Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaustesti plussa. Vaihtoehdot: rv36 tai kasvain. Kyllä tässä trollitkin kalpenee nyt!

Vierailija
27.05.2017 |

Takana sterilisaatio, sektion yhteydessä katkaistu piuhat 6v. sitten.
4 lasta ja sain heidät nuorena eli ikä ei paina vielä. Kuukautiset tullut, mutta välillä vain päivän mittaiset.
Viime syksynä alkoi tasainen painon nousu mille en keksinyt selitystä ja aiheuttanut turhautumista. En loho herkästi. Yritin laihduttaakin ja kävin myös mittauttamassa kaiken varalta kilpirauhasarvoni, koska minulla on siihen lääkitys. Arvo kunnossa. Olen maininnut painon noususta lääkärille, mutta ilmeestä päätellen toivotti minut mielessään vain syömään lisää leivoksia.Paino ei juurikaan ole tullut muualle kun rintoihin ja vatsaan...
Siitä tajusin yhtäkkiä, etten ole poissulkenut raskautta(ei tule mieleen sterilisaation ja kuukautisten vuoksi!). Aloin laskea kauanko siitä on kun viimeksi olen seksiä harrastanut. Katsoin kännykän viestihistoriasta tukea arviolle jolloin viimeksi muistelin sen tapahtuneen(olen eronnut 4v. sitten enkä ole suhteessa). Viikkoja laskuri näytti silloin 33, joten ajattelin, että sellaisen huomaisi ilman testejäkin.

Asia jäi silti häiritsemään. Vatsa alkaa lähes rintojen alapuolelta ja olen alkanut sitomaan kengätkin kiinni niin, että vatsa jää ns.jalkojen kun se on muuten tiellä. Ei se superiso ole ollut minulla koskaan raskauksissa. Minulla on todella taaksepäin kallistunut kohtu.
Olen elänyt aivan normaalisti, mutta alkoholia en onneksi käytä. Röngenkuvissa olen kyllä ollut. Asiaa ensimmäistä kertaa edes mietittyäni yritin muistella taaksepäin asioita. Kärsin syksyllä pahoinvoinnista, mutta laitoin sen sitkeän vatsaflunssan piikkiin. väsymyskin oli kova, mutta niin oli ollut elämäntilannekin.
Nyt ihan jokunen viikko sitten huomasin (ennen kun raskautta olin ehtinyt ajatella) olevani ihmeellisen ailahteleva ja äkäinenkin. Oikein itseäkin harmitti. Se ei ole tapaistani. Sitten minua on hieman jopa kiukuttanut oma herkkyyteni asioissa. Joku sanoo jotain varmaan pahaa tarkoittanatta niin itken helposti. Närästys on vaivannut jokusia kertoja enkä ole ikinä kärsinyt närästyksestä muuta kuin ollessani raskaana, samoin on ummetuksen kanssa. Vessassa olen alkanut ravata öisinkin.
Ostin uudet rintaliivit samaan aikaan kun hain sitten sen raskaustestin. Yllätyksekseni rintaliivien ympärysmitta ei ole kasvanut, mutta kuppikoko on 3:lla! Tuttu liivimerkki ja malli.
Tein testin (CB) eilen ja siihen piirtyi heti se plussaviiva (eli pystyviiva vaakaviivan seuraksi) ja selkeänä, vaikka ehkä hieman vaaleampana kun se vaakaviiva.
Aivan selvä plussa se on vielä tänäänkin, mutta mitä ihmettä minulle tapahtuu??
Aloin pelätä kystaa tai jotakin kasvainta kun nekin kai erittää hcg:ta joskus hieman?
Se mitä vatsassa tuntuu olen laittanut suolenliikkeiden piikkiin ja elohiiren (ollut muutamia kertoja kylkiluissa). Mutta kasvattaisiko kysta rintoja?
Olen aivan tolaltani, mutta lääkäriin pääsen vasta maanantaina ellei nyt tulisi jotakin yllättävää ennen sitä.Minua pelottaa. Silti vauva vatsassani olisi minulle yli sata kertaa parempi vaihtoehto kun kasvain, vaikka pelottaakin.
Raskaus selittäisi 10kg painon nousun kun en tyttärenikään mielestä ole syönyt enempää/erilailla kuin normaalisti.Lasten isä olisi myös mahdollisen vauvan isä.

Pelottaa. Toisaalta en tunne tarvetta juosta heti jonnekin sairaalaan vaan odotan arkipäivää. Kai se johtuu siitä, että asia on plussasta huolimatta jotenkin todella epätodellinen.Ei tälläistä voi tapahtua minulle. Toisaalta, kun ajattelen jotakin kasvainta niin ahdistus on kamala. Plussa raskaustestissä kuitenkin kertoo, että kaikki ei ole tavanomaisesti ja se on varmaa. Ehkä tarvitsen nämä 2 pvää sen käsittelyyn kunnes uskallan mennä lääkäriin. En osaa murehtia mahdollisen vauvan hyvinvoinnista kun se ei tunnu todelliselta.
Kumpa täällä ihmiset olisi raskauden kannalla enemmän. Se veisi pelostani osan ainakin pois.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rötgenkuvia sulta on otettu ja milloin?

