Onko TSH-koe ihan tavallinen nopea verikoe?
Neuvottiin olemaan syömättä ym., muttei tullut mieleen kysyä onko kyseessä joku sormenpäästä otettava koe, vai tulenko istumaan siellä neula käsivarressa pidempääkin? :D
Kommentit (6)
Omat kilpparikokeet kestävät n. 30 sekuntia. Neula suoneen ja muutama putkilo verta, siinä kaikki :) Jännä tuo syömättömyys, itse sain alussa ohjeen paastota joka kumottiin myöhemmin. Näyte tulee kuitenkin ottaa mahdollisimman pian heräämisestä, mielellään ennen klo 10. Tästäkin on eri labroilla omia ohjeitaan...
Yleensä kyllä ei tarvi olla syömättä. Voi syödä kevyen aamupalan ja juoda ennen labraan menoa. Kahvin jätän itse juomatta ettei arvo ehtisi laskea liikaa ennen koetta. Eli kaikki joka kiihdyttää ja virittää elimistöä toimimaan, kannattaa jättää välistä aamulla ennen näytettä ja mennä tosiaan mahdollisimman pian herättyä labraan. Esim. tunnin sisään heräämisestä on vielä aika tarkka arvo. Myöskään thyroxin lääkettä ei saa ottaa sinä aamuna ettei arvo ehdi laskea liikaa.
Mulla menee parikytä minuuttiakin toisinaan, kun suonia ei löydy. Muuten siis nopea =)
Ei pelkkä tsh yksinään koskaan riitä . Pitää ottaa myös t4v , t3 v ja varastoraudat, aina jos kilpirauhaseen viittaavia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä tsh yksinään koskaan riitä . Pitää ottaa myös t4v , t3 v ja varastoraudat, aina jos kilpirauhaseen viittaavia oireita.
Niinhän pitäs mutta esim. multa ei ole koskaan ferritiiniä tai T3:sta mitattu ja lääkitys nyt jokusen vuoden ollut. Ja nykyään ohjeistettu tosiaan ottamaan vain tuo TSH, joka esim. itselle on aivan sama, koska sen pyrin pitämään nollassa ja tärkeämpi onkin seurata T4V:tä.
Nopea suonesta otettava verinäyte (ei siis sormenpäästä)