Epäilen rintasyöpää, en tiedä miten toimia
Olen 23-vuotias. Olen vastikään huomannut, että käsiä nostaessa ylös, toisen rintani muoto muuttuu niin, että sen sivuun tulee pieni kuoppa. Voiko se olla syövän oire?
En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (6)
Olen siis 14-vuotias tyttö. Kun painelen toista rintaani niin tunnen kovan patin. Se on siin ihan keskellä ja aika iso. Eilen minua alkoi kutittaa juuri sen rinnan yläpuolella ja kun katsoin niin siinä oli matala ja melkein huomaamaton rakkula. En tiedä ovatko nämä edes oikeita oireita. Voiko näin nuorelle edes tulla rintasyöpä?
Vierailija kirjoitti:
Olen siis 14-vuotias tyttö. Kun painelen toista rintaani niin tunnen kovan patin. Se on siin ihan keskellä ja aika iso. Eilen minua alkoi kutittaa juuri sen rinnan yläpuolella ja kun katsoin niin siinä oli matala ja melkein huomaamaton rakkula. En tiedä ovatko nämä edes oikeita oireita. Voiko näin nuorelle edes tulla rintasyöpä?
Muistan kun itselle alkoi juuri kasvaa rinnat, niin sellaiset kovat jutut siinä keskellä tuntuivat. Kai ne aika tavalliset ovat, mutta ehkä joku täällä tietää paremmin. Taisin itse sitten rohkaistua äidille näyttämään.
Olisi hyyyyvin epätodennäköistä, että sinulla olisi syöpä, mutta voithan kysyä terveydenhoitajalta tai vaikka äidiltä aluksi.
Mä ajattelin, että valeläääkäri kyselee tietokoneelta, mitä tehdä aamun ensimmäiselle potilaalle.
Rinnan keskellä kuuluukin olla iso kova pallukka. Se on just sitä rintakudosta. Ei mitään hätää! Jos sinua kovasti huolettaa voit käydä terveydenhoitajalla juttelemassa.
Ota yhteys terveyskeskukseen tai opiskelikoiden terveydenhoitoon. Kerro huolesi ajanvarauksessa ja he ohjaavat sinut eteenpäin.
Etukäteen ei kannata huolehtia, oireet voi aiheuttaa moni muukin asia kuin syöpä.