Vierailija
22/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, vatsan kasvaminen voi olla askitesta. Hcg voi olla koholla gynekologisissa kasvaimissa. Pahoinvointia, ummetusta voi olla...  En nyt lähtis satasella henkseleitä paukuttelemaan. :(

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi25050

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tulen varmana kertomaan tänne kuulumiseni vielä.

Tulen lukemaan vielä mahdollisia uusiakin vastauksia, koska minulla ei ole tällä hetkellä ketään kenelle tohtisin asiasta kamalasti puhua. Jotenkin ajattelee, että jos minua pidettäisiin ihan pölähtäneenä. Yhdelle ystävälle mainitsin ja hän patisti minua hakemaan testin. En ole vielä tilannetta hänelle päivittänyt kun hän oli juuri tällä viikolla leikkauksessa enkä tohdi omilla asioillani nyt häntä kuormittaa. Lääkärikäynnin jälkeen vasta soittelen ja kerron tilanteen mitä se sitten onkaan.

Joku kysyi painostani. Olen ollut aina normaalipainoinen, mutta nyt paino on varmaan siinä bmi:n ihan ylärajalla. Olen suht pitkä ihminen enkä nytkään näytä ylipainoiselta, mutta vatsani on erilainen, kumpu.

Se miten raskaustesti reagoi loppuraskaudessa en osaa sanoa. Plussa se nyt kuitenkin on ohjeenkin mukaan. Huoltani vaan lisää se jos se tulos on jotenkin epänormaalin kuuloinen.

Huolestun nyt niin helposti ja tämä on kuin olisin unessa. Piti aamullakin oikein katsoa sitä tikkua uudestaan kun ei usko.

Vastaan parhaani mukaan kysymyksiin, mutta nyt minun pitää hetkeksi poistua.

Sinä kuka annat trolleista pisteitä niin ihan vapaasti. Arvaa paljonko tässä tilanteessa sellaiset kiinnostaa? Nolla!

Kaikille muille iso kiitos.

Vierailija
24/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä rötgenkuvia sulta on otettu ja milloin?

Nyt viimeksi leuasta viikko sitten. Kysyi vaan, että enhän ole raskaana ja vastasin etten ole. Laittoi se jonkin suojan kaulaan ja se ylsi vähän alemmaskin. Kuva kohdistui tarkalleen pään alueelle kuitenkin.

Vierailija
25/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, vatsan kasvaminen voi olla askitesta. Hcg voi olla koholla gynekologisissa kasvaimissa. Pahoinvointia, ummetusta voi olla...  En nyt lähtis satasella henkseleitä paukuttelemaan. :(

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi25050

En edes avaa linkkiä. Tiedän nuo kyllä. On joskus ollut askitesta ja meinannut kuolla vatsakalvon tulehdukseen.

Ummetusta oli, mutta siitä on jo pian 2kk aikaa ja se meni onneksi ohi. Ei vaan ollut tyypillistä ja olin juuri päättänyt meneväni lääkäriin jos se ei helpota niin helpotti.

Pahoinvointia oli syksyllä ja se oli ohi jo jouluna. Tarkkaa aikaa en muista kun se helpotti, mutta sen muistan, että jouluna en siitä kärsinyt. Olin väsynyt kyllä.

Papassa olen käynyt reilu vuosi sitten, samoin gynellä. Ultrasikin silloin. Olen juuri käynyt todella laajoissa labroissa kun minulle on suunnitteilla leikkaus. Olen jonossa, mutta aikaa siihen ei ole vielä tullut.

Leikkaukseen ei liity mitään mystiikkaa vaan liittyy niveleen. :)

En todellakaan ole paukutellut henseleitä vaan PELÄNNYT. Jokin vatsassa on liikkunut, mutta kuten sanoin niin vauvaksi sitä en uskonut ja tuntuu yhä epätodelliselta. Tiedän, että hcg voi kohota joissain tietyissä tapauksissa, mutta yritän kovin nyt haluta uskoa iloisempaan syyhyn, koska en halua uskoa, että kasvain nykisi ja mylläisi vatsassa. Perusvointini on hyvä eikä minulla ole ollut kipuja vatsassa tai selässä.

Ääh...nyt pakko mennä tai en kykene olemaan maanantaille.

Ap

Vierailija
26/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuntisit paljonkin liikkeitä jos raskaus on noinkin pitkällä? Kun olet muitakin lapsia saanut täytyy muistaa millaisia muljahduksia ja liikkeitä tuntui?

