Takasin siskon lainan hänen yrittäjyyttä käynnistämään. Seuraavaksi olikin sitten velkasaneeraus.
Velkasaneerauksessa takaukset muuttuu maksettaviksi. Sisko ei omiaan viittinyt maksaa joten laskut mulle. Satoja tuhansia euroissa loppulasku.
Yhtään penniä ei ole minulle korvannut mitään. Anteeksipyyntöä ei ole myöskään kuulunut. Miten helvetin itsekäs joku voi olla????
Odotan todellakin, että vanhemmat poistuu taivaallisiin joukkoihin.
Sen jälkeen alan perimään joka pennin jonka olen joutunut maksamaan.
Jos olisi joskus edes tullut jonkinlainen selitys, tai varoitus että tämmöistä vois tapahtua, tai jos olisi edes pahoitellut mitään. Mutta ei.
Mun osalta tämä ei vanhene.
Kommentit (32)
En pysty tajuamaan semmoisia luotonantofirmoja, jotka jakaa luottollisia tilejä ihmisille, ilman että mistään rekisteristä tarkistetaan että onko niillä jo muualla samoja velkoja.
Kuten minun kohdalleni tapahtuneessa asiat meni: Yrittäjäpariskunta kiersi KAIKKI pankit ja avasi jokaiseen luotollisen tilin , että "saa yrityksen käyntiin". Siinä sitten höylättiin jokainen luotto tappiin saakka.
Yritystä pyöriteltiin siinä joo. Mutta se koko bisnes oli sitä kokoluokkaa että sillä olisi ehkä voinut maksaa joskus yhtä tiliä ja lainaa, ei suinkaan 5 erilaista.
Olin lainan takajaana. Mistään en ikinä saanut tietoa, että missä mennään ja mitä tapahtuu. Yrittäjäpariskunta väitti että heitä vaan kiusataan ja vainotaan pankista, eikä yhteiskuntakaan tue yrittäjyyttä.
Yllätys olikin minulle, noin 15 000 egen vuosituloilla lasku, jossa luki että maksettavaa 260 000 euroa.
Saatanan saatana.
Ja vielä riittää velkojilla virtaa periä. Sitä en tiedä, että mitä rahoja mahdollisesti ja kuka on velkoja. Olen pyytänyt perintäfirmalta tietoja velasta ja paperilla kaikki, mutta ensin asiaa piti "tutkia" ja sitten niitä tietoja ei enää ole enkä minä siten voi sellaisia saada.
Että kiitti vaan oikein vitusti.
Siinä meni samalla sitten minun opintolainat, opinnot, luottotiedot, työssäkäymiset ja elämän rakentaminen paskaksi.
Älä takaa koskaan kenenkään lainaa. Piste.
En koskaan takaisi lapsen lainaa. Olisi ensimmäisenä nauramassa, että olitpa tyhmä.
Kyllä. Itse tein kasvatusvirheet isänsä kanssa. Jotkut syntyvät ilman sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Velkasaneerauksessa takaukset muuttuu maksettaviksi. Sisko ei omiaan viittinyt maksaa joten laskut mulle. Satoja tuhansia euroissa loppulasku.
Yhtään penniä ei ole minulle korvannut mitään. Anteeksipyyntöä ei ole myöskään kuulunut. Miten helvetin itsekäs joku voi olla????
Odotan todellakin, että vanhemmat poistuu taivaallisiin joukkoihin.
Sen jälkeen alan perimään joka pennin jonka olen joutunut maksamaan.
Jos olisi joskus edes tullut jonkinlainen selitys, tai varoitus että tämmöistä vois tapahtua, tai jos olisi edes pahoitellut mitään. Mutta ei.
Mun osalta tämä ei vanhene.
Pidä asia ulosotossa vireillä, älä päästä vanhenemaan.Suomeksi: sinä voit periä velkaa häneltä suoraan koska joudut maksamaan sitä hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta! Kurja tilanne. Toivottavasti saat hoidettua asian. Tämä olkoon opetuksena muille: älä koskaan ikinä missään tilanteessa takaa kenenkään pientäkään lainaa.
