Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän minua vaivaa. En halua yo-lakkia, mutta mietin sitä silti

Vierailija
26.05.2017 |

En osallistu koulussa lakitukseen, ja en järjestä juhlia. Lakki ei ole minulle symboli, joka kertoo lukion suorittamisesta. Lakki maksaa (ei huvita tuhlata) ja en käyttäisi sitä ollenkaan , eli se joutuisi suoraan kauppakassista piiloon kaappiin. Tiedän ettei sille tulisi koskaan käyttöä, olen kaveriton ja sosiaalisia tilanteita pelkäävä, en kehtaisi vappuna osallistua lakki päässä johonkin tapahtumaan. Eikä se edes kuulosta hauskalta tavalta viettää aikaa.

Yo-lakki on näistä faktoista huolimatta jatkuvasti mielessä. Voikohan kyse olla siitä, että lakin ostaminen on tavallaan sosiaalinen normi? Luulen että pitää hankkia sellainen, koska muutkin tekevät niin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmasti kohdallasi juuri sitä. Eli koet ikäänkuin tekeväsi väärin, kun et sitä osta. Näin ei tietenkään ole. Oma tyttärenikin oli alunperin sitä mieltä, että ei halua juhlia, eikä sitä lakkiakaan. Sittemmin on vähän lämmennyt ajatukselle ja nyt on lakki sekä juhlat. Vähän kuitenkin luulen, että vain tämän sosiaalisen paineen takia. Itse en ole millään tavalla painostanut ja sanoin, että juhlia ei tarvitse missään tapauksessa järjestää, jos hän ei itse halua. Nyt on kuitenkin ollut sitä mieltä, että kaipa ne kuuluu järjestää. Sitä en tiedä, että haluaako hän niitä OIKEASTI.

Vierailija
2/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmasti kohdallasi juuri sitä. Eli koet ikäänkuin tekeväsi väärin, kun et sitä osta. Näin ei tietenkään ole. Oma tyttärenikin oli alunperin sitä mieltä, että ei halua juhlia, eikä sitä lakkiakaan. Sittemmin on vähän lämmennyt ajatukselle ja nyt on lakki sekä juhlat. Vähän kuitenkin luulen, että vain tämän sosiaalisen paineen takia. Itse en ole millään tavalla painostanut ja sanoin, että juhlia ei tarvitse missään tapauksessa järjestää, jos hän ei itse halua. Nyt on kuitenkin ollut sitä mieltä, että kaipa ne kuuluu järjestää. Sitä en tiedä, että haluaako hän niitä OIKEASTI.

Niin, väärinhän tämä ei ole mutta tuntuu siltä. Enkä edes koe suurta sosiaalista painetta, vanhemmat eivät ole kyselleet juhlista ja muutamat sukulaiset ovat hyväksyneet kun olen sanonut, ettei juhlia tule. Asun eri kaupungissa kuin he. Asun poikaystäväni kotikaupungissa. Poikaystävä on välillä tuomitsevaan sävyyn ihmetellyt miksen voi lakkia hankkia. Mutta kyllä hänkin päätöstäni kunnioittaa, pakko on.  

Sosiaalinen paine vaikuttaa yllättävän voimakkaasti päätöksien tekemiseen. Toivottavasti tyttäresi olisi oikeasti halukas järjestämään juhlat. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään pidä tästä tunteesta. Välillä jopa mietin surullisena"Epäreilua. Minulla olisi lakki mutta ei juhlia. Vain poikaystävä näkisi minut lakki päässä." Oikeasti tiedän että vihaisin juhlia. Hirveän temppuileva mieliala. Ap

Vierailija
4/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti lukion päättäminen on juhlimisen arvoinen juttu ja lakki sen symboli. Siirtymäriitti. Hanki lakki, hae todistus ja mee kahville konditorian kuten aikuiset rouvat. Nyt alkaa tulevaisuus. Tai hanki se kiva yo rusetti päähän. Älä piilottele!

Vierailija
5/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hanki lakkia ja poikkiksen kaa syömään tms...suomalaiset ei osaa juhlia

Vierailija
6/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä selfie muille

Vierailija
7/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuivalla asenteella saa nuivan elämän

Vierailija
8/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä! Onnea! Oikeasti hyvä kun lukio on takana ja saat suunnitella tulevaisuutta. Mihin menet opiskelemaan ?

Vierailija
9/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti lukion päättäminen on juhlimisen arvoinen juttu ja lakki sen symboli. Siirtymäriitti. Hanki lakki, hae todistus ja mee kahville konditorian kuten aikuiset rouvat. Nyt alkaa tulevaisuus. Tai hanki se kiva yo rusetti päähän. Älä piilottele!

