Pakastekasvikset vs. tuoreet kasvikset?
Kummat parempia? Jos kasvikset siis joka tapauksessa keitetään (esim. keitossa) tai haudutetaan (esim. uunissa), niin kumpia käytät? Tuoreita kasviksia, jotka pilkot itse, vai pakastekasviksia?
Kommentit (14)
Talvella pakastekasviksissa on enemmän ravintoaineita kuin tuoreissa varastoiduissa.
Tuoreet maistuvat paremmalta ja on paremmat ravintoarvot kuin pakastetuissa. Toki pääsee helpommalla jos ostaa valmiiksi pakkasesta ja jos viitsii nähdä vaivaa niin ehdottomasti tuoreet kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet maistuvat paremmalta ja on paremmat ravintoarvot kuin pakastetuissa. Toki pääsee helpommalla jos ostaa valmiiksi pakkasesta ja jos viitsii nähdä vaivaa niin ehdottomasti tuoreet kasvikset.
En ole huomannut mitään eroa maussa. Ja miten ravintoarvot ovat tuoreissa paremmat? Eihän ne pakastaessa mihinkään häviä.
Kesällä syön vain tuoretta, talvella myös pakastettua.
Pakastekasviksia todella paljon, tuoreina lähinnä satokauden aikoina ja tietty raakana syötävät. Pakastekasvikset säilyvät täydellisinä pitkään, ne on pakastettu heti keräämisen ja mahdollisen pilkkomisen jälkeen eivätkä seisseet varastoissa oottamassa kauppaan pääsemistä ja siitä muutamaksi päiväksi kotiin muhimaan.
Hukkapaloja ei jää, ja valikoima on todella hyvä kun voi pitää 5-6 laatua pakkasessa koko ajan. Pienessä taloudessa ei tuoreiden kanssa tule viikossa paljon vaihtelua jos vaikkapa ostaa ison kukkakaalin plus kilon porkkanaa plus parsakaalia jne jotka vievät paljon tilaa ja on käytettävä noin viikossa. Mukavampaa, kun voi nakata ruokaan kourallisen vihreitä papuja tai kukkakaalia tai mitä vaan pakastevalikoimasta löytyy.
Vakiovalikoimani on pilkottu keltasipuli, vihreät pavut, kukkakaali, parsakaali, maissi ja vihreät herneet. Itse pakastan pilkottuja juureksia (palsternakkaa jne) ja raastettua kaalia.
Myönnän, olen laiska. Käytän pääasiassa pakastettuja, ihan hyviä nekin ovat.
Pieni makuero niissä saattaa olla, mutta jos minulle tuotaisiin eteen vihanneksia: toiset tehty pakastetuista ja toiset tuoreista, niin en todennäköisesti itse sokkona maistaisi eroa. Joku toinen saattaisi.
Kyllä itse kuoritut ja pienityt keittojuurekset antavat keitolle ihan erilaisen maun kuin pakastepussin sisältä pikkusilppua. Pakasteet ovat hyvä ratkaisu, kun on kiire saada valmista ruokaa. Muutamaan gratiiniin saatan myös käyttää pakasteita, vaihtoehtoisesti joko kasvis-riisi-sekoitusta tai peruna-juureskuutioita. Ja joskus sitten lisukkeena joittenkin ruokien kanssa perinteisiä sekavihanneksia, tosin harvoin.
Maultaa ja rakenteeltaan saan tuoreista vihanneksista parempaa kuin pakastetuista. Vaikka vihannekset olisi edellisen kauden satoa ja kaukaa tuotu. Tämä voi olla omaa taitamattomuuttani keittiössä. Elien vain osaa käyttää pakasteita.
Pakasteita aina. Joskus olen ostanut jotain tuoretta vain huomatakseni, että on mätääntynyt sinne vihanneslokeroon.
kun on tuoreita vihanneksia saatavilla, niin niitä pitäisi käyttää. kun tuoreita vihanneksia ei ole saatavilla, niin pakastetut käyvät yhtä hyvin. jamie oliverkin saattaa käyttää pakastevihanneksia, niin silloin me tavalliset maallikotkin voitaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on väärä tieto, menee juuri toisinpäin.
Pakastetut joutuu pakkaseen heti keräämisen jälkeen kun taas tuoreiden matka kaupan hyllylle kestää ja ravintoaineita katoaa.
Pinaatinlehdet todettu olevan tuoreena paremman makuinen.
Lisäksi ruokahävikki pienempi pakasteiden kohdalla.
Pakastevihanneksista irtoaa järjetön määrä nestettä paistettaessa. Siksi en niitä mielelläni käytä, jos lopputuloksen ei ole tarkoitus olla nestepitoinen. Muuten kyllä ovat käteviä.
Keittojuureksia käytin, kunnes valmistajat muuttivat koostumusta ja sisällöstä lähes 70% muuttui porkkanaksi.
Pakasteporkkanat ei oo niin hyvii, eikä parsa- ja kukkaakaalit ja niissä vihannessekoituksissa olevat parprikat on litjakkeita. Apetit herneet on hyviä.
Ravintosisällön ja maunkin puolesta ei juuri eroa. Ero tulee statuksessa. Itse kuorituissa ja pilkotuissa on swägää.