Elatusmaksut, kohtuutonta vai ei?
Kysyn mielipiteitä, koska en tiedä lähdenkö hakemaan elatusmaksuihin korotusta käräjäoikeudesta vai tyydynkö nykyiseen, myös kokemukset olisivat tervetulleita.
Tilanne; meillä on ex kanssa lapsi, ex näkee lastaan harvakseltaan. Minulla on uuden puolison kanssa kaksi lasta ja asun avioliitossa. Exllä on myös kaksi lasta toisesta suhteesta, mutta asuu nykyään yksin.
Ex:n tulot viimeksi vahvistetussa verotuksessa olivat n 6500€ netto/kk
Minun tulot 1800€ netto/kk
Ex maksaa kahdesta muusta lapsestaan yhteensä 800€/kk elatusmaksuja
Meidän lapsesta hän maksaa 250€/kk
Lapsen elatuksen tarve(lastenvalvojan laskema) on 554,60€/kk. (Lapsella krooninen sairaus, joka nostaa lääkkeineen kuluja) Lisäksi pöivähoitomaksu on maksimi, mieheni ja minun tulot ovat yhteenlaskettuna sen suuruiset.
Pyysin korotusta lastenvalvojan kautta, ex:n vastaus; nykyinen miehesi saa elättää lapsen, en halua osallistua. Ei kommentoinut/ottanut muuten kantaa.
Lähdenkö käräjäoikeuteen vai annanko olla? Rahallisesti tulemme toimeen hyvin, mieheni palkka on hyvä, mutta ei hänen kuuluisi elättää minun lastani, jolla on elatuskykyinen isä. Minun ja ex välit ovat jo valmiiksi erittäin tulehtuneet, eron ositus vei ne, joten välejä ei hirveästi voi ajatella, kun ei niitä ole. :'(
Kommentit (20)
Korkeintaan satasen voisit näillä tiedoilla saada lisää käräjöimällä.
555e- 95e = 460e lapsen elatuksen tarve lapsilisän jälkeen.
460/x = (6500+1800)/6500
=> x = 360e
Tuo summa todennäköisesti tulisi laskukaavalla. Tässä ei ole huomioitu noita muita lapsia ollenkaan.
Häntäveroa kun maksaa monesta eipä käy kateeksi...
Vierailija kirjoitti:
Saat ilmaisen oikeus avun.
Vain vähätuloiset saavat. Aloittaja ei todennäköisesti saa jos kerran maksaa esim. maksimipäivähoitomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä käräjöimään. Exäsi tulot ovat sen verran että hän voi palkata juristin ja sillon sinun on tehtävä sama. Lopputulos on ehkä satasen korotus elareihin mutta että molemmat maksavat kulunsa itse. Saat sitten lakimieheltäsi kolmen-näljän tonnin laskun.
Voit käräjöinnin sijaan lohduttautua sillä että aikanaan lapsesi kasvaa ja tulee ymmärtämään ettei isällä ollut haluja elatukseen vaikka varaa olisi ollut.
Nimim. been there, done that.
Nyt kysymys on lapsen edusta ja oikeudesta. Ja kuka muu valvoisi lapsen etua kuin ap.
Ei kait ole lapsen syy tai vika vanhempiensa eroon ja lain mukaan lapsen molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia, maksukykynsä mukaan.
Vastuutonta ajattelua, vanhemman niin halutessa, voi pakoilla vastuuta ja antaa lapsen tyytyä alhaisempaan elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä käräjöimään. Exäsi tulot ovat sen verran että hän voi palkata juristin ja sillon sinun on tehtävä sama. Lopputulos on ehkä satasen korotus elareihin mutta että molemmat maksavat kulunsa itse. Saat sitten lakimieheltäsi kolmen-näljän tonnin laskun.
Voit käräjöinnin sijaan lohduttautua sillä että aikanaan lapsesi kasvaa ja tulee ymmärtämään ettei isällä ollut haluja elatukseen vaikka varaa olisi ollut.
Nyt kysymys on lapsen edusta ja oikeudesta. Ja kuka muu valvoisi lapsen etua kuin ap.
Ei kait ole lapsen syy tai vika vanhempiensa eroon ja lain mukaan lapsen molemmat vanhemmat ovat elatusvelvollisia, maksukykynsä mukaan.
Vastuutonta ajattelua, vanhemman niin halutessa, voi pakoilla vastuuta ja antaa lapsen tyytyä alhaisempaan elintasoon.
Elämä on epäoikeudenmukaista. Periaatteet ovat periaatteita mutta todellisuus voi olla toista.
Riitely käräjillä on aina ikävää normaali-ihmiselle ja siitä saatava taloudellinen hyöty kyseenalainen kuluihin nähden elleivät riidan kohteet ole suuria summia. Se että saa satasen kuussa elareita enemmän ja maksaa neljä tonnia lakimiehelle tarkoittaa että kuluu vuosia ennen kun hyöty alkaa realisoitua. Siinä ajassa ehtii jo tapahtua monenlaista, exä voi esim. menettää työnpaikkansa ja silloin elarit putoavat joka tapauksessa.
Minä lähdin hakemaan oikeutta käräjiltä, sain sitä mutta taloudellisesti se ei ollut kannattavaa. Olisi pitänyt olla varaton ja työtön. Kotivakuutuskaan ei korvannut oikeuskuluja kun olin kantajana.
Tuosta lastenvalvojan laskemasta elatuksen tarpeesta on jo vähennetty lapsilisä, eli 554,60€ on se mikä pitäisi jakaa meidän vanhempien kesken, elatuskyvyn mukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuosta lastenvalvojan laskemasta elatuksen tarpeesta on jo vähennetty lapsilisä, eli 554,60€ on se mikä pitäisi jakaa meidän vanhempien kesken, elatuskyvyn mukaan.
Ap
n. 435e, tosiaan siis tässä ei ole tehty vähennyksiä nettotuloista koska tietoa ei ole tarpeeksi tähän.
Jos lapsella krooninen sairaus, saatko hoitotukea KELAlta?
Emme saa kelalta hoitotukea, hakemus hylättiin, valitus on vireillä, sen saaminen on epätodennäköistä. Suurin nostava tekijä elatuksen tarpeessa on tuo korkea päivähoitomaksu.
Mutta palkkasin asianajan, hakemus käräjäoikeuteen tehdään, samalla haetaan myös indeksikorotukset menneiltä vuosilta. Saa nähdä miten käy. Jos korotus myönnetään, ei minulle tule kuluja, jos ei myönnetä, köhdyn n. 6000-8000€, mutta asia tulee selvitettyä.
Ap
Millä perusteella maksaa kahdesta muusta lapsestaan 400 e/kk ja sinun vain 250 e/kk? Onhan toi perusteetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat ilmaisen oikeus avun.
Vain vähätuloiset saavat. Aloittaja ei todennäköisesti saa jos kerran maksaa esim. maksimipäivähoitomaksuja.
Ap-ruikuttaja saa ilmaisen oikeusavun kun käräjöi alaikäisen lapsen nimissä-
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella maksaa kahdesta muusta lapsestaan 400 e/kk ja sinun vain 250 e/kk? Onhan toi perusteetonta.
Kahden muun lapsen lähihuoltajan elatuskyky voi olla vielä "huonompi" kuin Ap:n. Kaksi muuta lasta voi olla jo teini-ikäisiä. Kun Ap;lla on nyt samalla jääkaapilla uusikin hyvätuloinen mies, olisi tyytyväinen 250 maksuun. Ja tukisi lapsen suhdetta isään, siis muutakin kuin rahan ruikutusta.
Kahden muun lapsen äiti vei asian käräjäoikeuteen, jo sopimuksen teko vaiheessa, kun mies ei olisi suostunut maksamaan kuin 250€/lapsi, siellä määrättiin tuo 400€/lapsi. Nämä kaksi muuta lasta ovat perusterveitä, äiti asuu yksin, on työtön, joten hoitomaksutkin on alhaiset.
Ja mitä kondomin käyttöön tulee; lapsi oli aikoinaan toivottu, sai alkunsa lapsettomuushoitojen tuloksena, molemmat halusivat lasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehet, käyttäkää kondomia.
Taisi olla nämä kaikki lapset ihan oikeista suhteista, eikä mitään jatkojen tulosta, eli yhteistuumin ollaan perhettä hankittu ja rakennettu? Elatusmaksu on lasta varten, ja siitä on täysi oikeus vanhemman taistella, tärkeimpänsä puolesta. Isä/äitipuolen tehtäväksi tätä ei delegoida, kun tulotkin vielä tuota luokkaa! Ja tiedä häntä, mitä tuo uusi nainen saattaakaan ansaita? Vastaan: Naiset: Älkää tehkö lapsia tuollaisille kuspäille!
Mun tietämä mies jätti vaimon ja lapset, jätti myös työnsä ja alkoi päätoimisesti ryyppäämään. Elareista on taisteltu vuosia, Kela maksaa. Soittelee ja terrorisoi, ja on myös kaiken kukkuraksi ryypännyt äitinsä ok-talon puolikkaan, jossa olisi ollut lesken oikeus asua loppuikä. (Äidin vika tietty, mutta jotkut ne näitä "poikiaan" ikuisesti vaan jaksaa hautaan asti rakastaa ).
Äiti muutti vuokralle, ja nyt menee tämäkin kämppä alta.
Jos jostain syystä lapseni olisin isälleen joutunut jättämään, olisivat olleet mielessä yötä päivää ja varmasti huolehtisin hyvinvoinnistaan niin hyvin, kuin mahdollista. Mihin se rakkaus omaa lasta kohtaan oikein häviää?
Ja vielä lapsien ikää; meidän (ex+mimä) lapsi on 5vuotta, minun kaksi muuta lasta ovat 10kk ja 2vuotta.
Ex kaksi muuta lasta ovat 4,5vuotta. (Tuossa voinee miettiä syynkin meidän eroon)
Ap
567 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden muun lapsen lähihuoltajan elatuskyky voi olla vielä "huonompi" kuin Ap:n. Kaksi muuta lasta voi olla jo teini-ikäisiä. Kun Ap;lla on nyt samalla jääkaapilla uusikin hyvätuloinen mies, olisi tyytyväinen 250 maksuun. Ja tukisi lapsen suhdetta isään, siis muutakin kuin rahan ruikutusta.
Tätä olen juuri miettinyt, onko se rahan ruikutusta, kun vaadin korotusta? Mies tienaa hyvin, hänellä on vara maksaa se mitä laskelmat kertovat, mutta toisaalta on pärjätty tähänkin asti hyvin tuolla 250€.... Minä vain olen maksanut enemmän.
Ap