Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joustamattomat työntekijää hakevat työnantajat

Vierailija
29.05.2017 |

Valmistuin vuosi sitten alalle, jossa tulee olla joustava (tosin missäpä ei nykyään pitäisi olla joustava). Olen koko vuoden hakenut oman alani töitä, mutta olen päässyt vasta yhteen haastatteluun, enkä saanut paikkaa. Kilpailu alalla on kovaa, ja teenkin tällä hetkellä toisen alan töitä alle 30 h/vko, mutta oikein kukaan ei näytä arvostavan työpanostani, etenkään työnantaja. Ensi viikolla minulla kuitenkin onneksi on toinen haastattelu. Yhtä työpaikkaa voi parhaimmillaan hakea monta sataa henkilöä, tai näin ainakin sähköpostiviesteissä on ilmoitettu ("hakemuksia tuli tällä kertaa 348 kappaletta, eikä valintamme valitettavasti kohdistunut sinuun").

Sitten asiaan; olisin päässyt vuoden aikana kolmeen muuhun haastatteluun, mutta keskustelu sähköpostin välityksellä on mennyt näin:

Työnantaja: "Kiitos hakemuksestasi! Sopisiko haastattelu huomenna xx.x. tai yy.y. klo zz.z.?"
Minä: "Valitettavasti en pääse tulemaan kumpanakaan ajankohtana*, mutta viikonloppuna minulle sopii mihin aikaan tahansa tai maantaina aa.a. klo 16 jälkeen tai keskiviikkona ee.e. ennen klo 13."

*minulla on ollut töitä ja vapaat pitäisi kysyä mielellään 2 vkoa etukäteen, ensimmäiselle mainitsin töistä, toiselle en kertonut syytä, miksen pääse tulemaan

Sitten minulle ei enää vastata. Voisin toki soittaa perään, mutta sähköposteilla olen ennenkin saanut hoidettua haastatteluajat. Ensi viikolla oleva haastattelukin sovittiin niin, että työnantaja ehdotti kolmea eri päivää, itse sain valita päivän ja ehdottaa aikaa, ja niin pääsimme molempia tyydyttävään ajankohtaan.

Toinen harmittava asia on se, että 3/4 näistä työnantajista on pyytänyt avointa hakemusta, mutta yksi kyseli vielä tarkempia asioita, mm. mitkä työajat käyvät, mitä kaikkea työtehtäviä olen tehnyt alalla ja mitkä työvälineet ovat tuttuja. Vastasin niihin tarkkaan ja käytin aikaa, mutta kun en parin päivän varoitusajalla pääsekään haastatteluun, niin minulle ei enää vastata. Ok, jos hakijoita on 100, niin haastatteluun valitaan ne, jotka esim. työttöminä pääsevät paikalle vaikka heti.

No, varmaan ihan hyvä etten ole "päässyt" tuollaisiin lafkoihin töihin. Vastaisivat edes jotain, niin tietäisin viestin menneen perille tai että nykyinen työpaikkani on este uuden saamiselle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap esim vanhusten kotihoidossa työssä? Itse soittaisin noihin työpaikkoihin ja selittäisin tilanteen. Ei voi olla työnantajalle paha asia että työnhakija on työhönsä sitoutunut.

Vierailija
22/31 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Ap esim vanhusten kotihoidossa työssä? Itse soittaisin noihin työpaikkoihin ja selittäisin tilanteen. Ei voi olla työnantajalle paha asia että työnhakija on työhönsä sitoutunut.

Teen tuon tyyppistä työtä, kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap. Keikkatöissä ei sitäpaitsi saa vaihtaa vuoroa eikä vapaata niistä vuoroista jotka on hyväksynyt välttämättä ollenkaan. Siinähän jää silloin mahdollisuudeksi teeskennelty sairausloma yksityiseltä lääkäriltä jolle voi valita ajan mahdolliseen ajankohtaan.

Vierailija
24/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan oikein. Älä koskaan valehtele nykyiselle työnantajallesi poissaolon syystä. Totuutta ei tarvitse kertoa, mutta ei saikkua haeta siksi, että voi hakea toista työpaikkaa. Kyllä sulla vielä tärppää, kun kerran fiksusti aina ilmoitat, koska haastattelu kävisi. Ne työnantajat (tai rekryfirmojen edustajat), jotka eivät enää vastaa, ovat hetkellisesti pulassa eivätkä edes hae pitkällä tähtäimellä hyvää työntekijää.

Vierailija
25/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata paljon rueta konstailemaan noissa haastattelupäivissä. Työnantaja saa heti sellaisen kuvan sinusta, että et ole valmis toimimaan työnantajan ehdoilla. Tämä tarkoittaa usein sitä, että kiinnostus sinua kohtaan loppuu.

Ota seuraavalla kerralla vaikka sairaslomaa nykyisestä työpaikasta, että pääset haastatteluun ilmoitettuna ajankohtana. Ei kukaan ole niin tärkeässä asemassa töissä, että pitäisi joka päivä olla juuri sovittuna työaikana paikalla. Ei se yksi poissaolo haittaa työnanatajaa jos olet muuten tunnollinen työntekijä ja hoitanut hommasi kunnialla. Uuden hyvän työntekijän etsimiseen menee enemmän resursseja kuin vanhan hyvän työntekijän yhteen sairaslomapäivään.

Eli valehteleva ja itsekäs palkataan mieluummin kuin työnantajalleen lojaali. Ei ihme kun sitten nuristaan kun työntekijöillä ei ole työmoraalia.

Vierailija
26/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maininnut hakemuksissa että olet töissä ja miksi kuitenkin haet töitä?

Ymmärtääkseni työssä olevat ovat aina vähän vahvemmilla haussa, kuin työttömät. Työssä olevan joku on jo valinnut töihin ja pitää töissä, joten ei oletettavasti ole ihan toivoton tapaus.

Väärän alan töihin meno voi tietysti olla miinustakin. Jos vaikka lääkäri toimii kioskin myyjänä, niin herää epäilys että miksi.

Vierailija
27/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata paljon rueta konstailemaan noissa haastattelupäivissä. Työnantaja saa heti sellaisen kuvan sinusta, että et ole valmis toimimaan työnantajan ehdoilla. Tämä tarkoittaa usein sitä, että kiinnostus sinua kohtaan loppuu.

Ota seuraavalla kerralla vaikka sairaslomaa nykyisestä työpaikasta, että pääset haastatteluun ilmoitettuna ajankohtana. Ei kukaan ole niin tärkeässä asemassa töissä, että pitäisi joka päivä olla juuri sovittuna työaikana paikalla. Ei se yksi poissaolo haittaa työnanatajaa jos olet muuten tunnollinen työntekijä ja hoitanut hommasi kunnialla. Uuden hyvän työntekijän etsimiseen menee enemmän resursseja kuin vanhan hyvän työntekijän yhteen sairaslomapäivään.

Jos petturin ottaa, niin petturin saa.

En todellakaan katsoisi hyvällä jos työntekijä kusettaa nykyistä työnantajaa.

Vierailija
28/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valehteleva ja itsekäs palkataan mieluummin kuin työnantajalleen lojaali. Ei ihme kun sitten nuristaan kun työntekijöillä ei ole työmoraalia.

Itse ihmettelen myös, mutta voi tosiaan olla että osa pitää näitä tilanteita kilpailuna. Eli pidetään jonkinlaisena voittona jos saadaan työntekijä pettämään nykyistä työnantajaansa. Vähän sama kuin parisuhdemarkkinoilla, sitten ihmetellään kun se pettäjä pettää myös uudessa suhteessa.

Vierailija
29/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastatteluun mennään silloin kun se on, näin se vaan menee. Se ei ole asia, josta neuvotellaan tasapuolisesti työnantajan kanssa.

Mutta voi siitä havaita paskan työnantajankin: eräs pomo laittoi tekstarin ei edes vaivautunut soittamaan), että haastateluaika ei käykään. Olin jo varautunut menemään silloin, mitään selityksen poikastakaan en saanut, miksi sitä siirrettiin. Menin sitten uutena ajankohtana ja sain paikan, mutta tuo yksipuolinen siirto loi työnantajasta huonon kuvan. Hänkinkö kuvittelee, että minulla on mahdollisuus järjestellä ja siirrellä heille haastatteluun tulemiseen useinkin aikoja? Siis hän ei pahoitellut edes viestissään siirtoa mitenkään. Toiminta oli enne sen työpaikan vioista, enkä viihtynyt siellä kuin vuoden.

Eli sama koskee myös työnantajaa, kannattaa pitää tuossa vaiheessa sovitusta kiinni, tai jos sen joutuu siirtämään, niin vähintäänkin pitää pahoitella, eikä senkään mainitseminen jollain tasolla, että mikä siirsi tämän mielestäni tärkeän tapaamisen, olisi huonoksi maineelle!

Vierailija
30/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele asiaa työnantajan kannalta. Haastattelijoita saattaa olla useampi ja heillä kalenterit muutenkin täynnä. Ovat ehkä keskenään juuri löytäneet muutaman yhteisen haastatteluajan. Viikonloput todennäköisesti/ mahdollisesti vapaata, ei silloin työasioita hoideta. Haastattelut pyritään yleensä pitämään mahdollisimman lähekkäin, jotta kaikista haastateltavista jää tasaveroinen muistijälki. Uusi työntekijäkin ehkä haluttaisiin palkata mahdollisimman pian. Hakemuksia on tullut satoja, on mistä valita. Työ vaatii joustavuutta, sinä et edes hakuvaiheessa sitä ole. Mitä itse tekisit?

Olet keikkatyössä, jossa et tunne työkavereitasi etkä näin ollen vaihtaa työvuoroja. Vapaata saat kahden viikon varoitusajalla tai voit ehdottaa haastattelijalle toista ajakohtaa, joka heittää ehkä päivällä. Mitä tekisit? Menisit lääkärille esittämään sairasta?

Palkaton vapaa.

Vierailija
31/31 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan näkee aika hyvin työnantajan asenteen. Haluaako se että työntekijöillä on hyvä työpaikka, vai haluaako toimia sanelupolitiikalla. Kannattaako edes pyrkiä haastatteluun, jos jo sen järjestäminen on työnantajalle hankalaa? Mitäpä luulet miten suhtautuu perhevapaisiin tai sairauspoissaoloihin, puhumattakaan muista vapaista joita työntekijä haluaisi vaikka matkusttelun tai harrastusten vuoksi?