Vierailija

Minulle selvisi muutama päivä sitten, että mieheni on pimittänyt minulta talousasioita jo pitkään. Hänelle on näemmä tullut maksuhäiriömerkintä, laskuja on ollut/on rästissä ym. Mieheni ei tiedä, että olen asioista perillä. Tekisi mieli ottaa tämä puheeksi, mutta en ole varma miten. Hävettää, ahdistaa, surettaa..

Olen luottanut häneen aina. Ensimmäistä kertaa suhteemme aikana tuntuu siltä, että en ole tuntenut häntä ollenkaan. Mitä minun pitäisi tehdä? Ero ei ole ainakaan vielä vaihtoehto koska meillä on pienet lapset (2v & 4kk)

Olen niin typerä. Miten en ole voinut huomata mitään tällaista jo aiemmin?

En kaipaa syyttelyä, en haukkuja. Kaipaan neuvoa tämän tilanteen hoitamiseen ja siihen, että kuinka uskallan ottaa tämän puheeksi ja miten.

• ylös 3
  • alas 1

Kommentit (12)

Vierailija

Kerto rehellisesti, että olet tietoinen asiadta ja haluat saada yhteiset talousasiat kuntoon mahdollisimman pian. Ehdota velkaneuvojaa tai takuusäätiötä. Pankkilainakin on parempi vaihtoehto kuin kiskurikorkojen maksaminen pikavippifirmoille. Käykö miehesi töissä? Onko velat jo ulosotossa? Luottamuksen säilyminen sihteessa tärkeää tulevaisuuden kannalta. Pystyttekö myymään jotain velkojen lyhentämiseksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerto rehellisesti, että olet tietoinen asiadta ja haluat saada yhteiset talousasiat kuntoon mahdollisimman pian. Ehdota velkaneuvojaa tai takuusäätiötä. Pankkilainakin on parempi vaihtoehto kuin kiskurikorkojen maksaminen pikavippifirmoille. Käykö miehesi töissä? Onko velat jo ulosotossa? Luottamuksen säilyminen sihteessa tärkeää tulevaisuuden kannalta. Pystyttekö myymään jotain velkojen lyhentämiseksi?

Mies käy töissä, tienaa peruspalkan n. 2000 €/kk. Velat eivät tietääkseni päätyneet vielä ulosottoon saakka, mutta tuskin on kaukana päätyä. Nyt olisi siis tärkeää hoitaa tämä asia. Pelkään mieheni reaktiota kun otan asian puheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Oma veikkaukseni on, että hän itse häpeää tilannettaan niin paljon ettei ole uskaltanut siitä kertoa sanallakaan. Parasta olisi varmaan vaan ihan suoraan ottaa asia puheeksi, mennä siis ihan kiertelemättä asian ytimeen ja mahdollisimman "neutraalisti" ettei hän koe joutuneensa syytetyn penkille ja siten siirry välittömästi puolustuskannalle, jolloin tilanteen selvittäminen mutkistuisi huomattavasti ja voisi mennä aika kipeäksi. Koeta jotenkin tuoda esiin että nimenomaan et ole häntä vastaan vaan että voitte selvittää ongelmat yhdessä.

Se toki riippuu sitten ihan miehestä miten hän tuohon asian esille ottamiseen suhtautuu, hän voi joko kieltää kaiken, avautua tilanteestaan tai sitten suuttua esim. siitä että olet "vakoillut" hänen tietojaan tms. Tässä pitäisi oikeastaan olla kokemusta siitä miten hän ylipäätään suhtautuu noloihin tai painostaviin tai muuten vaikeisiin tilanteisiin.

Vierailija

Ensin tarkastat omat tietosi, onko nimiisi otettu pikavippiä tms. Sitten kätket pankkisi tunnuslukulistan paikkaan mistä ukko ei sitä saa. Sen jälkeen voi pohtia onko kyseessä häpeä epäonnistumisesta vai jokin muu.

Vierailija

Korjaus, hanki uusi tunnuslukulista jos vanha on ollut paperinen liuska jossain mistä se on voitu kopioida / ottaa kuva tms ja sitten kätke se uusi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ensin tarkastat omat tietosi, onko nimiisi otettu pikavippiä tms. Sitten kätket pankkisi tunnuslukulistan paikkaan mistä ukko ei sitä saa. Sen jälkeen voi pohtia onko kyseessä häpeä epäonnistumisesta vai jokin muu.

Ei ole ottanut nimissäni eikä minulta ole lähtenyt siirtoja muualle. Onneksi. Kiitos neuvosta, kannattaa varmaan tehdä noin, että ei vahingossakaan ota minulta rahaa omiin ongelmiinsa.

Mies suhtautuu raha-asioihinsa yleensäkin varautuneesti eikä niistä paljoa puhu (syy sille selvisi....). Hän ei kestä epäonnistumisia ja jos joskus olen jostain häntä epäillyt, niin suuttuu helposti.

Kaarina80

Ihan kohtuullinen pyyntö sinulta olisi, että mies alkaa luovuttaa palkkansa sulle, siis oman tilinsä tunnukset. Sinä maksat siitä hänen laskujaan, mutta pidät huolta että ruokaa ja vuokraan/asuntolainaan menee kans. Yritä myydä ajatus hänelle sillä, että hän saisi ikään kuin lomaa murehtimisesta.

Kannattaa kertoa tilanteesta tässä vaiheessa omalle äidille, siskolle tai muulle sukulaiselle. Ystäväkin käy, mutta voi olla, että jossain vaiheessa sinun pitää sitten kuitenkin erota miehestä, ettei vedä sinua ja lapsia mukanaan alas. Silloin hyvä, jos suku on ollut jo perillä asioista valmiiksi. Ei mene sinulta voimia ja aikaa selittää tilannetta hädässä heille, vaan tukiverkot ovat valmiina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi muutama päivä sitten, että mieheni on pimittänyt minulta talousasioita jo pitkään. Hänelle on näemmä tullut maksuhäiriömerkintä, laskuja on ollut/on rästissä ym. Mieheni ei tiedä, että olen asioista perillä. Tekisi mieli ottaa tämä puheeksi, mutta en ole varma miten. Hävettää, ahdistaa, surettaa..

Olen luottanut häneen aina. Ensimmäistä kertaa suhteemme aikana tuntuu siltä, että en ole tuntenut häntä ollenkaan. Mitä minun pitäisi tehdä? Ero ei ole ainakaan vielä vaihtoehto koska meillä on pienet lapset (2v & 4kk)

Olen niin typerä. Miten en ole voinut huomata mitään tällaista jo aiemmin?

En kaipaa syyttelyä, en haukkuja. Kaipaan neuvoa tämän tilanteen hoitamiseen ja siihen, että kuinka uskallan ottaa tämän puheeksi ja miten.

Ero on  ainoa vaihtoehto  jotta saat lapset ruokittua. Mieshän ei  kykene kohta enää osallistumaan perheen elatukseen vaan kaikki kaatuu sinun niskaasi. Siksi ero.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millaset tulot teillä on yhteensä entä menot?

Minä olen tällähetkellä kotiäitinä, joten saan tukia, olisiko kuukaudessa n. 2500 € ja siitä verot pois. Menoja meillä ei paljoa ole auton, vuokran, ruoan ja lasten hankintojen jälkeen, joten mielestäni meidän pitäisi pärjätä tuolla summalla kuukausi helposti. En vieläkään ymmärrä MIKSI miehelle on tullut näitä velkoja ja suurempia hankintoja selkäni takana, säästäväisesti kun elämme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaset tulot teillä on yhteensä entä menot?

Minä olen tällähetkellä kotiäitinä, joten saan tukia, olisiko kuukaudessa n. 2500 € ja siitä verot pois. Menoja meillä ei paljoa ole auton, vuokran, ruoan ja lasten hankintojen jälkeen, joten mielestäni meidän pitäisi pärjätä tuolla summalla kuukausi helposti. En vieläkään ymmärrä MIKSI miehelle on tullut näitä velkoja ja suurempia hankintoja selkäni takana, säästäväisesti kun elämme.

Siis miehen palkan päälle tukeni niin yhteensä n. 2500€ / kk

Vierailija

Hyvät tulot teillä ap. Kyllä ne pitäisi riittää. Miehelläsi nyt jotain ongelmaa esim pelaaminen tms.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.