässäilyyn.
Juuri siksi esimerkiksi minulla ei ole aikomustakaan edes kokeilla karppaamista. Pidän sen verran paljon leivästä, pastasta, perunasta, riisistä, leivoksista, makeisista sun muista, ettei karppaamisesta tulisi mitään. Sen sijaan rasvaisten ruokien välttäminen on minulle helppoa.
Niin ja painoindeksini on 20,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi esimerkiksi minulla ei ole aikomustakaan edes kokeilla karppaamista. Pidän sen verran paljon leivästä, pastasta, perunasta, riisistä, leivoksista, makeisista sun muista, ettei karppaamisesta tulisi mitään. Sen sijaan rasvaisten ruokien välttäminen on minulle helppoa.
Niin ja painoindeksini on 20,5.
Karppaaminen on paras laihdutusmuoto niille, jotka ovat ylipainonsa hankkineet juurikin leivällä, pastalla, riisillä, pullalla, kakuilla jne. Eli hiilarimässäilyllä. Sinulla ei ole ylipainoa, niin sinä et selvästikään tarvitse karppaamista. Joillekin ihmisille hiilarit sopii ihan ok, sinulle näköjään sopii. Joillekin hiilarit taas ei sovi, vaan pasta-aterioista ja pullasta ja leivästä paino pompsahtaa ylös nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä mitä ruokaa sä tavallisesti syöt, mutta kyllä mä pidän omaa karppiruokavalioon sopivaa sapuskaa ihan tavallisena ruokana.
Mää olen ollut vähähiilarisella kohta 10 vuotta. Aloitin iho-ongelmien vuoksi (psori + atooppinen) ja sille tielle jäin. Tosin nyt lihonut 1,5 kg ku lipsunut välillä töissä eineksiin ja irtokarkkeihin. Paino tänään 55 kg (171cm). En ole koskaan nälkäinen. En jaksaisi laskea kaloreita ja olla nälässä.
Normiaamu: keitetty kananmuna + voita, suolaa + kahvi tai turkkilainen jugurtti (rasvaa 10 g+ siemeniä+pähkinöitä+marjoja) + kahvi
Päivällä: porkkanaa, kesäkurppaa, tomaattia. Joko kaalilaatikkoa/punajuurilaatikkoa/pihviä/lihapullia tmv + sämpylä juustolla + meetvurstilla (kaikki itse tehtyjä, sämpylä: kananmunaa, rahkaa, psylliumia, juustoraastetta, mantelijauhoa)
Illalla jos nälkä: esim. juustoa kääritty meetwurtistin päälle, pakasteeseen tehtyä omaa jäätelöä, grillimakkaraa.... Mitä vaan.
Tänään ajattelin tehdä karjalanpaistia hirvestä ja possusta. Pitkään uunissa. Ei pottu tai kaupan leipä satunnaisesti kenenkään karppausta pilaa... Ei edes se pulla, mutta itsellä ei ole tehnyt mieli 5 vuoteen pullaa. Tosin jouluna söin 3 joulutorttua ja vatsa meni ihan sekaisin.... Ei vehnäjauho ole mitenkään hyvä mulle (tosin voi johtua siitä, että kun en syö vehnää, niin elimistö tottunut siihen).
Niin ja teen itse leivonnaiset myös (mantelijauho). Jatkan tällä linjalla. Rasvaa surutta + lihaa + juustoa + jugurttia+kermaa. Pois makaroni, pasta, kaupan leivät, pottu (jos joskus lipsuu, ei maailmaa kaada).
Fatalji
No oma tarina lähinnä todisteena. 3v karppausta, -26 kg. En ole tänä aikana kertaakaan laskenut kaloreita, vaikka olenkin siinä todella haka. Yritin ennen laihduttaa kaloreita laskemalla, vasta laskemisen lopettamalla ja heivaamalla hiilarit onnistuin. Olen vakuuttunut siitä, että lihomiseen ja laihtumiseen vaikuttaa hormonaalinen tasapaino ja karppaus auttaa siinä. Kaloriteoria alkaa vaikuttaa sitä hullummalta, mitä enemmän sitä tutkii.
Karppauksen tehoa ei taideta edes haluta tieteellisesti tutkia, tosin ravitsemustutkimukset on muutenki hirveän vaikeita ja kalliita. Taloudellisia intressejä sellaiseen tutkimukseen ei kenelläkään ole. Siksi kysymäsi todisteet on lähinnä ihmisten kertomuksia.
Sen vahvistan myös, että jos olet jollain elämäntavalla lihonut, lihot takaisin kun palaat siihen, vaikka millä konstilla onnistuisit laihduttamaan. Se nyt on jo ihan järjellä pääteltävissä.
Mulla toimii perunan,riisin ja pastan välttely,hiilarit +- 100g päivässä,paino pudonnut n kilon viikossa.Keto-karppaus on mielestäni vaikeaa arjessa .