Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paha mieli lapsen puolesta (kesä ilman lomia), muita samassa tilanteessa?

Vierailija
25.05.2017 |

Tämä on lapselle jo toinen kesä kun molemmat vanhemmat olemme töissä ihan koko kesän ilman ainoatakaan vapaapäivää (poislukien viikonloput tietysti). Kyllä tuli todella paha mieli kun kuulin lapsen puhuvan, miten kavereilla päiväkodissa alkaa loma. Meidän lapsi raahataan joka aamu päiväkotiin kukonlaulun aikaan ja koko perheen yhteinen aika on minimissä.

Oman mausteensa tähän tilanteeseen tuo vielä se, että mies on omaan työhönsä ja työaikoihin todella tyytymätön ja kärsii jatkuvista uniongelmista. Sen myötä on usein masentunut ja kärttyinen. En tiedä miten tämä kesä luovitaan läpi. Eihän tämä maailman huonoin tilanne ole, koska molemmilla on töitä ja siitä jo saa olla kiitollinen. Kuitenkin vanhempana haluaisi lapselleen tarjota riittävästi lepoa päiväkotivuoden aikana, eikä se ole mahdollista.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu tää maa vituttaa mua välillä niin paljon!!

Höh ja pöh.

Vierailija
22/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Jokunen vuosi sitten meillä oli elämäntilanne se, että itse opiskelin ja kesät meni töitä tehden ilman kesälomia ja puoliso ei yrittäjänä pystynyt lomia viettämään. Silloin minulla oli paha mieli lasten puolesta kun olivat kesät läpeensä päiväkodissa.

Minulla itselläni oli sitten syysloma, joululoma ja talviloma, jolloin olin lasten kanssa kotona. Eihän se Suomessa ole sama asia, kesää on vain se 3 kuukautta vuodessa, eikä meillä mitään etelänlomia ollut varaa pitää talvella.

Tilanne on nyt meillä muuttunut, olen valmistunut 5 vuotta sitten, olen vakituisessa työssä ja puolisollakin on tänä suvena yli kymmeneen vuoteen kesälomaa ensi kerran. Kauan tähän menikin aikaa, mutta nyt tuntuu ihan hyvältä. Lapset ovat nyt yläkoululaisia ja saadaan viettää sitten vallan ihana kesäloma teinien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään joka viikonloppu jonnekin puistoon/rannalle/grillaamaan/Nuuksioon/mökille/lintsille/Korkeasaareen

Ei kokata eikä siivota, noi hoidetaan viikolla. Eli ulkoilmaelämää sään salliessa. Kivaa tekemistä jee! Kesä! Vaikka olisi töitäkin.

Vierailija
24/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua toi väsynyt ja masentunut kärttyisä mies. Meillä mä kotona ja mies koko ajan töissä, siellä kauhea kiire ja painaa ihan älyttömän pitkiä päiviä. Kotona ollessaan vaan kiukuttelee kaikesta eikä jaksa lapsia ollenkaan. Mua harmittaa lasten puolesta. Mies pitää kyllä lomaa, tosin osan lomasta lomailee kavereidensa kanssa. Itselleni yh:na oleminen olisi jopa helpompaa, eipähän tarvitsisi katsoa kiukuttelevaa miestä.

Vierailija
25/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikanvaihtajakin voi neuvotella palkatonta viikon kaksi kesälle

Jep. Sille kesäkauden ruuhkatuuraajalle varmasti annetaan kaksi viikkoa palkatonta lomaa. NOT. Siihen palkataan joku joka on sitoutunut olemaan töissä koko lomakauden että keski-ikäiset vakituiset voi lomailla.

Työnantajat haukkuu iltapäivälehdissä nuoret pullamössöiksi kun he yrittävät neuvotella YHTÄ ainoaa lomapäivää koko kesässä että voisivat mennä jonnekin festareille. Työnantajista on törkeää ja melkein rikollista että nämä pullamössöt edes kehtaavat kysyä yhtä lomapäivää itse valitsemaansa aikaan.

Vierailija
26/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin pitää lomaa. Jos vanhempia on kaksi, harvoin molemmilla on lomaton kesä tai ei edes mahdollisuutta palkattomaan.