Ei pidä varsinkaan taata edes yhden henkilön yritys lainaa. Aikoinaan hölmönä lankesin, mutta en onneksi joutunut maksumieheksi
Olen taannut kahden lapsen asuntolainaa.mutta takuusosuus oli vain tietty prosentti koko lainasta ja ei ole enää takausvastuuta, kun ovat maksaneet ensin takausosuudet.
Oma isäni on aina opettanut, että jos mitään ikinä muistan elämässäni niin sen etten mene ketään takaamaan.
Ei parasta kaveria, ei sisarusta, ei omia vanhempiaan. Ei edes isää itseään. Ikinä.
vähän turha kommentti näin jälkikäteen sulle
Mistä näitä ap:n sisaren kaltaisia luusereita oikein tulee? Palkkatyössä ei haluta käydä, kun pitää alkaa yrittäjäksi. Ilman minkäänlaisia edellytyksiä asiaan tai edes alkeellisintakaan vastuuntuntoa... Kyllä niin vihaksi pistää!
Jos sisar on saanut velkajärjestelyn, niin sisaren on täytynyt maksaa vain velkajärjestelyn maksuohjelman mukainen määrä veloistaan ja sitä enempi velkavastuu on hänen osaltaan lakannut.
Aloittajalla ei ole oikeutta saada sisareltaan mitään muuta suoritusta kuin se, mitä velkajärjestelyssä on päätetty. Hän ei saa perittyä sisareltaan mitään jossakin myöhemmässä vaiheessa.
Aloittajalla takaajana oli oikeus vaatia velkajärjestelyn maksuohjelman jatkamista kahdella vuodella hyväkseen. Sitä piti vaatia silloin, kun velkajärjestelyhakemus ja maksuohjelmaehdous tuli hänelle lausunnolle käräjäoikeudesta tai selvittäjältä. Jos tätä ei silloin vaatinut, niin se mahdollisuus on mennyt.
Jos oikein ymmärsin, niin lainassa oli kanssatakaajia, mutta pankki vaati maksun aloittajalta, joka oli maksukykyinen. Siinä kohdin aloittajalla oli vuosi aikaa hakea kanssatakaajia vastaan velkomustuomio - sitä olisi voinut sitten vuosien mittaan pyörittää ulosotossa, josko niillä kanssatakaajilla olisi ollut myöhemmin mahdollisuus maksaa päälukunsa mukainen osuus takaisin tälle takaajalle, joka joutui maksamaan koko takausvelan pankille.
Jos takaat, huolehdi, että sinun osuus takauksesta on sellainen, jonka pystyt hoitamaan. Huolehdi siis, että ta'attava summa on määritelty euromääräisenä. Jos laina on suurempi kuin taattava summa eli takaajina on muutako , katso, että siellä EI LUE "takaavat yhteisvastuullisesti" (koska muuten voit joutua maksamaan koko lainan).
Jo koulussa meille lapsille opettaja huusi "ja ette sitten muuten ikinä mene kenenkään lainoja takaamaan, onko selvä?"
Raamatussakin löytyy kyseinen kohta, hyvät evankelis-luterilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos takaat, huolehdi, että sinun osuus takauksesta on sellainen, jonka pystyt hoitamaan. Huolehdi siis, että ta'attava summa on määritelty euromääräisenä. Jos laina on suurempi kuin taattava summa eli takaajina on muutako , katso, että siellä EI LUE "takaavat yhteisvastuullisesti" (koska muuten voit joutua maksamaan koko lainan).
Lisäys:
Älä myöskään suostu omavelkaiseen takaukseen (ellei summa ole oikeasti pieni.)
No niinhän niiden pitäisi. Vaan enpä ole koskaan kuullut tapauksesta, jossa takausvastuuseen joutuminen ei olisi enemmän tai vähemmän kaatanut taloutta. Takaukset ovatkin tosin olleet suuria summia, ei mitään "kahvikassasta" otettavissa olevia autolainoja.
T. Ex-pankintäti