Moniallergisen lapsen äiti kaipaa apua
9kk lapseni on allerginen mm. maidolle, kananmunalle, kaikille kokeilluille viljoille (kaura, vehnä, ohra, ruis, tattari, maissi, riisi), perunalle ja bataatille. Ihottumaa, atopiaa ja suolioireita, mm rajua oksentelua, ilmavaivoja ja vatsakipuja. Lisäksi itkuisuutta ja yöheräilyjä pahimmillaan puolen tunnin välein.
Tunnen olevani ihan yksin tämän asian kanssa. Neuvolassa vain kohauttivat olkiaan, kun kerroin tilanteesta ja että pojalla on todella suppea ruokavalio eikä esim sopivaa viljaa ole löytynyt. Poika on kuitenkin kasvanut hyvin, niin he eivät huolestuneet asiasta.
Imetän ja olen imetysdieetillä (maidoton, munaton ja kauraton - muista poika ei ole saanut ainakaan pahoja oireita äidinmaidon kautta). Olisi kiva kuitenkin siirtyä pikkuhiljaa korvikkeeseen, jos sillä saisi pojan kokonaan oireettomaksi, mutta erityiskorvikkeet ovat ihan liian kalliita ilman lääkärin lausuntoa. Saatiin jo pari kuukautta sitten lähete yksityiseltä lääkäriltä allergiakeskukseen altistuksia varten, mutta on niin paljon jonoa, että vasta syksyllä tehdään altistukset. Yksityisellä altistuksia ei voitu tehdä, kun on osin niin rajut oireilut, että parempi tehdä sairaalaolosuhteissa.
Pojan piti aloittaa nyt elokuussa päiväkodissa, nyt mietin pitääkö sitä lykätä ainakin puolella vuodella? Kun eikös päiväkotiin tarvita myös lääkärin lausunnot erityisruokavaliosta? Ahdistaa päivähoidon aloitus aivan mahdottomasti. Olisin mielelläni jatkanut opintojani, jotka ovat vielä kesken. Opinnot sisältävät paljon työharjoittelua (40h/vko), joten kotona lapsen kanssa opiskelu ei ole mahdollista.
Kaipaisin myös neuvoja ravitsemukseen ja ruokavalioon. Miten ravitsemusterapeutille pääsee? Kaikki pitää itse selvittää, kun ei neuvolassa eikä yksityisellä lääkäriasemalla neuvota..
Kommentit (24)
Löytyykö jotain kerhoa tai perhekahvilaa? Oma moniallergikko aloitti päiväkodissa 1v 4 kk ikäisenä ja muutamaan kertaan olen miettinyt että olisi voinut olla kotona pidempään. Oma väsymys on melkoinen ja on sairastellut tosi paljon. Yöt rikkonaisia. Toisaalta omalle mielenterveydelle teki hyvää saada muutakin ajateltavaa kuin lapsen ruokavalio ja oireet jne.
Vierailija kirjoitti:
Lue tuo, se auttaa: https://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausenin_oireyhtym%C3%A4
Minullakin on moniallerginen lapsi. Ja koska allergiat oireilevat vain suolistossa on julkinen terveydenhuolto suhtautunut tilanteeseen varsin nihkeästi. Pahin oli lääkärin ehdotus psykologin tarpeesta äidille ja lapselle. Ruoka-aineiden välttämisen tämä lääkäri kielsi. Varmaan siksi kun olen hänelle kertonut että tietyt ruoat selvästi pahentavat oireilua.
Ne lapsen oireet ilmenevät kuitenkin myös koulussa -tai enimmäkseen juuri koulussa sillä kotona osaamme paremmin välttää oireita aiheuttavia ruokia.
Opettajat ja koulun th ovat nähneet samat oireet kuin minä kotona ja ovat tukeneet parhaan kykynsä mukaan. Ehkä hekin tarvitsevat psykologin apua.
Vasta kun löysimme yksityiseltä puolelta lasten allergialääkärin alkoi vatsavaivojen syy selviämään ja olemme päässeet niistä eroon lähes täysin.
Maito-, muna- ja vilja-allergiat on diagnosoitu tähän mennessä. Nyt katsellaan vielä meneekö kaikki oireet pois kun jatkamme ko ruokien välttämistä vai onko vielä jotain muuta.
Tilanne näyttää nyt valoisalta vaikka ruokavalio vaatiikin vielä opettelua. Lapsi on sentään paljon paremmassa voinnissa ja selvästi iloisempi sillä kivut lähes kokonaan pois.
Todella kurjaa että julkisella minut vain leimattiin oireiden syyksi eikä alettu edes tutkimaan asiallisesti vatsaoireiden syitä.
Mutta niin se näyttää menevän että Suomessa täytyy maksaa saadakseen hoitoa mihinkään vaikeammin selvitettävään vaivaan.
Eikä se julkinenkaan Ilmainen ole, ei edes lapselle. Siitä käynnistä jolla kehotettiin psykologin vastaanotolle,saatiin reilun neljän kympin lasku maksettavaksi.
Köyhemmän perheen lapsi saisi varmaan vain kärsiä oireista ja saattaisi päätyä lastensuojelun pariin.
Kiitos paljon vinkeistä! Aion nyt siis etsiä paremman lääkärin yksityiseltä puolelta ja pyytää tehdä edes sen maitoaltistuksen yksityisellä. Olin erikoissairaanhoitoon jo aiemmin yhteydessä, ja siellä ei ole mahdollista nopeuttaa hoitoon pääsyä, pelkän soittoajan sai lääkärille enää keväälle.
Neuvolaan otan yhteyttä ensi viikolla ja pyydän lähetettä ravitsemusterapeutille.
Todella täytyy harkita nyt tätä päivähoitoasiaa, kun lapsi on minulle kuitenkin se tärkein asia. Opinnot odottaa kyllä. Toisaalta päiväkodissa tapaisi muita lapsia, mitä meidän lähipiirissä ei oikein ole.