Vierailija
27/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki raskaustesti josta näkyy viikot?

Vierailija
28/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tunne vauvan liikkeitä?

Vierailija
29/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki raskaustesti josta näkyy viikot?

Näyttää vain enintään 5+ (muistaakseni)

Vierailija
30/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuntisit paljonkin liikkeitä jos raskaus on noinkin pitkällä? Kun olet muitakin lapsia saanut täytyy muistaa millaisia muljahduksia ja liikkeitä tuntui?

Jos istukka on edessä, niin se vaimentaa liikkeiden tuntemista jonkin verran.

Vierailija
31/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän peukut pystyssä että kyse olisi vauvasta! Mene sänkyyn makoilemaan ja kuulostele olisiko sellaisia liikkeitä mitä vauvasta aiheutuu? Juo tai syö ensin jotain makeeta. Tuu sit kertoon, joohan 😊

Vierailija
32/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskausviikolla 36 ei raskaustesti näytä plussaa.

No kyllä mulla näytti selkeää plussaa jopa rv 41. Hcg:a erittyy koko raskauden ajan, vaikkakin vähemmän kuin alkuraskaudessa. Hcg laskee sitten normaalitasoon noin 3 viikkoa synnytyksestä.

Vierailija
33/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kertalaakista sterilisoituna raskaaksi? Jos miehen kanssa erottu siis. Onpa halpa, jos joku uskoo.

Vierailija
34/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä vittua nää onnittelut vahinkoraskaudesta on? Lapsi voi olla sitäpaitsi ihan vammainen, jos on röntgenissä käyty. (Siitäkin, että mukana myös röntgen käryää trolli todella vahvasti)

Vierailija
35/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kertalaakista sterilisoituna raskaaksi? Jos miehen kanssa erottu siis. Onpa halpa, jos joku uskoo.

Ap ei ole missään sanonut että olisi vain kerran ollut sängyssä ex:n kanssa.

Vierailija
36/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä vittua nää onnittelut vahinkoraskaudesta on? Lapsi voi olla sitäpaitsi ihan vammainen, jos on röntgenissä käyty. (Siitäkin, että mukana myös röntgen käryää trolli todella vahvasti)

No ei takuulla ole vammainen, jos kerran tai vaikka pari kertaakin käy röntgenissä ja vielä kuvauttamassa muuta kuin lantion aluetta. Höpö höpö. Saa olla aikamoisia röntgensäde annoksia, että riskit vammautumiseen todellisuudessa kasvaisi. Jopa CT-kuvauksia voidaan tehdä raskauden aikana, jos tilanne sitä vaatii.

Vierailija
37/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ihmisestä riippuvaa varmasti, mutta itselläni kaksi raskautta, joissa molemmissa istukka ollut edessä ja kohtu vieläpä taaksepäin kallistuva. Siltikin potkut tuntuneet ja näkyneet ihan selvästi vatsan päällekin, jo siellä rv 20 aikoihin.

Vierailija
38/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei takuulla ole vammainen, jos kerran tai vaikka pari kertaakin käy röntgenissä ja vielä kuvauttamassa muuta kuin lantion aluetta. Höpö höpö. Saa olla aikamoisia röntgensäde annoksia, että riskit vammautumiseen todellisuudessa kasvaisi. Jopa CT-kuvauksia voidaan tehdä raskauden aikana, jos tilanne sitä vaatii.

Mulle tehtiin kuopusta odottaessa alkuraskaudessa lantion alueen röntgentutkimus eikä se vaikuttanut lapseen mitenkään.

Vierailija
39/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ihmisestä riippuvaa varmasti, mutta itselläni kaksi raskautta, joissa molemmissa istukka ollut edessä ja kohtu vieläpä taaksepäin kallistuva. Siltikin potkut tuntuneet ja näkyneet ihan selvästi vatsan päällekin, jo siellä rv 20 aikoihin.

Sama mulla. Vähän myöhemmin aloin liikkeet tuntea kuin muissa raskauksissa, mutta hyvin ne tunsin silti ja hyvin näkyivätkin. Ja tosiaan vahvasti oli kohtu taaksepäin kallistunut ja istukka kohdun etuseinämässä.

Vierailija
40/71 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin kuopusta odottaessa alkuraskaudessa lantion alueen röntgentutkimus eikä se vaikuttanut lapseen mitenkään.

Tuossa viestissä tarkoitin tuolla, että riskit sikiöön vähenevät entuudestaan, jos kuvantaminen tehdään muualle kuin lantion alueelle . Mutta myös lantion alueen kuvaukset ovat mahdollisia. Joillekin raskaana oleville on tarpeen jopa röntgen kuvata lantio, jotta osataan arvioida alatiesynnytyksen mahdollisuus eli mahtuuko vauva lantiosta tulemaan.