On tietysti juhlimisen arvoinen, mutta minua ei huvita. Lakki on pelkkä hyödytön esine joka ei merkitse mitään. En aio pakottaa itseäni tekemään kauheita asioita. Vaikka sosiaalinen paine koettelee omatuntoa. Ap

Vierailija
10/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma on juhlia poikaystävän kanssa?

Vierailija
11/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hanki lakkia ja poikkiksen kaa syömään tms...suomalaiset ei osaa juhlia

Kerroin jo aloituksessa. En halua syödä ulkona. Viihdyn kotona. Juhlia voi eri tavoilla jos haluaa. Ap

Vierailija
12/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä! Onnea! Oikeasti hyvä kun lukio on takana ja saat suunnitella tulevaisuutta. Mihin menet opiskelemaan ?

Kiitos! Todennäköisesti opiskelen oppisopimuksella siivoojaksi. Ensin kuitenkin kokeilen siivoustyötä ja yritän etsiä alan töitä. Ap

Vierailija
13/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on juhlia poikaystävän kanssa?

Esim se että en halua. En halua juhlia kenenkään kanssa. En pidä juhlista ja siitä sosiaalisuudesta. Ap

Vierailija
14/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lakin ostaa vaikka myöhemminkin joskus, jos se jää kaivelemaan. Jos joskus tulevaisuudessa haluatkin käyttää vaikka vappuna lakkia, jos mieli muuttuu. :) Juhlia voi monin tavoin, ihan arkisestikin. Voitte poikaystävän kanssa ostaa vaikka kasan herkkuja ja katsoa jonkun kivan leffan.

Vierailija
15/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa kommentoijista ei ymmärrä asiaa? Käskevät vaan ostamaan lakin, vaikka aloituksen pointti ei ollut se vaan kokemani paineet. Ap

Vierailija
16/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan lakin ostaa vaikka myöhemminkin joskus, jos se jää kaivelemaan. Jos joskus tulevaisuudessa haluatkin käyttää vaikka vappuna lakkia, jos mieli muuttuu. :) Juhlia voi monin tavoin, ihan arkisestikin. Voitte poikaystävän kanssa ostaa vaikka kasan herkkuja ja katsoa jonkun kivan leffan.

Olen samaa mieltä että voi ostaa myöhemminkin. Poikaystävä ei hyväksynyt kun sanoin noin. Mutta ihan sama. Arkiset juhlat olivatkin mielessä. Kunhan ei mitään kiusallisia onnitteluja ja lahjojen antamista niin olen tyytyväinen. Tosin joudumme käymään poikaystävän vanhempien luona jossa näin varmaan käy. Ap

Vierailija
17/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tunne lähtee pois kun lakkiaispäivä koittaa. Siihen asti on sinniteltävä. Harmi etten voi jo nyt tajuta, että päätökseni on aivan sallittu. Ap

Vierailija
18/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun poikaystäväsi ei ymmärrä. Minä ainakin ymmärrän täysin ja juuri stressaan yliopistosta valmistumista, kun vanhemmat haluaisi juhlistaa. Tsemppiä! Koitetaan muistaa, ettei ole pakko juhlia, jos ei itse halua.

Vierailija
19/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaikki muut, mutta lakki oli täysin turha. Enkä ole nyt kahteenkymmeneen vuoteen katunut, etten lakkia silloin hankkinut. Kyllähän sukulaiset ihmetteli, kun ei ollut lakkia, mutta ymmärsivät pointin. En mä rupee sellaisia rahoja laittamaan yhden funktion esineeseen, jota käytetään vain hetki.

Vierailija
20/21 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun poikaystäväsi ei ymmärrä. Minä ainakin ymmärrän täysin ja juuri stressaan yliopistosta valmistumista, kun vanhemmat haluaisi juhlistaa. Tsemppiä! Koitetaan muistaa, ettei ole pakko juhlia, jos ei itse halua.

Kiitos kannustuksesta! Toivottavasti saat viettää valmistumispäiväsi haluamallasi tavalla.

Poikaystävä tietää hyvin että pelkään sosiaalisia tilanteita ja että en pidä juhlista. Hän itsekin on samanlainen. Sanoi kerran myös ettei tykännyt lakkiaisjuhlistaan, mutta teki sen perheensä vuoksi. Hänen mielestään pitää tehdä myös vaikeita asioita, jotta muille ei tulisi paha mieli. Siksi hän ei meinaa hyväksyä päätöstäni. Kyllä hän joskus varmasti myöntää, että päätökseni oli juuri sopiva. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä