Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästä toiminnan muuttamisesta tahdonvoimalla ei ole juuri mitään hyötyä, ei muutos kestä kuitenkaan - esim. ruoka- ja unitottumukset

Vierailija
27.05.2017 |

Jos tekee mieli syödä liikaa/epäterveellisesti ja valvoa myöhään niin en usko että pelkkä itsensä pakottaminen muutokseen auttaa. Jos tekee tunteen tasolla mieli jatkaa epätoivottua toimintaa niin ei ihminen vain jaksa pitää muutosta yllä. Ainoa oikeasti toimiva keino kestävään elämäntapamuutokseen on se, ettei enää nauti epäterveellisistä ruuista ja suurista annoksista ja esim. myöhään valvomisesta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä äärimmäisen tärkeää on sisäinen tunteiden/tuntemusten/ajatusten/asenteiden muokkaus ja kuunteleminen. Sillä saa kestäviä tuloksia. Se vaan vaatii kovasti taitoa. -ap

Vierailija
2/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siispä äärimmäisen tärkeää on sisäinen tunteiden/tuntemusten/ajatusten/asenteiden muokkaus ja kuunteleminen. Sillä saa kestäviä tuloksia. Se vaan vaatii kovasti taitoa. -ap

Opastapa nyt ongelmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kävi niin, että ensin ihan puhtaalla tahdonvoimalla opetin itselleni uudet syömistavat ja ruokavalion. Kaksi viikkoa myöhemmin ne iskostuivat päähän, eikä epäterveellinen ruoka enää maistunut suuhuni hyvältä.

Vierailija
4/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Ensin pitää vain käydä läpi vieroituksen tuska, toiminta joka on ennen tuottanut mielihyvää pitää hyvästellä pysyvästi. Pitää käydä luopumisen tuska. Ja kehittää tilalle jotain muuta.

Ei ole helppoa, omasta kokemuksesta tiedän sen.

Tein itse pysyvän elämäntapamuutoksen kun tajusin sairastuvani jos jatkan samaa rataa. Ei ollut vaihtoehtoja, mutta kivuliasta se on ollut, ei helppoa. Totaalinen elämäntapamuutos, juuri se asian lopullisuuden hyväksyminen on ollut vaikeaa.

Olen siis pudottanut painoa 60 kg ja urheilen tätä nykyä 4-5 krt viikossa, juoksen tunnin lenkkejä ja käyn punttisalilla.

Vierailija
5/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen tottuminen muutokseen kestää n.3kk. Tämä tuli ilmi jossain tutkimuksessa, oli uutisissakin. Eli ainakin 3kk kannattaa jatkaa väkisin vääntämistä, koska on mahdollista että siinä ajassa ihan oikeastikin oppii haluamaan sitä terveellisempää/parempaa elämäntapaa. Eihän se tietenkään helppoa ole, ei isot muutokset ole koskaan.

Vierailija
6/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tajusin sairastuvani" = arvojen muutos joka edeltää todellista elämänmuutosta.

Ap on ihan oikeassa. Itsekuri toimii parikin viikkoa, mutta sitten kun se on kulutettu loppuun, sitä ei ihan nopeasti saakaan lisää.

Tahdonvoimasta huolehtimiseen tarvitaan:

Täydet yöunet

Monipuolista, terveellistä, kasvispainotteista ruokaa (matalaglykeeminen dieetti)

Lomaa itsekurituksesta vähintään viikottain

Tahdonvoimaa voi harjoittaa myös esimerkiksi keskittymällä hengitykseensä viisi minuuttia päivittäin, tai karkkiaddikteille: pitämällä karkkikulhoa esillä, mutta kieltäytymällä syömästä niitä kulhokarkkeja.

Vierailija
7/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis pudottanut painoa 60 kg ja urheilen tätä nykyä 4-5 krt viikossa, juoksen tunnin lenkkejä ja käyn punttisalilla.

Onneksi olkoon hienosta saavutuksesta! Olet päässyt juuri sinne, mikä on mun unelmani tällä hetkellä. Miten pääsit kiinni liikuntaan niin, että siitä tuli sinulle tapa? Tällä hetkellä tuntuu, että mulle uuden ruokailutavan oppiminen on helpompaa, kuin liikunnan sisällyttäminen elämään ja etenkin siitä nauttiminen. Kuitenkin haluaisin päästä juuri samaan, missä sinä nyt tällä hetkellä olet. Juoksua ja kuntosalia useamman kerran viikossa. Nyt olen vielä niin ylipainoinen, etten uskalla polvieni takia juosta, mutta toivottavasti tulevaisuudessa sitten. 