Vierailija
27/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla vastaajista ei ole mitään käsitystä nykypäivän nuorten vanhempien asemasta työelämässä. Vastaajat taisivat olla vanhempaa sukupolvea. Lomaoikeus huh hei! Enemmistö nuorista aikuisista tekee epätyypillistä työtä. Pätkätyötä, silpputyötä, hälytyötä, vuokratyötä, osa-aikatyötä, epäsäännöllisätä vuorotyötä, kausi työtä, työtä nollasopimuksilla, provikalla, tarpeen tai sään mukaan yms. Ja monilla on useampi kuin yksi työnantaja.

Suomalainen työelämä kun on niin joustamatonta.

Mutta jos tekee työtä säävarauksella eiköhän Suomen kesään mahdu pari kolme perättäistä sadepäivää eli lapsi saa miniloman/vapaapäiviä päiväkodista jopa muutaman kerran kesässä?! Samoin osa-aikatyössä/hälytyössä/vuorotyössä lapselle tulee kyllä vapaapäiviä putkeenkin. Päiväkoti on lapselle kuin työtä joten koittakaa vanhemmat edes pientä vapaata järjestää lapsellenne. Kesäajan päivystys erityisen stressaavaa lapselle.

Vierailija
28/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole lomaa??? Kaikissa töissä kertyy vuosilomaa. Ihan jokaisessa.

No kerro minulle miten minulla olisi kesälomaa kun olen vaihtanut työpaikkaa viime kuussa? Lomaa kertyy pari pv/kk ja sitä saa pitää vasta "lomanmääräytymisvuoden" jälkeen tai työsuhteen lopussa. Eli niitä paria päivää ei voi pitää vielä kesällä.

Et sitten työpaikkaa vaihtaessasi pitänyt yhtään lomaa, edes sen lapsesi hyvinvoinnin tähden? Vai selvisikö sulle muka vasta uudessa työpaikassa nämä lomien kertymiset?

En tiedä kuinka paljon meidän teinien hyvinvointia olisi lisännyt minun lomailuni keväällä. Olin kyllä viikon lomalla. Lapset koulussa.

Vierailija
29/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on päiväkodissa todennäköisesti tosi kivaa, kun lapsia on vähän. Aikuiset jaksavat leikkiä enemmän ja saa yksilöllisempää huomiota siellä.

Meillä lapsi on päiväkodissa paljon pidempää päivää, kun kaverinsa. Ei kuitenkaan ikinä ole sitä kokenut mitenkään huonona asiana. Aamulla on monesti ainoa lapsi päiväkodissa ja hoitajia on usein kaksi. Tällöin varmasti löytyy aikuista seuraa peleihin ja satua lukemaan. Jos päiväkodin aikuiset on kivoja, niin lapsikin nauttii niistä hetkistä heidän kanssaan.

Tuo tilanteenne ei lopulta ole kovinkaan erikoinen, jotkut vanhemmat vievät lapsen päiväkotiin, vaikka lomailisivat itse! Nauttikaa illoista ja viikonlopuista perheen kesken ja retkeilkää kotikaupungissa. Ohjelman ei oikeasti tarvitse olla mitään huvipuistoa ja sirkusta kokoajan.

Hyvää kesää!

Kirjoititko tämän tosissasi? 😄

Vierailija
30/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka.

Vierailija
31/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim alihankkijalla tai freelancerilla töitä tehdään kun niitä on. Jos kieltäytyy, löytyyy joku joka tekee ne työt sitten jatkossakin.

Vierailija
32/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Olisiko mahdollista lähettää lapsi vaikka kesäleirille pariksi päiväksi tai "lomailemaan" isovanhempien tai serkkujen luokse? Jos lähisukulaisilla on jokin mökki voisi varovaisesti kysellä mikäli lapsi pääsisi ylläpitokustannuksia vastaan kyläilemään pariksi päiväksi.

Muuten, mikäli mahdollista, yrittäkää saada vaikka kerran viikossa joku lyhempi työpäivä tai iltavuoro jolloin edes toinen pääsisi lapsen kanssa käymään rannalla tai vaikka piknikillä. Aikuisen läsnäolo on tärkeää, ei ne kohteet niinkään.

