Miksi monelle eka ajatus mökistä tai isosta omakotitalosta on
'Kauheesti työtä/siivousta!' Tottakai talosta tai mökistä on työtä, mutta saatava ilo ja hyöty kyllä voittaa mennen tullen. Kas kun ei raskausonnittelujen sijaan parkaista, että hirveesti hommaa ja rahamenoa!!
Kommentit (25)
Kuka mistäkin nauttii. Jos joku ei tykkää lumitöistä, se ei tee hänestä laiskaa. Itseäni ei innosta ajatus remontoinnista.
Itse asun miten lystään ja sallin muille saman.
Kaikki ei halua omakotitaloa ja siihen liittyvää työtä. Kaikki ei myöskään halua lasta ja siihen liittyvää työtä. Silti voi onnitella omakotitalon ostanutta tai vauvaa odottavaa pariskuntaa. Ei kaikki halua samoja asioita elämässä.
Minä olen asunut kaksiossa 57 m2 johon syntyivät lapset, 2 kpl, rakensimme omakotitalon 130 m2, jonka möin, kun lapset lähtivät maailmalle, olin jäänyt kolmistaan lasten kanssa. Nyt asun 80 m2 kolmiossa yksin.
Jokainen asunto on ollut ihana, ja sopiva kulloiseenkin elämäntilanteeseen. Omakotitalon pihasta oli kyllä töitä, mutta sellaistahan elämä on ja terve nuori ihminen jaksaa.
Nyt nautin rauhasta ja kauniista kodista ja rivaripiha riittää 63 vuotiaalle, vielä työelämässä olevalle hyvin.
Mökistä haaveilen, mutta en ole tajunnut säästää riittävästi, joten eipä taida haave toteutua.
Jollei löydy "mökillustä mukavaa miestä". Pitäkää peukkuja, kiitos! 🤣
Puolisoni on pesunkestävä kaupungin vuokrabetonilähiökasvatti, joka fantasioi omakotiasumisesta vailla realiteettien häivähdystäkään. Itse olen puolestani lapuuden elänyt omakotitalossa, joten tiedän tasan tarkkaan, ettei aamulla pihasta lumimyrskyn jälkeen noin vaan hurautetakaan töihin pikaisen tuulilasin pyyhkäisyn jälkeen - saatika ettei (hyväkuntoinenkaan) talo ole koskaan valmis: kun keittiö on viimein saatu uusittua, seuraavana vuorossa odottaa autotallin maalaus / piha-aidan korjaus / kattoremontti / salaojitus.... Ja sama pyörä pyörii hamaan ikuisuuteen.
Meillä toki olisi varaa ulkoistaa pienet korjaus- ja remonttihommat ammattilaisille, mutta kun se huoli, suunnittelu ja organisointi. :D Miksi kaksi lapsetonta, urakeskeistä ja innokkaasti matkustelevaa nuorehkoa aikuista ikipäivänä tahtoisi sellaisen riippakiven kontolleen?
Ehkä sitten kun perheen perustaminen on ajankohtaista, ja mies on jollain tavalla onnistunut vakuuttamaan todella ymmärtävänsä omakotiasumisen tuoman raskaan vastuun taakan ja aikovansa osallistua kunnostus-, huolto- ja ylläpitotoimintaan tasavertaisena kumppanina.
Juu, onhan se omakotitalossa asuminen parhaimmillaan ihanaa, kauniina kesäpäivänä oman pihan nurmella otettua aurinkoa, kasvimaan mansikoita, skumppaa ja grillijuhlaa rauhassa naapureilta. Valitettavasti tämän kaiken toteutuminen kuitenkin vaatii melkoista pohjatyötä ;)