Vierailija
8/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muutokset pitäisi tehdä pienissä paloissa kerrallaan. Ei tekemällä kaikkea samalla rytäkällä. Ja tosiaan antamalla niille muutoksille aikaa, ei ne yhdessä tai kahdessakaan yössä vielä "juurru". Toisekseen, tahdonvoima ei ole se juttu, jolla elämäntapamuutos ja laihdutus onnistuu. Itseasiassa väitän, että onnistuneessa elämänmuutoksessa ei tarvita tahdonvoimaa kuin korkeintaan liikunnan aloittamiseen jos siihenkään.

Terveellisen ruuan kuuluu olla niin hyvää, siitä kuuluu tulla niin hyvä olo, ettet todellakaan halua palata entisiin ruokailutottumuksiin. Sulla pitää olla vahva motivaatio ja käsitys siitä, miksi haluat vaihtaa elämäntapaasi terveellisempään suuntaan. Sen pitää lähteä sun omasta sisäisestä halusta voida paremmin, ei ulkopuolelta. Kun hankkii tietoa siitä, mikä on terveellistä (ja siis tämä sisältää paljon muutakin kuin ravinnon) ja mikä ei, oppii myös samalla sen, miten voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa.

Itseään pitää haluta voida kohdella kunnioittavasti ja rakastavasti. Ahmiminen ja ylensyönti johtuu monesta asiasta, esim. tunteista, addiktioista, opituista tavoista, ihmisen hormonitoiminnasta -ei siitä että ihmisellä on huono itsekuri. Kun tunnistaa ja tunnustaa itselleen rehellisesti, mistä omasta ylipainossa on kyse, niin tahdonvoimaa ei tarvita siihen, että haluaa parantua. Sillä ylenmääräinen lihavuus on sairaus. Se ei ole laiskuutta tai kurittomuutta, se on pitkäaikainen sairaus jota pitää hoitaa kokonaisvaltaisesti. 

Vierailija
9/9 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon hienosta saavutuksesta! Olet päässyt juuri sinne, mikä on mun unelmani tällä hetkellä. Miten pääsit kiinni liikuntaan niin, että siitä tuli sinulle tapa? Tällä hetkellä tuntuu, että mulle uuden ruokailutavan oppiminen on helpompaa, kuin liikunnan sisällyttäminen elämään ja etenkin siitä nauttiminen. Kuitenkin haluaisin päästä juuri samaan, missä sinä nyt tällä hetkellä olet. Juoksua ja kuntosalia useamman kerran viikossa. Nyt olen vielä niin ylipainoinen, etten uskalla polvieni takia juosta, mutta toivottavasti tulevaisuudessa sitten. 

Aloita reippaista kävelylenkeistä, kun on painoa hölkkä ei ole paras vaihtoehto esim kulumien takia. Vesijuoksu, jooga, kävely ym ovat hyviä liikuntamuotoja painavalle. Aloitin hölkkäharjoittelun kun painoa oli tippunut n 40-50 kg, ja juoksuharjoittelu pitää tehdä maltilla, pitää olla lihaskunto samassa tasossa juoksuharjoittelun kanssa, ettet rasitu väärin esim polvista.

Aluksi liikunnan lisääminen ei tunnu mukavalta, huonokuntoisena hengästyttää, keho on vähän ihmeissään muutoksesta, pitää lisätä liikuntaa maltilla mutta kuitenkin nousujohteisesti.

Toisaalta liikunnan tuoma kehitys on varsinkin alussa hurjaa, mikä kannustaa. Kolmen kuukauden säännöllisen ja oikean kuntosaliharjoittelun tulos näkyy todella, itselläni ainakin keho tuottaa helposti lihasmassaa, yllättävää miten nopeasti tulosta alkaa näkymään. Myös oma hyvinvointi on parantunut liikunnasta 100%. Huomaa miten keho voi hyvin ulkoilmasta, liikunnasta, paremmista yöunista, ja terveellisestä, monipuolisesta ravinnosta. Se motivoi. Tutut ei tunnista kadulla, ja sanovat minun nuorentuneelta 10 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme