Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten minimoitte muovijätteen määrän? Taas tänään kaupassa ahisti ajatella paljonko ikuista muovijätettä ostoksista syntyy

Vierailija
01.06.2017 |

Leipää saa paperiinkin pakattuna, mutta miksi esim. lihoja ei voisi ostaa altaasta paperiin pakattuna kun kerran tiskiltäkin voi? Ja pahvipakkaukseen pakattua sorbettia sai oikein etsiä.
Mikä siinä on, että ihmiset ostavat tuota muovijätettä vaikka varmasti kaikki tietävät miten haitallista se on luonnolle.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähikaupassa oli tarjolla vain biohajoavia pusseja hevi-osastolla. Kassahenkilö ripitti minua kun olin lätkäissyt hintalapun pussiin; "ei sitä pussia nyt voi kierrättää kun toi liima ei ole biohajoavaa". Sittemmin muovipussit ovat palanneet, koska se jäkätys vain alkoi v*tuttaa.

Taloyhtiössämme kerätään myös muovijätettä ja minä saan jotain outoja kiksejä siitä kun saan viedä ison säkin muovijätettä. Ennen tuota muovinkeräyslaatikkoa meinasin tulla hulluksi ja välttelin mm. broilerin koipien ja viinirypäleiden ostoa. Inhoan niitä rasioita.

Vierailija
2/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muovipakkaus poltetaan energiajätteenä, niin se kuormittaa selvösti vähemmän ympäristöä kuin paperipakkauksen valmistaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottaa ajatellakin miten paljon muovia olen kaatopaikoille tuottanut. Meillä sekajätettä ei polteta vaan kaadetaan vaan kaatopaikalle. Ällöttävää. Oliskin tuollainen muovinkeräyspiste!

Vierailija
4/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa, ahdistavaa.

Vierailija
5/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa googleen "kestohedelmäpussi". Lämpimät suositteluni tuotteelle!

Vierailija
6/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pienen oloinen, pullokuormaa paljon keventänyt muutos oli siirtyminen palasaippuaan.

Vierailija
7/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiakoina lähinnä niin, että en osta erillistä kauppakassia juuri koskaan. - Kerään myös ostamani hedelmät omaan verkkopussiin. Syön, 97% kaiken ruoan, minkä ostan, eli yritän myös välttää ruokahävikkiä. (Muovia en syö). 

Vierailija
8/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet ostavat turhia muovipakkauksia?

Kaiken maailman kippoa ja kuppia.

Minä yritän välttää muovia.

Olin ilahtunut kun löysin kaupasta lettuja jotka olivat kartongin sisällä!

Ottakaa huomioon että teollisuus valmistaa sitä mitä te ostatte.

Vierailija
9/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien muovinkeräykseen.

Vierailija
10/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Turhaa pelleilyä.

Vierailija
11/33 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti paljon muovia ja saastetta esim Kiina tuottaa. Maapalloa ei kiinnosta sen rinnalla suomalaisen hedelmäpussukat.

Vierailija
12/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan nykyään myös ruokaöljyn vain lasipulloissa. Tulee käytettyä aika paljon oliiviöljyä.

Vierailija
13/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiajätteisiin menee. Se kyllä ärsyttää, että ihmiset heittävät kaikki mahdolliset muovit energiajätteisiin. PVC:tä ei saa sinne laittaa, tuottaa palaessaan kasvihuonekaasuja.

Vierailija
14/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa vasta sitten kun kehitysmaat hoitaa muovijätteiden oikean lajittelemisen/hävittämisen paremmin kuin minä. Ihan ensimmäiseksi voisivat lopettaa sen roskien viskomisen pitkin poikin maita ja mantuja.

Täälläpäin lähin muovijätteen keräyspiste on hornan tuutissa. Kortittomana ja autottomana köyhänä en lähde tuuttiin asti viemään roskia. Jos se ei sieltä tule lähemmäksi niin edelleen tungen muovit sekajätteeseen.

Eikä se paperin tai kartongin polttaminen ole yhtään sen ekologisempaa. Kai te mammat tiedätte kuinka paljon paperin takia pistetään puita nurin? Ekologisinta olisi ihmiskunnan joukkoitsari.

Vierailija
15/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muovipakkaus poltetaan energiajätteenä, niin se kuormittaa selvösti vähemmän ympäristöä kuin paperipakkauksen valmistaminen.

Näin mäkin olen ajatellut. Hyvää lämmönlähde poltettaessa.

Vierailija
16/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hedelmien muovipusseja uudelleen, kunnes hajoavat. Tarra vaan entisen päälle.

Muovijätettä tulee kyllä tosi paljon. Kääreistä ja pakkausmateriaaleista. Vaatteissakin sitä käytetään. Puistattavat muovivaatteet.

Vierailija
17/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottaa ajatellakin miten paljon muovia olen kaatopaikoille tuottanut. Meillä sekajätettä ei polteta vaan kaadetaan vaan kaatopaikalle. Ällöttävää. Oliskin tuollainen muovinkeräyspiste!

Käsittääkseni kaatopaikat on Suomessa kielletty ja lopetttu, eli sinne ei mene enää minkäänlaista jätettä. Tai ehkä sinä et asukaan Suomessa?

Vierailija
18/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan nykyään myös ruokaöljyn vain lasipulloissa. Tulee käytettyä aika paljon oliiviöljyä.

Tuo paksu kertakäyttöinen lasipullo on ainakin minusta pahempi jäte kuin ohut muovipullo.

Vierailija
19/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipää saa paperiinkin pakattuna, mutta miksi esim. lihoja ei voisi ostaa altaasta paperiin pakattuna kun kerran tiskiltäkin voi? Ja pahvipakkaukseen pakattua sorbettia sai oikein etsiä.

Mikä siinä on, että ihmiset ostavat tuota muovijätettä vaikka varmasti kaikki tietävät miten haitallista se on luonnolle.

Tuo mainitsemasi muovinen lihapakkaus on kierrätettävä. Elintarvikkeiden pakkausmuovit ovat kierrätettäviä eli kaikki leikkele-, juusto-, liha-, makkara- yms. pakkaukset kierrätysmuoviin. Suurin osa myös pesuaine- yms. pakkauksista on kierrätettäviä. Lukee pakkauksessa.

Vierailija
20/33 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasaipput, -shampoot ja deodorantit. Kestositeet. Kestohedelmäpussit. Kankaiset liinat, joita käytän käsipapereina, nenäliinoina yms. Jätän muovipakatut jutut kauppaan. Eli en vaan osta sitä kurkkua, vaan mieluummin sitten kesäkurpitsan. Ajaa ihan saman asian leivän päällä, ruoan lisukkeena yms. Pussiteet vaihdoin puruihin.

Kangaskassi aina mukaan joka paikkaan. Roskapussina käytän leipäpusseja, sipsipusseja, vessapaperin muovikäärettä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi