Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielikurssit ulkomailla juhlimista? Palasiko teillä yläasteikäiset muuttumattomana takaisin?

Vierailija
29.05.2017 |

Meillä juuri 14 vuotta täyttänyt tytö oli isovanhempien kustantamana 3 viikkoa kielikurssilla viime kesänä. Itse olin täysin tätä vastaan, mutta tyttö uhosi muuttaa isovanhemmilleen jos ei pääse. Kun palasi reissusta niin tytöstä oli tullut kireä ja totinen. Elämä kotona ei alkanut rullaamaan ja tyttö maleksi kavereillaan, ja ties missä. Alkoholi ja tupakka oli astunut kuvioihin. Nyt mennyt lukuvuosi on ollut vaikea. Isovanhemmat eivät ole ottaneet mitään vastuuta siitä, että maksoivat monen tonnin reissun, ja tyttö muuttui. Nyt nuorin lapsenikin haluaisi kielikurssille ja lähes riehuu, kun ilmoittautumiset alkaa olla loppusuorella. Ei ymmärrä miksi hän ei pääse, ja sisko pääsi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin joku kysyy, että mitä lasten isä on mieltä asioista, niin kerrottakoon, että hän ei ole mitenkään mukana elämässämme. Lähti jo yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
2/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät isovanhemmat ole missään vastuussa lapsenlapsensa käytöksestä. Teini-ikä on raskasta aikaa, pistä muksut järjestykseen ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vuosia sitten kielikursseilla Itävallassa ja Ruotsissa.

Vanhempani luulivat, että isäntäperhe jotenkin kaitsee meitä. Ei kaitsenut

Itävallassa kävimme ravintolassa ja olimme aamutunneille melkein joka toinen ilta keskimäärin. Me kaverin kanssa emme juoneet kuin yhden alkoholiannoksen per ilta. Muista en tiedä. Kotiin meitä kyyditsivät ravintolasta löydetyt pakalliset. Harvoin tulimme taksilla.Onneksi ei raiskattu.

Ruotsissa ei päässyt ravintolaan. Lyhyt matka Tanskaan (20 minuuttia laivalla). Sieltä moni toi alkoholia. En kuullut kenenkään kamalasti kännänneen. Siellä olimme lähinnä muiden samalla kielikurssilla olevien kanssa iltaisin jossain purilaispaikassa tai pelasimme ulkopelejä. (En tuntenut ketään ennenstään.) Isäntäperheemme kävi jopa viikonlopun matkalla. Jättivät vain ruokaa kaappeihin meille.

Tuntuu siltä, että en uskalla omaa 15-v lastani tuollaiselle lähettää. Eurooppa on muuttunut vaaralliseksi. Hän kyllä kovasti haluaisi.

Lisäksi ihmetyttää, että isäntäperheet eivät ole mitenkään velvollisia vahtimaan.

Vierailija
4/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin saman ikäisenä. Juhlin ja join alkoholia Brightonissa. Ihan normaalina takaisin tulin. Koulu sujui ja kavereita oli niin kuin ennenkin. Kotona en enää ottanut tai juhlinut kartsalla.

Vierailija
5/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muutoksen takana ei ole kielikurssi, vaan ikä suurempana tekijänä. Murrosiässähän alkoholi ja tupakka usein tulee kuvioihin ihan omalla kotikylällä ja ilman kielikurssejakin.

14-vuotias on minusta liian nuori kielikursseille. Itse olin Englannissa peruskoulun jälkeen eli täytin 16 reissun aikana, enkä omaa lastani vastaavalle reissulle päästäisi. Valvontaa oli vain teoriassa ja meno sitten sen mukaista. Nuorempien on vaikea vetää rajoja sekä omalle että muiden käyttäytymiselle, ja esim. hyväksikäytön riski on aivan todellinen. Kielen oppiminen oli tuolla reissulla ihan toissijaista, vaikka siis tunneilla toki käytiinkin, mutta tietysti itsenäistyminen on tärkeä oppi sekin. Mutta 14-vuotiaan ei vielä tarvitse sitä oppia.

Voisi olla ihan hyvä yrittää jutella ja kysellä nuorelta, että mitä siellä reissussa tehtiin, mutta todennäköisesti et vastausta saa. 

Nuoremmalle voi vaikka sanoa, että teit virheen, kun päästit isomman liian nuorena reissuun, isompi petti luottamuksen alkoholilla ja tupakalla, ja valitettavasti nuorempi nyt kärsii isomman virheistä. Ja että nuorempi saa mennä peruskoulun jälkeen, kun on hiukan vanhempi, ja jos isovanhemmat maksavat ja/tai hän itse säästää matkarahoja. 

Vierailija
6/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
7/7 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi