Mihin kannattaisi muuttaa? Kehu omaa kotipaikkaasi! (jos on kehumista)
Meillä on vuoden päästä tilanne, että voidaan miehen kanssa muuttaa suunnilleen minne halutaan, lapset muuttamassa omilleen. Unelmissa olisi maalaiskylä tai pieni kaupunki / kunta, josta ei kuitenkaan olisi hirveän pitkä matka isompaan kaupunkiin. Mieluummin etelään kuin pohjoiseen, mutta ei pohjoinenkaan ole ihan poissuljettu. Lähinnä siksi mieluummin etelään, kun lapset suuntaavat sinne opiskelemaan. Vesistön läheisyys plussaa, samoin muutenkin kaunis ympäristö, vaikka sellainen "perinnemaisema". Ihmeellisiä palveluita ei kaivata. Hyvä kirjasto ja kohtuullisen hyvä ruokakauppa alle 20 km:n päässä olisi hyvä. Tarkoitus olisi opetella elämään enenevässä määrin omavaraisesti, joten siksi maaseudulle.
Antakaa palaa!
Kommentit (73)
Pitääpä tutustua Kirkkonummeen. Kiitos vinkistä. ap
Orivesi. Paikkakunta on virkeä, asuminen kohtuuhintaista ja Tampereelle on vajaan tunnin ajomatka. Peruspalvelut löytyvät omalta kylältäkin. Julkisilla kyytipeleillä on hyvät yhteydet. Maisemat ovat kauniit ja ulkoilumaastoja piisaa.
Toisaalta, onhan siellä pikkupaikan murheetkin. Kaikki tuntevat kaikki ja kaikkien asiat ovat yhteiset. Hiukan nurkkakuntaista menoa. Mutta pitääkö sen sitten antaa häiritä? Yleensä meno on semmoista pirkanmaalaista, vähän hidasta. Mutta kyllä minä olen sieltä tuttuja löytänyt helpolla.
Itse en asu siellä, mutta lähisukulaiseni ovat asuneet siellä pian 40 vuotta ja vierailen usein paikkakunnalla. Välillä vietän vähän pitempiäkin aikoja.
Millainen paikka Hanko olisi asuinpaikkana? En itse tiedä, mutta siellä on ainakin kaunista.
Täydennän äskeistä Orivesi-viestiä vielä. Vesistö löytyy: Längelmävesi on tunnettu kuhistaan. Perinnemaisemiakin löytyy.
Orivesi voisi olla tutustumisen arvoinen, kiitos vinkistä! Ainakin yksi lapsistamme suuntaa Tampereelle opiskelemaan, joten suunta olisi oikea. Asumme nytkin pienellä paikkakunnalla, jossa tunnetaan ainakin puolet porukasta. Meitä se ei haittaa, ennemminkin päinvastoin, on kiva kun lenkillä voi pysähtyä juttelemaan puolituttujenkin kanssa, kaupoissa tunnetaan myyjät jne. Ja hitaus, se se vasta plussaa onkin! ap
Muuta TAMPEREELLE! Missään muualla tuskin saat nauttia kaupungista, jolla on aivan jumalattomasti rahaa, ja seurata miten suuruudenhullut hankkeet seuraavat toisiaan. Ja elämää ei ole ilman RANTATUNNELIA!
Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen. Kaunista, Tampereen kupeessa.
Lappohja! Hangossa. Hankokin on kiva. Täällä on kaikki mitä tarvii. Lappohja on vaan kauniimpi, ihana ranta ja siellä tuntuu kun olisi aina viikonloppu. 15km kaupunkiin, Hankoon tai tammisaareen. Salo ja Lohja tunnin ajomatkan päässä. Suosittelen!
Tamperehan on kiva kaupunki ja tuttu entuudestaan, mutta isoon kaupunkiin emme muuta, emme vaikka olisi millainen rantatunneli ;D. ap
Kangasniemi keski-suomessa. Mikkeli ja Jyväskylä lähimmät kaupungit. Upea järviluonto joka puolella, rauhallista.
Korso. Hyvät kulkuyhteydet junalla etelään ja pohjoiseen. Rikas kulttuuri, ruokakauppa, alko ja pitseeriat kävelymatkan päässä. Ankkalammessa voi käydä pulahtamassa ympäri vuoden
Lappohja, hmmm, kiitos vinkistä. Tunnustan, etten ole koskaan kuullutkaan, mutta pitääpä tutustua. Ainainen viikonlopputunnelma kuulostaa ihanalta tässä kiireisessä maailmassa! ap
Naantali tai Merimasku. Ei ole pitkä ajomatka Turkuun.
Kangasniemikin kuulostaa hyvältä, kiitos vinkistä. ap
Naantaliin ollaan käyty tutustumassakin, on kyllä kaunis paikka. Merimasku oudompi, kiitos vinkistä. ap
Vierailija kirjoitti:
Tamperehan on kiva kaupunki ja tuttu entuudestaan, mutta isoon kaupunkiin emme muuta, emme vaikka olisi millainen rantatunneli ;D. ap
Sarkasmin ymmärtäminenkin on taitolaji...
Siilinjärvi. Vireä kaupunki Kuopion läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmin ymmärtäminenkin on taitolaji...
No ymmärsin kyllä, että ei tuossa suorastaan kehuttu Tamperetta. Minä tykkään käydä siellä, olen jopa asunut siellä ja ihan hyvin viihdyin. Nyt vaan on halu maalle. ap
Varmasti Siilinjärvellä on kivat maisemat, Savo on meille vähän outoa seutua, joten voi olla, että emme sinne ihan "ummikkona" osaisi muuttaa. Lasten perässä suunnataan, siksi etelämmäs.
"Hyvä pikkukaupunki etelässä" niin ekana tulee mieleen Espoo. Varsinkin rannikkoaluetta voi suositella. Jos vielä landemmaksi niin Kirkkonummi