33/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yöminä kirjoitti:

Ette ole ainoita, jotka kamppailevat asian kanssa, joka tottakai tuo kurjan mielen vanhemmalle. Suomessa on paljon pienipalkkaista väkeä, joilla ei ole mahdollisuutta luomiin, eikä myöskään varaa pitää palkattomia vapaita tai palkata kotiin hoiyoapua, jolloin lapsi saisi pienen hengähdystauon.

Ihan täysipäisenä lapset useimmiten silti säilyvät, vaikka kesäaika vaihtuvien aikuisten ja lasten vuoksi toki on vielä erilaista aikaa. Monelle lapselle kuitenkin mielenkiintoista ja erilaista aikaa.

Toivottavasti miehesi hakee apua väsymykseen, ennen kuin tilanne menee tosi pahaksi. Hyvää kesää, onneksi siitä voi nauttia myös vapaapäivinä.

Ja ehkä ensi kesänä jo on parempi tilanne.

Miten niin pienipalkkaisilla ei ole mahdollisuutta lomiin? Lomaoikeus on lakisääteinen - palkasta riippumatta.

Totta, ilmaisin asian huonosti, kun en kirjoittanut tarkoittavan heitä joilla esim.pätkätöiden vuoksi ei ole lomaa, eikä siten pienituloisena mahdollisuutta palkattoman. Anteeksi.

Vierailija
34/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla vastaajista ei ole mitään käsitystä nykypäivän nuorten vanhempien asemasta työelämässä. Vastaajat taisivat olla vanhempaa sukupolvea. Lomaoikeus huh hei! Enemmistö nuorista aikuisista tekee epätyypillistä työtä. Pätkätyötä, silpputyötä, hälytyötä, vuokratyötä, osa-aikatyötä, epäsäännöllisätä vuorotyötä, kausi työtä, työtä nollasopimuksilla, provikalla, tarpeen tai sään mukaan yms. Ja monilla on useampi kuin yksi työnantaja.

Suomalainen työelämä kun on niin joustamatonta.

Mutta todella harva tekee noita joka arkipäivä joka viikko, todella suurella osalla jää sinne väliin pätkiä jolloin töitä ei ole.

Vierailija
35/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä aika oudolle tilanteelle kuulostaa että molemmat vanhemmat tekee töitä vain arkena (viikonloput vapaata) mutta ei ole mahdollisuutta palkattomaan, lomapäiviä ei ole kertynyt yhtään ja mies kyllästynyt työhönsä. Ja tilanne ollut sama jo viime kesänä? 

Luulisi että noilla spekseillä sitä lomaa olisi ollut jossain muussa välissä sitten, sama se pienelle lapselle on koska hän lomailee. 

Saa olla todella onnekas jos esim pätkätöitä tehdessään löytää uuden pätkän eri firmasta aina heti edellisen loputtua. Ja vielä onnekkaampi kun se koskee näemmä molempia vanhempia. 

En tiedä, ehkä ap ei pidä sitä lomana jos vapaata on vaikka talvella tai jos vapaata on viikko jossain välissä. 

Vierailija
36/36 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten joillain ihmisillä on haavi auki jos kuulee että jollain ei ole kesälomaa. Jotkut ei vaan ole päässyt sisäistämään sitä että kaikilla ei ole sitä min. 1kk kesälomaa. Juu, kyllä sitä kertyy yleensä kaikille mutta vain 2pv per kuukausi. Eli lomaa voi olla jollain vaikka vain 2 tai 4 päivää. Parempi sekin kun ei mitää mutta täysin eri asia kun se 4-6 viikon kesäloma. Varsinkin kunnan työntekijät sos. alalla eivät tunnu ymmärtävän että se 6 viikon kesäloma ei oo joka miehen oikeus. Ja, kyllä, ei ole kovinkaan epätavallista että jollain nelikymppiselläkään ei ole sitä vakkariduunia kk kesälomalla kun nykyään niitä pätkätöitä joutuu niin monet tekemään. Joskus 20 vuotta sitten uusi työsuhde ilman lomaoikeutta oli lähinnä vain nuorilla vastavalmistuneilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme