Voiko esim superiin tai tehyyn liittyä pelkkään työttömyyskassaan?
Kommentit (8)
Yleensä ammattiyhdistykset eivät mielellään ota pelkästään kassan jäseniksi. Jos kuuluu vain kassaan, niin muut liiton edut eivät koske niitä jotka ovat vain kassan jäseniä. Kannattaa kysyä suoraan liitosta ottavatko vain työttämyyskassaan.
Miksi et liity johonkin riippumattomaan työttömyyskassaan?
Voi, mutta miksi tekisit itsellesi epäedullisen valinnan? Työttömyyskassasta et saa apua mahdollisiin työpaikan ongelmiin, vastauksia tes-kysymyksiisi, luottamusmies ei edusta sinua eikä työttömyyskassa neuvottele tessistä.
Etkä myöskään saa hyviä jäsenetuja, joita ainakin Tehy tarjoaa.
Sellaisesta olen kuullut kuin YTK - Yleinen työttömyyskassa. Googleta.
Liitto ja työttömyyskassa on ihan lain puolesta erotettuja organisaatioita. Eli voit liittyä tehyn tai superin tuöttömyyskassaan myös erikseen. Se on ihan yksi lysti mitä mieltä joku yksittäinen henkilö liitossa on, kassa tietenkin päättää itsenäisesti ottaako jäsenen, mutta käytännössä ottavat.
Toinen asia on sitten että järkevää on liittyä liittoon kun ottaa kokonaisedut huomioon. Varsinkin pienpalkka-alalla. Valitse se liitto joka neuvottelee juuri sinun alasi työehtosopimukset. Ne on tärkeintä mitä liitot tekee vaikka säätävät paljossa muussakin.
Mä en itse ole mikään ay-fani, mutta periaatteessa vastustan tuota YTK:ta jota näisä ketjuissa mainostetaan. Työnantaja puolen perustama ja ihan sillä tarkoituksella etteivät duunarit liittyisi liittoon. Työnantajien tavoite on että mahdollisimman moni jättäisi liittymättä ammattiliittoon, kun saadaan alan järjestäytymisaste mahdollisimman matalaksi niin pääsevät pois yleissitovuudesta.
Toisaalta niinkauan kun on yleissitovuus myös vapaamatkustajat saavat edut eli palkankorotukset. Osa optimoi näin, eikä halua maksaa jäsenmaksuja.
Ei se AY- puolikaan ongelmaton ole, mutta se onkin jo toinen tarina.
Katsokaa hieman mitä niillä liiton maksuilla on rahoitettu.. Ay-liikkeen palatseja, hirmuisia palkkoja, vaalirahoitusta, hyvävelikähmintää... ei kiitos, kassa riittää.
Ainakin Tehyn "hyvät jäsenedut" tulevat todella kalliiksi. Mua harmittaa, että liitto/liitot ovat nykyään näin hampaattomia, ei niillä ole enää mitään sanomista neuvotteluissa. Ikävä totuus on se, että parhaimman palkankorotuksen saa, eroamalla liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa hieman mitä niillä liiton maksuilla on rahoitettu.. Ay-liikkeen palatseja, hirmuisia palkkoja, vaalirahoitusta, hyvävelikähmintää... ei kiitos, kassa riittää.
Jep. EK ja kokoomus ajaa just sun etuja.
Tehyyn ainakin voi, uskoisin että Superiinkin.