Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö epilepsiakohtauksen saanut auttaa makuuasentoon?

Vierailija
31.05.2017 |

Ensiapuna?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkiasentoon mieluummin, siinä kun herättelet/odottelet apua.

t. epileptikko itse

Vierailija
2/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä hävettävää jos tulis tommonen kohtaus. Kaikki tuijottais ja naurais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta huomioitavaa

Vierailija
4/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on epäselvää pitääkö soittaa ambulanssi vai ei. Olen lukenut ensiapuohjeet: kohtauksen saanutta pyritään suojelemaan pään lyömiseltä katuun tms, mutta ei laiteta mitään suuhun eikä muuten rajoiteta. Kun kohtaus on ohi, hlö laitetaan kylkiasentoon ja odotetaan heräämistä. Jos kohtaus jatkuu pidempään kun 5 min ? soitetaan ambulanssi.

Onko näin?

Kuitenkin tässäkin ketjussa epileptikko kirjoitti avun odottamisesta. Olen kerran sattunut paikalle, kun kaupassa asiakas sai kohtauksen. Henkilökunta toimi kuin edellä, mutta soitti heti ambulanssin. Kohtaus kesti ehkä 2 min ja ambulanssi-ihmisten tullessa potilas nukkui kylkiasennossa.

Vierailija
5/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on epäselvää pitääkö soittaa ambulanssi vai ei. Olen lukenut ensiapuohjeet: kohtauksen saanutta pyritään suojelemaan pään lyömiseltä katuun tms, mutta ei laiteta mitään suuhun eikä muuten rajoiteta. Kun kohtaus on ohi, hlö laitetaan kylkiasentoon ja odotetaan heräämistä. Jos kohtaus jatkuu pidempään kun 5 min ? soitetaan ambulanssi.

Onko näin?

Kuitenkin tässäkin ketjussa epileptikko kirjoitti avun odottamisesta. Olen kerran sattunut paikalle, kun kaupassa asiakas sai kohtauksen. Henkilökunta toimi kuin edellä, mutta soitti heti ambulanssin. Kohtaus kesti ehkä 2 min ja ambulanssi-ihmisten tullessa potilas nukkui kylkiasennossa.

Jos on tiedossa että henkilö on epileptikko, ei oo kiire avun kutsumisen kanssa. Vasta sitten soitellaan lanssia, jos kohtaus pitkittyy tai on muuta hätää, esim. jos kohtauksen saanut loukkaa itseään. Tuntemattomalle ihmiselle apu kannattaa soittaa heti, varsinkin jos sillä ei oo mitään epilepsiaranneketta. Et voi tietää, onko kohtaus kyseiselle henkilölle ensimmäinen laatuaan, jolloin syy pitää aina tutkia.

Vierailija
6/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?

En ehkä ole paras mahdollinen asiantuntija, vaikka hoitoalalla olenkin, mutta..

Ehkä siitä ei tiedetty, että onko hänellä epilepsia? Jos ei ole esim ranneketta kädessä, niin silloin pitäisi kyllä aina soittaa ambulanssia. Tai jos on kohtauksen jälkeenkin tosi heikossa kunnossa, ei tyyliin pysty puhumaan kunnolla, niin kai sitä apua on syytä joka tapauksessa soittaa, vaikka kohtaus ei kestäisikään 4-5min pidempään.

Vierailija
7/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epileptikoilla jotain lääkkeitä mukana epilepsiaa varten? Siis tarvittaessa annosteltavia?

Vierailija
8/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki epilepsiakohtaukset eivät suinkaan ole tajuttomuus-kouristuskohtauksia!

Vierailija
9/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetäänkö lääkkeet lihakseen, vai laitetaan pyllyyn?

Vierailija
10/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki epilepsiakohtaukset eivät suinkaan ole tajuttomuus-kouristuskohtauksia!

Minkälaisia sitten?

Vierailija
11/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään vaan jatkaa juomista. Viallisia ihmisiä, sekä eläimiä tule ja menee.

Vierailija
12/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan ammeeseen, 40 asteista vettä, vähän pesupulveria ja kirjavat sekaan.

Vierailija
13/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat kannattaa nostaa ylös.

Vierailija
14/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistetäänkö lääkkeet lihakseen, vai laitetaan pyllyyn?

Suurimalla osalla epilepsiaa sairastavista ei ole ensiapulääkettä käytössä, yleisin ensiapulääke laitetaan peräsuoleen. 

Vierailija
15/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käytettiin suukapulaa, ei enää?

Vierailija
16/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko epileptikoilla jotain lääkkeitä mukana epilepsiaa varten? Siis tarvittaessa annosteltavia?

Minulla ei ole mutten tiedä onko muilla. Syön lääkkeitä jotka kontrolloivat hermosignaalien välittymistä (tai jotain sinne päin) mutta varsinaisen kohtauksen aikana niitä ei oteta. Yhtäkään kohtausta en ole tosin saanut lääkityksen aikana.

Epilepsiaa on niin monenlaista että se on tavallaan yleisnimitys isolle joukolle erilaisia neurologisia kohtauksia. Ehkä joillakin on lääkkeitä joita otetaan jos epäilee että kohtaus on tulossa tai heti kohtauksen jälkeen. Varsinaisen kohtauksen aikana ei kyllä voi ottaa mitään lääkkeitä.

Vierailija
17/17 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään epäilyttää, niin se lanssi on parempi soittaa!

Mä sain viimeksi vajaa 2v sitten kohtauksen, joka muodostui kolmesta peräkkäisestä kouristus ja tajuttomuus kohtauksesta. Lanssi tuli ja tarkisti paikan päällä, mutta omalla kyydillä menin sairaalaan.

Muutenkin joka kerta paria lukuunottamatta on tullut lanssi, mutta sillonkin kun lanssi ei tullut menin suoraan sairaalaan tutkittavaksi. Aina kun olen kouristanut on tullut lanssi.

Tosin tää mun diagnoosi on hyvin epäselvä, suomen parhaat epilepsiaan erikoistuneet lääkäritkään ei löytänyt käyristä poikkeamia, mutta oireet muuten viittaa epilepsiaan ja siihen söin lapsena lääkkeitäkin.

Siksi oltu niin tarkkoja ja tutkittu ja aina kun on tullut kohtaus (pisin väli 5v) niin olen "joutunut" neurologille ja tutkimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan